motormuisie
MF veteraan
- 18 aug 2011
- 2.474
- 330
Hangt van de serie af. En van de berijder. En van het onderhoud. Net een normale motor.Dat BMW betrouwbare probleemloze motoren maakt zet dat maar heel snel uit het hoofd. Als je budget niet al te groot is zou ik BMW zeker niet nemen, de reparatiekosten zijn ook nog eens belachelijk hoog.
Qua betrouwbaarheid kan ik over de Yammie XJ 900 meespreken. ( niet de Diversion) Inderdaad niets mis mee.
Wat mij vooral aanspreekt aan de Triumphs is die fantastische driecilinder. Daar kan echt geen vierpitter tegenop.
Dat BMW betrouwbare probleemloze motoren maakt zet dat maar heel snel uit het hoofd. Als je budget niet al te groot is zou ik BMW zeker niet nemen, de reparatiekosten zijn ook nog eens belachelijk hoog.
Je kan bij een 4 cilinder toch ook gewoon een bougie kabel lostrekken als dat wilt?
Eerst een misverstand wegwerken. De KMAR rijdt niet op BMW maar heeft tijdens de laatste aanbesteding wederom gekozen voor Yamaha FJR1300.
Goed. Een aantal open deuren intrappen.
Een degelijke toermotor? Hangt van een aantal zaken af.
Budget
Wensen en eisen aan de motor
inzet en inzetgebied
Comfort/bescherming
enz.
Wanneer je net als ik elke dag op de motor zit en een kleine 1000 snelweg km's per week onder de wielen door laat rollen en ook af en toe een weekendje gaat sturen in de Eifel, Luxemburg of Sauerland, heb je vanzelfsprekend andere eisen en wensen dan iemand die de motor wellicht meer vanuit een hobby gebruikt.
Ik rijd al jaren BMW. De ene BMW motor met meer tevredenheid dan de de ander. Nu een R1200RT LC bj 2014. Grote, luxe maar ook dure motor. Ik rijd de motoren zakelijk vanuit het eigen bedrijf. Daarme wordt het iets minder duur (BTW verrekenbaar).
Waarom (alleen) BMW? Comfort, stuurt als een dolle (ook de grote toermachines), ergonomisch klopt het en niet geheel onbelangrijk voor mij; de restwaarde.
Mijn vorige BMW heeft wel wat dingetjes gehad. Voornamelijk elektrisch/elektronisch. Mechanisch hebben al mijn motoren mij nooit laten staan. De slechte ervaring met de vorige BMW heeft mij er toe gezet om voor een nieuwe motor verder te kijken dan alleen BMW. Ik heb met name gekeken naar Yamaha FJR1300, Triumph Trophy SE, Kawasaki 1400 GTR. Maar ook BMW K1600GT en BMW R1200RT-LC. Op alle motoren ook gereden.
Yamaha viel af omdat deze motor mij in een te sportieve houding op de motor zette. Ik heb dit als oncomfortabel ervaren. De Kawasaki was met zijn grote wielbasis ideaal voor de snelweg maar file rijden was niet prettig. De Triumph viel voor mij af op een slechte ergonomie. De K1600GT. Beest van een machine maar net als de Kawasaki minder geschikt voor de wijze waarop ik de motor inzet.
Uiteindelijk toch weer uitgekomen bij de nieuwste boxer van BMW. Deze motor staat nu ruim een jaar voor de deur. Van dat jaar heb ik er ruim 3 maanden niet op kunnen rijden vanwege een terugroepactie door een slechte schokbreker in het dynamisch ESA. Is op gelost om mij gedurende die maanden kostenloos te voorzien van een nieuwe R1200GS.
De R1200RT-LC heeft mijn hart gestolen. Soepel (koppel 125 NM bij 6000 rpm), snel, wendbaar, comfortabel, goede bescherming (kuip). Een stap voorwaarts t.o.v. mijn vorige R1200RT uit 2010. Daar hangt dan wel een prijskaartje aan. Dat werd enigszins verzacht door de goede restwaarde van mijn vorige R1200RT. Deze economische afweging heeft ook een rol gespeeld in de keuze voor de nieuwe BMW.
Tenslotte. Elke motor of elk motormerk maakt goede motoren en kent maandagochtend modellen. Wanneer je er naar zoekt kan voor een groot deel van de gerenomeerde merken altijd wel slechte ervaringen of een terugroepactie gevonden worden. Voor mij geldt dat een rijder zich prettig moet voelen op de motor waarop hij/zij rijdt. Dat prettig voelen is een deel rationaliteit en een deel emotie. In welke verhouding? Geen idee. Hangt van de persoon af.
Disclaimer. Bovenstaande is mijn mening en gebaseerd op mijn ervaringen. Hier kunnen dus geen rechten aan ontleend worden
Dus als je een motor wilt hebben die veel kost in aanschaf en je daar mee rijdt in garantietijd kun je best een BMW rijden?
Zo zwart/wit wil ik het niet stellen. Wel is 95% van de reparaties onder garantie of coulance, dus gratis, uitgevoerd .
Zo zwart/wit wil ik het niet stellen. Wel is 95% van de reparaties onder garantie of coulance, dus gratis, uitgevoerd .
BMW rijders houden van gezelligheid.
En het is altijd erg gezellig bij de terugroepacties.
Oei, dan ben je wel beter af als ik. Aan mijn 16 jaar oude Sprint 955i hebben ze nooit iets onder garantie willen herstellen, en van coulance wilden ze al helemaal niets weten.
Zou dat misschien komen omdat er in al die jaren nooit iets kapot of defect gegaan is?
Ja, maar voor de zuinigheid moet je niet met de motor gaan rijden. De gemiddelde motor is volgens mij niet zuiniger dan een kleine auto. Mijn Sprint loopt zo'n 1: 20. Mijn acht jaar oude Coltje ( diesel) loopt ongeveer 1:23 bij doorsnee gebruik. Dus rijden met het Coltje is eigenlijk de zuinigere optie.
Nee lijkt me ook niet. Reken alleen eens de kosten aan banden....en onderhoud kost ook wel wat, als je alles laat doen.
Ach, mijn K1200S rijdt gemiddeld 1:15 en mijn Lexus hybride leasebak doet 1:16 gemiddeld (bij mij). Het zijn meer de banden en relatief korte onderhoudsintervallen die een motor duur maken. Ik bedoel, hv121456 staat gewoon ongeveer elke 2 maanden bij de dealer voor onderhoud en nieuwe banden. Dat tikt toch lekker aan. De meeste autos hoeven tegenwoordig maar eens in de 30 of 40 duizend km terug voor onderhoud, en banden gaan ook makkelijk 40k mee.
Dat heeft een andere reden. Ik vernoem alleen maar even de terugroepacties van alle BMW's met het zogenaamde intelligente ABS systeem. En wat te denken van het feit dat ALLE BMW's uit de K en R reeks van 2003 tot 2011 terug moeten omdat de ophanging van het achterwiel het kan begevenWe spreken hier over bijna 400 000 motoren
BMW wordt veel verkocht, dat is waar. Maar vooral omdat veel mensen nog altijd met open ogen lopen in het plaatje wat Duitsers zo goed kunnen ophangen. Namelijk dat hun producten superieur zijn. Hetzelfde doen ze bij hun auto's. Maar vraag maar eens bij een monteur bij de pechdienst van ANWB of in Belgie VAB, welke auto's ze vaak en welke ze niet moeten depanneren.
Japanners zijn goed, maar een beetje dertien in een dozijn.
Ik sluit me volmondig aan bij het advies een Triumph Sprint te kopen. Een 1050, of de 955i. Persoonlijk vind ik de laatste nog net iets fijner draaien en zijn verbruik ligt iets lager.
Eén keer testrijden met zo'n driecilinder en je bent verkocht.