Waarom een dodemansknop...

YamaJoen

MF'er
17 sep 2003
35
0
Dordrecht
Hallo,

Ik reageer even mede namens mijn mannetje YamaJoen, omdat hij ook geen antwoord wist om mijn vraag en we zijn geen van beiden blond en ik rijd ook motor, al heb ik de mijne helaas verkocht, omdat ik hoog zwanger ben en er weinig tijd meer voor zal hebben. Ik zit nog wel regelmatig op dit forum om te kijken of mijn mannetje op zijn Diversion gespot is....
Onze vraag is wat de meerwaarde is van de dodemansknop, omdat als je met motor en al valt, je geen gas meer geeft, de motor in zijn versnelling staat en daardoor ook af zal slaan.....

Ben benieuwd....

Viratine (mede namens YamaJoen)
 
Helaas gebeurt het vaak zat dat de motor doodleuk door blijft draaien, doordat de gashendel blokkeert door het slepen over de grond, of door 1000 andere redenen.

Mocht er iemand komen helpen, kan hij/zij vrij makkelijk de motor stoppen door de knop om te zetten. Ipv te moeten zoeken waar de sleutel zit.

Zeker bij choppers is dat nogal eens zoeken
 
een motor hoeft niet noodzakelijk af te slaan tijdens een crash. Ik het laatst nog gezien, was er iemand aan het stunten met z'n motor, crashed, motor schuift stukkie door maar blijft wel draaien terwijl ie al z'n olie uitspuugt doordat het carterdeksel aan stukken ligt. Dan is een dodemansknop best handig, even een tikje en het is afgelopen.
 
Ik ben vorig jaar op vakantie (om)gevallen met de motor. Ik kon er af springen maar mijn vrouw die achterop zat niet. Die zat dus met haar linker been klem onder de motor en haar rechter been lag op een nog draaiend achterwiel!!! Ze was best blij dat ze op een grote rode knop kon meppen en niet op zoek hoefde naar het sleuteltje.
 
Als je onderuitgaat blijft meestal de motor draaien,
omdat het achterwiel vrijwel altijd geen contact met de weg zal hebben.

En dus dat knopje om hem uit te zetten.


Ga je na het zwanger-zijn wel weer opstappen??
 
Ik vond het 'dodemansknopje' op m'n oude GSX-F erg handig toen ik op een afrit tijdens het terugschakelen merkte dat de motor op 7000 toeren bleef hangen.... met een haakse bocht aan het eind... even een kleine beweging met de duim en je kunt gewoon door blijven remmen....
 
Het gas kan ook blijven hangen met 6000 t/m, als je net op de snelweg rijdt. Dan is het ook wel prettig dat je de motor even met je rechterduim uit kan zetten.

edit: iemand is mij voor geweest... B|
 
Laatst bewerkt:
Pffff, volgens mij zou ik er nieteens aan denken dat ie erop zit :? B|
 
Een dodemansknop is het niet, dat is een knop op een trein die ingehouden moet worden door de machinist. ;)

Een stopknop of 'kill-switch' is er ter meerdere vreugde en vermaeck van omstanders, als je bij een slecht oplettende motorrijder de schakelaar overhaalt bij het parkeren, zodat hij bij het wegrijden staat te vloeken en tieren en het halve blok uit elkaar begint te slopen omdat dat 'kreng' [waar hij eerst nog trots over zat te vertellen] niet wil starten... *D

Daarnaast wil bij een val het achterwiel nog weleens in de lucht blijven steken door bijvoorbeeld de passagiers-stepjes of de uitlaat, waardoor het als een waanzinnige ronddraait en dan is een stopknop best handig. Zeker als het sleuteltje achter het verwrongen stuur zit geklemd. :P
 
ik gebruikte het vroeger om mijn uitlaat schoon te blazen op te blazen... je rijdt vol gas in de hoogste versnelling, dan knopje om, gas erop blijven houden, en dan klik, schakelaartje weer om.... soms zegt het dan 'bam!' :P
 
Allereerst, die knop is er dus voor NOOD"GEVALLEN" (leuke woordspelling niet?)
En als het goed is en je hebt goed opgelet tijdens het halen van je motorrijbewijs, dan hebben ze je precies uitgelegt waar die knop voor is, dat was 15 jaar geleden al zo dus, ik hoop alleen een ding dat niemand van ons motorrijders die knop nodig heeft, want dan ging er iets niet helemaal goed. |( ;(
 
soms is het handig om te weten dat je met een simpele handeling de motor uit kunt zetten terwijl de lampen blijven branden.


verder is het ideaal voor etterende tieners om te testen of slaperige woon-werk rijders wakker zijn als ze proberen te starten.
 
heb altijd een knop met een touwtje gehad
hoef je nog niet eens na te denken terwijl je op je :X schuift.
gaat vanzelf uit .

heb er tijden motorcross wel eentje met zijn arm tussen achterwiel en achterbrug zien schieten,die ballde wel dat ie geen knoppie had. ;(
 
Kan je uit zetten als je je schijfremslot op je fiets hebt zitten. Vergeet je het slot, start je motor niet en blijft je schijf heel. Althans, zo gebruik ik hem.
 
Laatst bewerkt:
Indertijd een eis uit Amerika
Een motor moest afgezet kunnen worden zonder het stuur los te laten
Is naderhadn wereldwijd ingevoerd door de fabrikanten

EgbertO
 
Als ik in het donker thuis kom, zet ik de motor uit met de dodemansknop. Zou ik dat met de sleutel doen, dan gaat automatisch mijn verlichting uit. Dan kan ik het sleutelgat van mijn deur niet vinden en moet ik de motor door een donker steegje duwen. (Er zit op mijn fiets geen knop om het licht aan of uit te zetten.)

Daar is de knop dus voor!
 
Bij de fabricage hadden ze een knop over.

Ze wisten niet wat ze daarmee moesten doen,
er werd lang over gepiekerd door wijze mensen,
een pol gestart met als resultaat;

Op een: De dodemansknop,
op nummer 2 Achterwielblokkeerinrichting,
op 3 Stuurslotactivator.
 
Okay, de uitleg is duidelijk,maar nu hoorde ik van een dealer dat je de motor normaal gesproken beter met de sleutel kan uitzetten dan met de dodemansknop, want die kan door vonkvorming "vroegtijdige slijtage" gaan vertonen.

Wat vinden jullie daarvan?

groet,
Eric
 
Okay, de uitleg is duidelijk,maar nu hoorde ik van een dealer dat je de motor normaal gesproken beter met de sleutel kan uitzetten dan met de dodemansknop, want die kan door vonkvorming "vroegtijdige slijtage" gaan vertonen.

Wat vinden jullie daarvan?

groet,
Eric


Klopt wel, de knop zet namelijk in een klap alle elektra uit,
zodat alles echt uitvalt,
terwijl de sleutel alleen de noodzakelijke zaken uitschakeld,
en daarmee het motormanagement netjes afsluit.
 
Ik gebruik m altijd bij het parkeren waar dan ook, als extra beviliging tegen diefstal zeg maar. Met de BOS eronder ook leuk onder viaducten trouwens 8-)
 
Als ik in het donker thuis kom, zet ik de motor uit met de dodemansknop. Zou ik dat met de sleutel doen, dan gaat automatisch mijn verlichting uit. Dan kan ik het sleutelgat van mijn deur niet vinden en moet ik de motor door een donker steegje duwen. (Er zit op mijn fiets geen knop om het licht aan of uit te zetten.)

Daar is de knop dus voor!

das toch simpel op te lossen door je sleutel op 'Off' te zetten en daarna weer op 'On'? bij mij gaat dan weer gewoon mn licht aan :P zo doe ik het in het donker tenminste :)
op mijn motor zit trouwens niet eens een dodemansknop :?
 
das toch simpel op te lossen door je sleutel op 'Off' te zetten en daarna weer op 'On'? bij mij gaat dan weer gewoon mn licht aan :P zo doe ik het in het donker tenminste :)
op mijn motor zit trouwens niet eens een dodemansknop :?


Als ie er zit, zit ie op je rechter stuurhelft. Rood en groot :)

CAT heeft hem 1x moeten gebruiken bij een klein ongelukje...


CAT
 
Terug
Bovenaan Onderaan