Charliefox
Die hard MF'er
Zelf ben ik, qua motorrijden, nog behoorlijk groen, dus mijn leercurve loopt nog vrij steil omhoog. Gaandeweg het kilometers opbouwen, zal ie steeds vlakker worden met soms hier en daar een piek. Zo werkt het immers in allerlei disciplines. Natuurlijk zullen er ook altijd goden zijn, die volledig uitgeleerd zijn en al zoveel ervaring hebben, dat ze stilstaan qua opbouw. In praktijk blijkt dan ook vaak de lol er vanaf (werkt bij mij zo). Maar normaal gesproken leert zelfs iemand met 40 jaar rij-ervaring soms nog wel eens iets bij.
==========================================================================
Aftrap:
Van het weekend geattendeerd op het verschijnsel counter steering of in onze moerstaal: tegensturen. Tijdens lessen overigens geen aandacht aan besteed. Wel het tegenhangen (waarvan ik dacht dat het tegensturen was). Dus wat zitten lezen, joetjoepen en uitproberen op rustige weggetjes en later op de snelweg. O.a. met een lichte frictie op het gas om een momentje hands off te kunnen rijden (100 km/u, rustig tijdstip, duimen beurtlings lichtjes tegen het stuur).
Wat bleek: Ik deed het automatisch al, maar wist niet dat het zo heette. Zeker op de trapfiets doe ik het al een leven lang. En op de Zundapp vroeger en nu op de motorfiets doe ik het overduidelijk als ik wissel van rijstrook op de snelweg. Ik hou namelijk niet van vaag rijgedrag, dus zet altijd een flinke counter steer in bij wisselen van strook. Smoelt ook beter en is minder saai.
Bij langzame bochten in de stad en smalle dijkwegen, doe ik het eigenlijk niet bewust genoeg (vandaar ook de tip die ik kreeg). Dus erop aan het oefenen. Echter merk ik wel, zodra ik ga nadenken, nu ook op de snelweg, dat het lastiger wordt en de souplesse lijkt te verdwijnen.
Nu ken ik het principe wel van 'trainen'. Eerst doen door er bij na te denken, waarna de handeling door flink trainen een vanzelfsprekendheid wordt. Maar merk dat ik toch best een 'op gevoel rijder' ben.
==========================================================================
Aftrap:
Van het weekend geattendeerd op het verschijnsel counter steering of in onze moerstaal: tegensturen. Tijdens lessen overigens geen aandacht aan besteed. Wel het tegenhangen (waarvan ik dacht dat het tegensturen was). Dus wat zitten lezen, joetjoepen en uitproberen op rustige weggetjes en later op de snelweg. O.a. met een lichte frictie op het gas om een momentje hands off te kunnen rijden (100 km/u, rustig tijdstip, duimen beurtlings lichtjes tegen het stuur).
Wat bleek: Ik deed het automatisch al, maar wist niet dat het zo heette. Zeker op de trapfiets doe ik het al een leven lang. En op de Zundapp vroeger en nu op de motorfiets doe ik het overduidelijk als ik wissel van rijstrook op de snelweg. Ik hou namelijk niet van vaag rijgedrag, dus zet altijd een flinke counter steer in bij wisselen van strook. Smoelt ook beter en is minder saai.
Bij langzame bochten in de stad en smalle dijkwegen, doe ik het eigenlijk niet bewust genoeg (vandaar ook de tip die ik kreeg). Dus erop aan het oefenen. Echter merk ik wel, zodra ik ga nadenken, nu ook op de snelweg, dat het lastiger wordt en de souplesse lijkt te verdwijnen.
Nu ken ik het principe wel van 'trainen'. Eerst doen door er bij na te denken, waarna de handeling door flink trainen een vanzelfsprekendheid wordt. Maar merk dat ik toch best een 'op gevoel rijder' ben.
Laatst bewerkt: