Mijn vriendin heeft een div600s (2003).
Na wat uitproberen, met toerentallen vergeleken met tellersnelheden, en deze vergeleken met (ik in) de auto erachteraan op de autosnelheidsteller (die geijkt is tegenover autosnelwegkilometerpaaltjes (over 50km afstand) + GPS afstand, kom ik tot de volgende konklusie:
bij toerental 3000rpm
versnelling / tellersnelheid / REELE snelheid
1 / 19 / 18
2 / 29 / 28
3 / 39 / 37
4 / 49 / 47
5 / 57 / 55
6 / 64 / 61
teller wijkt dus 5procent naar beneden af
dat geeft in 6e:
rpm / tellersnelheid / reelesnelheid
3000 / 64 / 61
6000 / 128 / 122
9000 / 192 / 183
met een begrenzer die ingrijpt op 9750 rpm geeft dit
tellersnelheid : 208
reelesnelheid: 198
Maar: het vermogen van 61 krukas peekaas schiet tekort om hieraan te geraken
in 5e lukt het (mij: 1m87 en 75kilo) de snelheidsbegrenzer te bereiken, dat is
9750rpm, met op teller 185km/h of 179km/u reeel.
in 6e graak ik niet voorbij 180 op teller (8400rpm), vanwege te weinig punch in 6e versneling.
konklusie: de max snelheid van een goed ingereden div600 zonder koffers en met een gemiddlede rijder erop in 20°temperatuur, droge windstille weersomstandigheden, op een lege autosnelweg (nee er stonden geen flitsers) is afgerond 180km/u in 5e aan 9750rpm, of 172 in 6e aan 8400rpm.
Vwala !!
Wie doet beter???
ps: tot 140km/u rijdt em prettig, daarboven is het "werken", bij 180 is het waanzin !!!