Wanneer is je ketting versleten ?

Huub22

MF'er
27 mrt 2006
218
0
Hoe kan je zien of je ketting toe is aan vervanging ?
Heb weleens gehoord van zij speling van de ketting, maar dat weet ik niet zeker !
 
als je hem bijna van je achtertandwiel kan trekken, en als er een stuk heel slap hangt en een stuk heel strak

ook een makkelijke manier om een versleten ketting aan te herkennen is het gemis van je been of een gat in je carter

:+
 
trek je ketting strak door de onderloop van de ketting naar de achtervork te duwen.
voel nu aan de ketting of deze op het achtertandwiel overal vastligt.
als je deze op kunt tillen is de ketting versleten.
 
Je kunt in de gegevens van een ketting (google) vinden hoever een ketting langer mag worden voordat die versleten is maar in de praktijk wil je er dan al lang niet meer mee rijden. Mijn ervaring is trouwens dat nooit de ketting het probleem is maar het voortandwiel. Die is veel sneller versleten.
 
-als de ketting vastzittende schakels heeft die niet meer los te krijgen zijn
-als de speling op 1 stuk te groot is en ander stuk strak
-als de ketting een cm van het achtertandwiel te trekken is
 
-als de ketting vastzittende schakels heeft die niet meer los te krijgen zijn
-als de speling op 1 stuk te groot is en ander stuk strak
-als de ketting een cm van het achtertandwiel te trekken is

Hier moet ik je toch deels ongelijk geven, Je laatste punt klopt(die is al ruimschoots benoemd) maar de eerste 2 durf ik nog wel te beargumenteren.

Vastzittende schakels of speling die verschilt per punt op de ketting hoeft niet persee een versleten ketting te betekenen. Dat kan bijvoorbeeld ook een teken zijn van slecht onderhoud. Bovendien hebben heel veel kettingen last van strakkere en lossere punten, ook nieuwere kettingen. Daarom moet je bij ketting stellen ook altijd zoeken naar het strakste punt, er kan best veel verschil in zitten. Dat wil niet zeggen dat je er niks aan kan doen, goed reinigen helpt.

Leon
 
Terug
Bovenaan Onderaan