Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

op diverse site wordt inderdaad beweerd dat ethanol diverse soorten kunststof aantast.................

maar of dat waar is ...............
 
Zit je nou te stangen?
Er gaat toch niemand beweren dat ethanol plastic aantast?
:?
Nee, ik zit niet te stangen. Eigenlijk is aantasting van bepaalde kunststoffen de enige echte reden waarom bepaalde auto's en motoren niet op E10 mogen rijden van de fabrikant.

Van dit type vlotter is bekend dat de afdichting langs het "dekseltje" al gezemel geeft bij de oude E5/95 met ethanol. Het huis van het ding zelf lijkt er iets beter tegen te kunnen, maar als hij vol loopt werkt het ook niet meer. De afgelopen jaren heb ik eea opgelost door op te letten wat ik in de tank mik, maar nu dat steeds moeilijker wordt leek het me handiger het gewoon eens aan te pakken. Messing vlotter en het mengsel checken/wat bijregelen en ik heb geen last meer van de ethanol. Alle andere bekende of gevreesde nadelen kan ik mee leven:
- Veroudering/versuikeren (rijd ik te veel/vaak voor.)
- benzinepomp (Heeft íe niet. Daar hadden ze 61 jaar geleden nog nooit van gehoord)
- Minder vermogen per liter (tja... het racet niet hè... ;) )
 
ketting staat weer mooi strak, en de speling op de gashendel verkleind
Daarna een testrondje om de kerk van 50 km
 
Had laatst een knopje geplaatst voor de alarmlichten functie echter vond deze niet mooi staan. Heb op aliexpress een linker schakelaar gekocht en deze passend gemaakt. Moest wel het een en ander gebeuren.

- aan de hand van het electrische schema van de caponord heb ik de draadjes op de juiste pinnetjes gesoldeerd. Heb hiervoor de originele connector gebruikt om het zo origineel mogelijk te houden. Was wel even spannend want mocht het niet werken dan had ik helemaal niks meer. Maar zo ben ik en zo lang het mijn eigendom is, durf ik best wat risico te nemen. Het was wel lastig omdat de aansluitschema van de chinese versie niet heel duidelijk was, heb de draadjes gevolgd naar de aansluitingen.
- Alles getest en gemonteerd... Past niet helemaal lekker, stak wat uit aan de binnenzijde.. Beetje vijlen en past perfect.


IMG_20191022_185145.jpgZiet er
naar mijn mening netjes uit. Kwaliteit van de schakelaar lijkt erg netjes. Ook aan de binnenzijde goed gesoldeerd en afgewerkt. Was best een karwei vooral het uitzoekwerk. Wat is er dan anders 🙄 het rode knopje met de driehoek 😀
 
Proberen te onderzoeken waar de koelvloeistoflekkage vandaan komt. In het proces nog even m'n benzineleiding gescheurd waardoor de garagevloer volstroomde met benzine bij een startpoging.
Ohja, die kvs lekkage... het lijkt erop dat m'n radiator lek is. -O-
 
Ik heb er mee gereden. Even naar mijn kameraad 30km verderop, dus bij elkaar een klein uurtje. Ging gelukkig redelijk qua pijn in gestel.
 
Toen mijn dimlicht (Philips Moto Xtreme Vision, best goed spul eigenlijk) ermee ophield, groot- en dimlicht H7 laten vervangen door L7 (led). Dat werd me aanbevolen, met een terugbouw optie naar H7 als het niet zou bevallen. Schijnt 'plug&play' te zijn, maar de dealer had er wel eventjes voor nodig. Het duurde 2 kopjes koffie, 1 rondje showroom, 3 Moto'73 edities en een bezoekje werkplaats. Kosten: ruim € 100. Maar dan heb je ook LICHT in de donkere maanden van het jaar: prima bundel (helder licht, goed afgetekend, weinig verstrooiing) en zeer goed zichtbaar.
 
Toen mijn dimlicht (Philips Moto Xtreme Vision, best goed spul eigenlijk) ermee ophield, groot- en dimlicht H7 laten vervangen door L7 (led). Dat werd me aanbevolen, met een terugbouw optie naar H7 als het niet zou bevallen. Schijnt 'plug&play' te zijn, maar de dealer had er wel eventjes voor nodig. Het duurde 2 kopjes koffie, 1 rondje showroom, 3 Moto'73 edities en een bezoekje werkplaats. Kosten: ruim € 100. Maar dan heb je ook LICHT in de donkere maanden van het jaar: prima bundel (helder licht, goed afgetekend, weinig verstrooiing) en zeer goed zichtbaar.
Zijn er eigenlijk regels waar de lichtbundel aan moet voldoen, vergelijkbaar zoals die van auto's?
Ik verbaas mij hoe hoog mijn lichtbundel komt, borden boven de weg lijken af en toe zelfs mijn licht te reflecteren. Kan mij niet voorstellen dat de automobilist voor mij er van kan genieten...
 
Heeft één van jullie ervaring met monteren van een olietemperatuurmeter?? En dan bedoel ik natuurlijk niet zo'n ding dat de oliedop vervangt maar met een sensor en losse meter bij het dashbord?? ik zag wel een adapter voor een sensor in de olieaftapplug:

iemand ervaring mee???
 
ja die heb ik erop zitten; 1 sensor op de olieleiding naar en 1 van de oliekoeler. Beide simultaan uit te lezen na druk op knopje want hoef het niet steeds in beeld te hebben. Zo heb ik nog een paar sensoren er op gezet want sleuk.
Alles uit sinasland want kost geen drol.
Een K-type sensor op de olieplug is ook wel geinig ja. Kost ook nix.
Lijkt alleen niet zo handig bij olie aftappen; of draadje sensor wordt wokkel bij losdraaien van de plug of eerst sensor eruit halen en dan de aftapplug waar dan dus al wat uitkomt.
Hmm ik laat het lekker toch zoals het is nu.
 
Laatst bewerkt:
Heeft één van jullie ervaring met monteren van een olietemperatuurmeter?? En dan bedoel ik natuurlijk niet zo'n ding dat de oliedop vervangt maar met een sensor en losse meter bij het dashbord?? ik zag wel een adapter voor een sensor in de olieaftapplug:

iemand ervaring mee???
Apart een Amerikaanse draad, de National Pipe Tapered. Staat niet goed op de site.
Conische draden worden nog wel eens extra dichtend gemaakt met teflon tape.
Voor olie zal het wel afdoende zijn. Mits het niet los trilt. O-)

Ik zie er liever een vlakke dichting en überhaupt geen extra lekpunt.
Olie meten is wel interessant. :9
 
Apart een Amerikaanse draad, de National Pipe Tapered. Staat niet goed op de site.
Conische draden worden nog wel eens extra dichtend gemaakt met teflon tape.
Voor olie zal het wel afdoende zijn. Mits het niet los trilt. O-)

Ik zie er liever een vlakke dichting en überhaupt geen extra lekpunt.
Olie meten is wel interessant. :9
Je kan hiervoor ook Rode loctite gebruiken ipv teflon (642 als ik het uit mijn hoofd goed heb)
 
Apart een Amerikaanse draad, de National Pipe Tapered. Staat niet goed op de site.
Conische draden worden nog wel eens extra dichtend gemaakt met teflon tape.
Voor olie zal het wel afdoende zijn. Mits het niet los trilt. O-)

Ik zie er liever een vlakke dichting en überhaupt geen extra lekpunt.
Olie meten is wel interessant. :9
Je kan hiervoor ook Rode loctite gebruiken ipv teflon (642 als ik het uit mijn hoofd goed heb)

De getoonde adapter was alleen maar als voorbeeld, ik ga ervan uit dat er passende te krijgen zijn. Maar heeft iemand wel eens een olietemperatuurmeter zo geïnstalleerd???
 
Mosterd na de maaltijd dus, laat dat maar aan mij over, maar een conische draad is nooit de binnendraad. De buitendraad op de sensor ziet er ook niet conisch uit. Als de buitendraad van de plug conisch is moet je er al helegaar niet aan denken om die te gebruiken
 
Terug
Bovenaan Onderaan