Wat is nou een leuke fiets om mee te beginnen ?

shades

MF veteraan
10 aug 2003
1.085
93
Utrecht e/o
boxer.gs
Hej,

Ben van supersport naar een enduro machine gegaan een jaar geleden (bmw gs) en onlangs wat stukjes onverharde weg genomen - heel erg leuk. Ik wil dit eigenlijk meer gaan doen maar vind de gs daar niet geschikt voor omdat ie me iets te duur is daarvoor.

Ben dus eigenlijk opzoek naar een lichtere 2de hands allroad die moet worden voorzien van noppenrubber - mag niet duur zijn en ook sterk zijn omdat ik denk dat er wel gevallen gaat worden..

zal zelf te denken aan 2de hands xt660 (maar welke want zijn kennelijk tig uitvoeringen) of transalp omdat je daar wat langere ritten mee kan maken als je op asfalt zit. Mag niet meer kosten dan 2000,-- liefst nog 1500,-- maar ja. Oja, wil er ook evt. nog zelf aan kunnen knutselen - moet geen moeilijke electronica inzitten ofzo.

edit:
Lees net dat 2cyl beter is - transalp of africatwin dan ?
 
Laatst bewerkt:

Paisley

MF veteraan
28 jul 2008
2.253
0
Lees net dat 2cyl beter is - transalp of africatwin dan ?
Ik lees ook wel eens dat 1 cilinder beter is. Ik lees ook vaak dat 4 cilinder beter zijn. En af en toe hoor ik zelfs dat 3 of 6 cilinders beter zijn :W
 

Fuzy

MF veteraan
8 sep 2007
16.345
1
38
Delft
Ik heb geen verstand van! (disclaimer)
CB250 rijdt wel lekker onverhard, trouwens. Jammer dat ik straat banden heb. Verder mist ie wat koppel in de zachte diepe zand op de strand.


Maar dus:
Ik kwam deze transalp advertentie tegen op speurders.nl
Voor weinig en met offroad banden.

Succes! (als ik geld over heb ga ik ook met offroad beginnen als hobby)
 
Laatst bewerkt:

shades

MF veteraan
10 aug 2003
1.085
93
Utrecht e/o
boxer.gs
Ik zoek eigenlijk iets waar je ook nog fatsoenlijk mee de snelweg op kan in geval van een ritje duitsland/ardennen.. Die TTR is wel mooi maar iets teveel offroad en te weinig allroad dunkt me
 

Paisley

MF veteraan
28 jul 2008
2.253
0
Maar je wilde hem op noppen zetten toch? Dat rijdt sowieso slecht op geasfateerde wegen en slijt zo weg.



Ik heb zelf naar volle tevredenheid een Suzuki XF650

Met valbeugels zijn ze behoorlijk hufter-proof. De keren dat ik onderuit ben gegaan is niet meer op 2 handen te tellen. Nauwelijks schade.

Voordeel van de Freewind is dat ze weinig populair zijn in nederland. De vorige eigenaar van mijn fiets raakte hem aan de straatstenen niet kwijt _O- Dus hij was financieel erg aantrekkelijk (1600 voor betaald, met 29.000 op de teller)




Op banden als de Heidenau K60 is hij erg veelzeidig - offroad genoeg grip voor wanneer je niet al te gekke dingen gaat doen, en ook op de geasfalteerde wegen rijdt het nog goed genoeg.
Ik gebruik hem voornamelijk voor woon-werk verkeer, en voor een beetje offroad rijden voor de fun.
 

Komkommer

Na gebruik opeten!
29 mei 2007
6.168
2
Midden in nederland
Bezoek site
Ik zoek eigenlijk iets waar je ook nog fatsoenlijk mee de snelweg op kan in geval van een ritje duitsland/ardennen.. Die TTR is wel mooi maar iets teveel offroad en te weinig allroad dunkt me
Yamaha XTZ660
Honda NX650

Wel 1cilinders, redelijk goed offroad, maar eigenlijk stiekem allroads. Allebei erg betrouwbaar en genoeg onderdelen voor te vinden. Ook jouw prijsklasse.
 
Laatst bewerkt:

yana

MF veteraan
8 mrt 2004
2.275
88
zuid-holland
Allroad, niet te duur, kijk eens naar de oudere modellen. Die 'nieuwe' 660 zien je niet voor <E4000.
Kijk eens naar NX650 dominator, DR650, KLX650C..Alleen zo rond de 1750-2000. Allen 1 cilinder en E start. Als je écht offroad wil, kun je beter lichtere motor hebben, dus 1 cilinder. De Transalp weegt alweer 180k+..Rij je alleen af en toe onverhard grintpad ofzo, dat kan met de GS ook. Beetje zonde geld lijkt me om er een AT oid naast te kopen. Beetje zelfde soort motor, reise enduro, ook zwaar en logger..
 

shades

MF veteraan
10 aug 2003
1.085
93
Utrecht e/o
boxer.gs
Heb genoeg modellen;

We gaan eens opzoek; vakantiegeld heeft inmiddels een besteding gekregen :+
Moet geloof ik ook een flink voorwiel opzitten toch ? 21" zie/hoor is overal ?? Weet niet precies waarom...

Thx

Allroad, niet te duur, kijk eens naar de oudere modellen. Die 'nieuwe' 660 zien je niet voor <E4000.
Kijk eens naar NX650 dominator, DR650, KLX650C..Alleen zo rond de 1750-2000. Allen 1 cilinder en E start. Als je écht offroad wil, kun je beter lichtere motor hebben, dus 1 cilinder. De Transalp weegt alweer 180k+..Rij je alleen af en toe onverhard grintpad ofzo, dat kan met de GS ook. Beetje zonde geld lijkt me om er een AT oid naast te kopen. Beetje zelfde soort motor, reise enduro, ook zwaar en logger..
Jawel maar een mijn gs zal iets duurder zijn dan die 2de hands; factortje 10 ofzo.. Is ga niet echt blubberen maar een leuke gravel/zandweg gaat wel verkend worden - alleen geen idee waar dat hier in de buurt kan - woon in woerden en volgens mij moet je echt richting de veluwe daarvoor er daar ben ik niet echt bekend.

was nou het verschil tussen een xt660x en een xt660z ?
Deze is namelijjk wel heel stoer maar te duur :)
 
Laatst bewerkt:

xtxlunatic

MF'er
19 jun 2006
243
0
ehv
Ik heb een XT 660 X en aangezien ik chronische rugklachten heb zit ik erover te denken om de motor te gaan verkopen.
Hij heeft 24.000 km. gelopen en een perfecte staat van onderhoud.
Kleppen zijn gesteld, nieuwe voor- en achter-remblokken, nieuwe olie en filter en bougie (irridium), gereinigde en opnieuw behandelde K&N luchtfilter, voorvorkolie ververst.
2.000 km. geleden zijn de ketting en tandwielen vervangen, voorband 90% en achterband 50%.
Bij 10.000km. is onder garantie de voorremschijf vervangen.
Verder is de machine zwart van kleur.

De motor wordt origineel verkocht voor een vaste prijs van 4000 euro maar tegen een meerprijs van 400 euro is er de mogelijkheid om er Leovince slippon dempers en een powercommander3 usb bij te krijgen.

Ook heeft de motor onder garantie de vernieuwde ECU gekregen dit om het bokkige karakter te verhelpen.

Misschien is dit een optie voor je.

Groeten Léon
 

GreyThundeR1

MF'er
23 feb 2007
116
0
Ik heb zelf een Honda NX650 Dominator en ben er erg tevreden over. Ik denk dat het ook is wat jij zoekt. Je kan er goed mee op de snelweg rijden maar hij is licht genoeg om ook off road te rijden (mits je de juiste banden eronder hebt) Eenvoudige en onverwoestbare techniek, je hebt gewoon electrische start, richtingaanwijzers en standaard een 21 inch voorwiel. En de prijzen liggen tussen de 1000 en 2000 euro afhankelijk van de staat. Ook onderdelen zijn er zat te vinden. Ik heb 'm zelf een beetje verbouwd. o.a. de voorkuip vervangen voor een klein stuurkuipje, een hoog spatbord en handkappen.
 
Laatst bewerkt:

Jacappi

MF veteraan
27 jan 2008
1.477
0
Little house on a eiland