Dus ik ging op zoek naar een plan B. Als beginners motor worden dus vaak die Honda CBtjes genoemd waar ik op les. It just doesn't get my juices flowing.
Hoi! Ik ben inmiddels bezig aan mijn tweede Thundercat, die ik als woonwerk motor heb naast mijn Z1000SX. Mijn eerste Thundercat heb ik 3 jaar gehad en ruim 60.000km gehad. Niet voor niets natuurlijk.
Antwoorden:
-Is allesbehalve zenuwachtig op het gas, stadsverkeer prima te doen
-Is gewoon prima beginnersmotor. Allemansvriendje, maar toch lekker pittig bovenin de toeren
Wat meer uitleg. De Thundercat is eigenlijk gewoon een redelijk tijdloze motor, qua design maar ook qua rijden. Ik noem het een alleskunner: je kan er prima woonwerk mee doen, uitstekend een circuitdag mee pakken en flink op z'n lazer geven, maar ik ben er ook 3 weken naar naar Finland geweest. Omdat het een 600cc is, is hij onderin zo mak als een lammetje, dus geschikt voor beginners, maar bovenin de toeren gaat hij toch aardig van kiet. Op topsnelheid trok hij mijn voormalige Tiger 1050 eruit.
Onderhoud ook lekker makkelijk en mega betrouwbare fietsen. Nog nooit storingen aan gehad. Heb ook een FZR600R gehad, die hetzelfde blok heeft, met 120.000km op de teller en áltijd lopen. Het enige wat je misschien kan storen, als je kortere armen hebt, is dat je misschien redelijk ver voorover zit. Ik ben zelf 1 meter 90 en zit er prima comfortabel op. Maar mijn vriendin is 1.68 en die zit toch ernstig ver voorover, met zere polsen en nek als gevolg.
Als je gaat proefrijden op een Thundercat: geef hem even op z'n lazer in de 2e versnelling, het wilt nog weleens zijn dat hij uit z'n 2 springt, vanwege een kromme schakelvork. Verder geen bekende euvels!
Bij vragen, schiet maar raak
ThunderCat is niets mis mee, inderdaad betrouwbaar, comfortabel (ook voor passagier(e)), goede weer- en windbeschermin, zuinig (als je rechterhand "normaal"doet kan 1:26) en uiterlijk. Smaakgevoelig, maar de meeste kleurencombinaties zijn niet zo modegevoelig, blijft dus wat dat betreft langer houdbaar.
En rijdt als een malle (in positieve zin des woords)
Succes met eentje uitzoeken, ook hier al geweest: Thundercat.nl • Toon forum - Algemeen
thundercat, als beginnersfiets is het een prima betrouwbaar ding hoor.
Maar.. daar komt het... 4 in 1 lijn 600cc
Als je plezier ervaren wil, koop geen thundercat.
In de lage toeren gebeurt er daaronder niets.
Een vfr750 bijv begint er al meer op te lijken, minstens zo betrouwbaar[ sr natuurlijk niet]
Over een paar jaar met wat meer ervaring kun je dan verder kijken.
Maar uiteindelijk ga je gewoon 2 cilinder rijden, dat weet iedereen.
Voor mn eerste motor had ik me helemaal ingelezen, en ik wist zeker dat ik een Thundercat wilde. Tot die proefrit, toen vond ik me er totaal niet fijn op zitten (ben 1.90), en had er geen goede balans op, alsof het zwaartepunt boven m'n schouders lag, zo voelde ik me erop.
Ach, dat gezanik van dat veel CC's per definitie slecht voor een beginner zouden zijn... Ik geloof er niet zo in.
Mogelijk geldt dat wel als je nooit eerder gereden hebt, zoals veel mensen in Amerika (nou ja in veel staten dan) of andere landen waar je geen aparte "opleiding/training" nodig hebt, laat staan een heel rijbewijs, om op zo'n machine te mogen rijden. Want met nul beheersing/kennis/vaardigheid op een 250cc is natuurlijk wel wat anders dan op een dikke literfiets.
Maar jij hebt (straks?) een Nederlands rijbewijs en dus een enigszins acceptabel idee van motorrijden, althans vergeleken met veel beginners in andere landen. Tuurlijk, je moet alles nog leren en alle routine nog opdoen, maar je hebt al een paar keer keihard geremd, door het verkeer gereden, krappe bochtjes gemaakt, nauwkeurig met je gas en je koppeling moeten spelen, de hand- en voetrem moeten combineren etc.. Lijkt klein, maar toch.
Maakt het dan niet uit? Jazeker wel, want:
* met een 500cc ben je twee seconden later op rijbewijs-kwijt-snelheden dan met een 1000cc
* Als je met een 1000cc te veel gas geeft in een te lage versnelling heb je iets meer kans op je smoel te gaan dan met een 500cc
* Met een 1000cc kun je Vmax+150 rijden, met een 500cc maar Vmax+75
Nou nou nou. My point is: als jij een dikke fiets tegenkomt waar je fantastisch op zit en die helemaal aan je wensen voldoet... Why the f# not. Voorzichtig moet je toch doen, en met een hele dikke fiets moet je misschien nog net een tikje voorzichtiger doen, so what.
Veel plezier!