Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Wat is het benzineverbruik van jullie motor ?

Standaard R6 uit 2002. Woonwerk = 30% binnendoor en 70% snelweg. Met redelijk sportieve rijstijl kom ik gem op 1 op 19.
 
Tis wel duidelijk dat injectiefietsen niet echt zuinig lopen. Eigenlijk wel vreemd.

ZX6R-2003 (inj.) Gem. 1:13 - 1:14.

Ik rij wel altijd stevig door.
 
Honda CB-600F '2003 4 cil. carbs verbruik ligt gemiddeld op 1:20 (30% stad, 30% snelweg, 40% KB )
 
Toch raar?.... Als je de redenering volgt dat een 600 cc met 60 pk en een gewicht van 280 kg incl. berijder een zelfde efficiency zou moeten hebben als een 3 liter sportauto met 300 pk en 1400 kg incl. berijder (jullie merken: ik heb alles met 5 vermenigvuldigd). Stel de sportauto rijdt 1 op 7,5 (een Porsche 911), dan zou de 600 cc motor toch in de buurt van 1 op 37 moeten kunnen komen.... Okee, je accelereert eens wat harder, je hebt misschien een verhoudingsgewijs slechtere cw waarde... maar dat zou een score van ruim 1 op 30 toch niet in de weg mogen staan....

Degeen die met zijn CBR600 (weliswaar 100 pk) in de buurt van 1 op 10 scoort, zou een sportauto met een verbruik van 1 op 2 halen.
 
De ER-5: gemiddeld 1:25 (woon/werk, met het verkeer mee tuffend)
De ZR-7S: Tussen de 1:15 (het gas er op) en 1:22 (rustig toeren)
 
Motorfiets motoren zijn heel wat minder zuinig dan automotoren. Als ik met mijn CBR heel rustig aan doe, dan mag ik blij zijn als ik boven de 1:20 kom (of misschien heb ik wat moeite met het begrip rustig aan doen ). Sterker nog: waar bij een auto het toepassen van injectie tegenwoordig leidt tot een zuiniger auto, is dit bij een motorfiets eerder tegenovergesteld.
 
Honda PC800 Pacific Coast

2 cylinders - 798cc - carb. - 1:18 tot 1:19.5 - ongeveer 47pk op achterwiel

Bijzonderheden:
Hoofdzakelijk woon-werkverkeer (36 km enkele reis) over de A12 van Gouda naar Den Haag (dus elke dag 2x tussen de files door).
'Laagtoerige' rijstijl: 50 in z'n 5, tussen de files door bijna stationair in 4 of 5 (kom je met een PC best redelijk mee weg, redelijk hoog koppel ook bij lage toeren )
 
Yamaha TDM 850 1999, verbruik nooit meer dan 1:17,5 dus behoorlijk zuinig, sportieve rijstijl, woonwerk en tochten waaronder ook snelwegwerk.
 
Yamaha - R1 - 4cil - 998cc - injectie - Tussen 1:10 en 1:20 - zo hard als ik durf.
 
Yamaha Thundercat 4cyl 600cc bij plezier gebruik 1/16 (250km tot reserve) nu weer aan het forenzen geslagen stond bij 280 het reserve lampje nog steeds uit!
 


Je vergeet de belangrijkste oorzaak bij brandstofgebruik: de luchtweerstand. Dat is de (vaak misbruikte) luchtweerstandscoefficient*frontaal oppervlak. De lucht-etc van een motor met berijder is om te janken in vergelijking met een sportauto, en het frontaal oppervlak verschilt ruwweg een kleine factor 2.
 
Suzuki - GSX1100F - 4 in lijn- 1148cc - carb - 1:16.5 gem. - toeristisch/sportief

minimum 1:14, snelweg 170-180 met volle bepakking
maximum 1:22, vraag me niet hoe, ik moet hebben zitten pitten ofzo