Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Was verliefd op een XT660X maar wil nu een Thundercat aaien

Zowel de thundercat als de xt660 lijken me heel erg prima als eerste motor.

Wat je nog als extra optie kunt overwegen is hierboven ook al gezegd: voor het eerste jaar een echt goedkoop maar goed model nemen om ervaring op te doen, onder de duizend euro. Die goedkope verkoop je dan weer na een maand of 10 en dan koop je de motor met het mooie uiterlijk. Op dat moment weet je ook beter wat je wil en kijk je misschien naar andere motoren dan de 660 of thundercat vanwege de ervaring die je hebt opgedaan.
 
Dus ik ging op zoek naar een plan B. Als beginners motor worden dus vaak die Honda CBtjes genoemd waar ik op les. It just doesn't get my juices flowing.


Schrijf die CB 500 niet direct af, daar kan je echt wel lekker mee spelen

 
Laatst bewerkt:
Er is totaal niets mis met een Thundercat.
Heb er ondertussen 4 gehad (1ste afgeschreven met gevalletje technisch Totall)
De andere 3 omdat ik dacht dat het gras groener was.

NIET DUS

Momenteel zelf ook weer op zoek naar een TC (ThunderCat).
En heb toch wel de nodige variatie gehad.

De TC is dus totaal niet te verglijken met de CBR-Fjes. De TC is gewoon een dikke
toer/sport fiets, lekker zuinig met normaal rij gebruik, heerlijk wendbaar.
Nog net niet tijdloos, lekker comfortabel, ook voor de langere trip's.

Zoals ik er over denkt:
Je rijdt er al toerend mee op een zonnig dijkje.
Aan het eind van de dijk gaan de hekken van het circuit open, en je kan je daar nog verder/meer
uit leven.
Om na een volle dag te knallen op het gemakkie weer terug naar huis te gaan


Ook qua betrouwbaarheid, heb er eigenlijk nooit echt problemen mee gehad.
Behalve 1x een wat slechter spruitstuk, en een accu die overleden was.
Verder gewoon een heerlijke fiets om te sturen.

Dus zou zeggen
 



Anyway, goede motor inderdaad, goedkoop, betrouwbaar en leuk. Onderin de toeren gebeurt er praktisch niets dus je kunt er makkelijk als een bejaarde mee rijden

Pollo heeft mijn oude Cat, waar ik zelf 36.000km mee heb gereden, waaronder met duo naar Spanje, en zelfs Albanië. Enige wat er ooit stuk is gegaan was een brandstoflamp-sensortje, wat voor €15 opgelost was.
 
Laatst bewerkt:
Wat weer voor een XT pleit, is vooral het stad en buitenweg gebeuren. De Yamaha slikt drempels met gemak, slecht wegdek is hij zwaar in het voordeel, en een keer een stoep over is ook een eitje. Nadeel is voornamelijk het snelweg gebruik mijns inziens...
 
ThunderCat is niets mis mee, inderdaad betrouwbaar, comfortabel (ook voor passagier(e)), goede weer- en windbeschermin, zuinig (als je rechterhand "normaal"doet kan 1:26) en uiterlijk. Smaakgevoelig, maar de meeste kleurencombinaties zijn niet zo modegevoelig, blijft dus wat dat betreft langer houdbaar.

En rijdt als een malle (in positieve zin des woords)


Succes met eentje uitzoeken, ook hier al geweest: Thundercat.nl • Toon forum - Algemeen
 


Amen

@F-six
De VFR is wat extremer (qua zit) dan de TC.
(Of je nu de 750 of de Vtec neemt, zijn beide meer op de polsen gericht/hangend)
 
Laatst bewerkt:
Voor mn eerste motor had ik me helemaal ingelezen, en ik wist zeker dat ik een Thundercat wilde. Tot die proefrit, toen vond ik me er totaal niet fijn op zitten (ben 1.90), en had er geen goede balans op, alsof het zwaartepunt boven m'n schouders lag, zo voelde ik me erop.
 
Die slechte balans kan ook goed komen door een defect aan bijvoorbeeld het balhoofdlager of versleten banden.
 
Ook hier een Thundercat gehad als eerste motor! Enorm veel lol mee gehad en echt een uitstekende beginnersfiets. Ik ben zelf 1.87 en kan er uitstekend op zitten. Je zit lekker in de wind en toch heb je enige windbescherming. Onderin is hij niet zo fel, maar bovenin de toeren komt hier lekker los.

Ik kan iedereen er 1 aanraden, je hebt er bijna geen onderhoud aan (eerlijk, en als je iets hebt is het spotgoedkoop), je zit goed, prima design. Al met al een fantastische bike!

Na 5 trouwe jaren heeft hij inmiddels plaats gemaakt voor een S1000R, een waardige opvolger
 
thundercat, als beginnersfiets is het een prima betrouwbaar ding hoor.
Maar.. daar komt het... 4 in 1 lijn 600cc
Als je plezier ervaren wil, koop geen thundercat.
In de lage toeren gebeurt er daaronder niets.
Een vfr750 bijv begint er al meer op te lijken, minstens zo betrouwbaar[ sr natuurlijk niet ]
Over een paar jaar met wat meer ervaring kun je dan verder kijken.
Maar uiteindelijk ga je gewoon 2 cilinder rijden, dat weet iedereen.
 

, hier ben ik het dus totaal niet mee eens.
Het enige wat beter is aan de de VFR, is zijn uitlaat geroffel.
Verder dan ook helemaal niets.

En heb al wat vaker voorbij zien komen, lage toeren geen lol?
Dit ervaar ik dus niet zo, ook vanuit lage toeren naar vol weg sprinten was/is geen probleem.
En met een paar kleine aanpassingen is dit nog wat beter.
Als je toch een ketting set moet vernieuwen, dan voor tandje kleiner, of achter paar tandjes groter
en zie hier, alweer wat winst.

Maar een ieder ervaart het uiteraard weer anders

De TC boven de VFR, dat dan weer wel


En ja, mot zeggen, je heb toch ook wel weer gelijk. Rij nu idd op een 2 cilinder. Vandaar dat ik weer terug stap naar de TC
 
Laatst bewerkt:

Gewoon een heel zwaar hoofd?
 

Ik kan me vinden in je punt, echter zoals je zegt, leren moet je het alsnog en ik denk dat je sneller leert met minder vermogen.

Ik ben ooit begonnen op een zzr250 en merkte dat mijn leercurve daarmee steiler was dan op volgende motoren, juist door het gebrek aan vermogen. Doordat je redelijk je best moet doen om hem het tempo hoog te houden ga je eerder oefenen met techniek dan enkel gas geven. Na een 600cc ben ik bij de thundercat broer de Thunderace uitgekomen, daar had ik niet met hetzelfde tempo bochtentechniek kunnen leren als op de zzr250 (denk ik).
 
Bedankt allemaal voor de adviezen.

Denk dat de Thundercat toch mijn eerste keuze heeft, en dat ik daarnaast zeker nog wel een MT-03 of een wat oudere CBR600F ga test rijden. De XT wil ik ook zeker nog een keer proberen. Maar met een wat ouder model zou ik iets meer geld overhouden voor wat onderhoud en de wat minder populaire aankopen zoals een regenpak en alvast extra handbescherming voor in de winter. Tenzij de XT zodanig bevalt dat ik het de moeite waard vind om daarvoor de knaken neer te leggen.

Anyway, keep you posted.
 
Dat zijn toch wel hele wijze woorden....


Een TC koop je al bij een dealer/handelaar voor zo rond de 2500
Partikulier nog goedkoper.

Dan is jou voorkeur van kleur, want wat bouwjaar betreft...
Niet naar kijken, zijn allemaal het zelfde (op de kleur na dus),

Ben benieuwd waarmee je 'thuis' komt
 
Na 7 jaar op een thundercat als eerste motor, 50.000 km verder door weer en wind, kan ik je alleen maar deze motor aanbevelen. Enige nadeel is een wat grotere draaicirkel dan lesmotoren. Ik maak op mijn fjr bijvoorbeeld veel krappere bochtjes.

De goud-zwarte variant is natuurlijk het mooist...