Wat is winterrijden

Wat is winterrijden?

  • Doorrijden ongeacht de omstandigheden

    Stemmen: 16 20,3%
  • Doorrijden m.u.v. gladheid (ijzel e.d.)

    Stemmen: 55 69,6%
  • Doorrijden als het droog is, met sneeuw op de grond

    Stemmen: 1 1,3%
  • Doorrijden als het droog is en er geen sneeuw e.d. ligt.

    Stemmen: 3 3,8%
  • Rijden tussen 21 november en 21 februari

    Stemmen: 3 3,8%
  • Gekkenwerk

    Stemmen: 1 1,3%
  • Iets anders

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    79

Skuzi 550

Die hard MF'er
16 jun 2003
566
0
Renkum
Naar aanleiding van het topic 'mij te gevaarlijk' in sport, leek het mij wel eens interessant om een discussie te voeren over het zogenaamde winterrijden.

Wat is winterrijden?

Is dat rijden in de periode tussen 21 november en 21 februari?
Is dat rijden met sneeuw op de weg en ijzel in de lucht?
Is dat rijden bij 5 graden, met of zonder regen?
etc, etc.

Ik zelf rij bij 2 van de 3 bovenstaande definities;
1) ja, dan rij ik gewoon door; pekel kan je goed tegengaan m.b.v. tectyl en regelmatig afspoelen.
2) nee; hier houdt het voor mij ook bij op. Ik heb geen deathwish.
3) ja, ook bij dit soort temperaturen rijdt ik door; daar heb je goede kleding voor.

Neem ff de moeite om de poll in te vullen en je keuze te motiveren.
 
winterrijden is niet stoer ;)

maar ik heb gestemd voor de bovenste, altijd doorrijden
(er is niemand die dat doet maar goed, wel es met ijzel een motor zien rijden...???)
 
Polletje ? Waar is tie dan?

Dit soort vragen kom je ook tegen in andere topics *D
Ondanks dat hier mijn antwoorden:

1) Ja, gewoon :]
2) Ja, gewoon :] (Sneeuw gaat nog net, maar ijzel dan stop ik ook)
3) Ja, gewoon :]

Bij elke weersomstandigheid geldt: Rijstijl aanpassen aan weersomstandigheden.
 
Dat betekent dat je niet in de Zomer, herft of lente rijdt ... duh.... |( ..... maar in de winter.... Das een makkie...(altijd goed op de vraag letten)

Wanneer je het hele jaar rijdt met in ogenschouw je persoonlijke veiligheid en die van anderen, dan ben je in mijn ogen een doorrijder.

Ik ben een recreatieve doorrijder. Ik vind de winter heerlijk om te rijden, evenals de zomer, herfst of lente. (ik rij dus het gehele jaar door) Echter gebruik ik de motor vaker om mee te toeren, dan om van A naar B te gaan. (vandaar recreatie)

Er zijn een aantal situaties denkbaar wanneer ik de motor laat staan. Dat is bij zware weersomstandigheden, zoals zware wind, sneeuw, hevige regen.. etc...waarbij ik vind dat het niet meer verantwoord is om te rijden met de motor.
 
Laatst bewerkt:
tenzij er water in ijs/sneeuw vorm op de weg ligt rij ik door... (eigelijk is het ook gekkenwerk, maar toch doe ik het 8-) )
 
winterrijden is niet stoer ;)

maar ik heb gestemd voor de bovenste, altijd doorrijden
(er is niemand die dat doet maar goed, wel es met ijzel een motor zien rijden...???)

mij nog nooit tegengekomen zeker?...tis dak net een nieuwe kettingset gemonteerd heb afgelopen week, en nu dus ff met de koekblik was, maar er is zeker wel te rijden met ijzel....en sneeuw...en...ach er is altijd te rijden :+
 
winterrijden is niet stoer ;)

maar ik heb gestemd voor de bovenste, altijd doorrijden
(er is niemand die dat doet maar goed, wel es met ijzel een motor zien rijden...???)

jazekers.. moi, me buurman op z'n honda xl 500
en al die pizzabrommertes
 
Rustig blijven rijden, geconcentreerd en opletten wat je doet en wat anderen doen. Dat is de enige truuk. Daarbij kun je je motor wapenen tegen pekel en andere troep. Tot -10C blijf ik rijden, daarna wordt het me te koud. Sneeuw en ijzel... Tsja. Ik blijf toch rijden. Ben ik dan de enige in Nederland?
 
Doorrijden... zo lang het mogelijk is. Vorig jaar zelfs met 10 cm verse sneeuw (ook op de weg) gereden... maar dat was niet echt voor herhaling vatbaar :(
 
Ja ik rijd gewoon door, kou is niet zo erg met de juiste kleding en verwarming. Sneeuw wil je dan wel eens tegenkomen, liever niet natuurlijk. Met ijzel rijd je sowieso niet vlgs mij.....
En toen ik lang geleden nog een lichte één-cilinder had reed ik ook door met een pak sneeuw 8-) , de grote wegen zijn dan wel te doen en op de binnenweggetjes hou je dan net als met een brommer je voeten een beetje bij de grond. Zo'n licht ding, niet veel groter dan een brommert hou je wel overeind, maar ja, ik heb dan ook lange benen :)
[me]Joshua-R1150RT vond dat toen wel stoer, motor rijden als iedereen aan het schaatsen is en met de sneeuw schuiver bezig is.[/me]
 
winterrijden is rijden onder alle omstandigheden dus ook in de sneeuw
maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die dat doen want de laatste tijd is het heel rustig met de motorijders
het is ook te nat op de baan en zo
 
Vandaag een nieuw "wintervast" enduropak gekocht (Tuareg Drift 'n' Drive van HG), nu kan ik er niet meer onderuit en kan ik niet meer zeggen: het is te koud, het is te nat...Al meer dan een week had ik niet meer gereden, ik werd er vreselijk ongeduldig van. Als beginner moet je toch blijven rijden he.
Even rekeningen gecheckt en naar de winkel gelopen, nu wel blut ;( maar niet lang :)

Maar om "door" te rijden bij gladheid hebben ze nog niks uitgevonden zeker buiten pekel ?
Ik heb dus gestemd voor alles m.u.v. gladheid :]
 
Deze?

581051-2.jpg


Mooi jack, overigens, hoe goed je kleding ook is, het houdt *alleen maar warmte vast*. Je blijft er langer warm door, dwz. je koelt dus minder snel af. Op langere tochten of met echte kou zul je dus een externe verwarmingsbron moeten hebben. Ouderwetse handwarmertjes of electrieke kleding van Baehr/BMW/Gerbing/Widder/Klan...
 
Voor mij persoonlijk is Winter rijden dus rijden als het niet te nat is en er geen sneeuw oid op de weg ligt, daarbij wel in gedachten houden dat ik alleen voor "mijn plezier" rijdt, dus geen woon-werk verkeer :)
 
Ik denk dat in de regen en wind rijden met goede kledij al een plezier is hoor. Zeker als je dan ziet dat je één van de zeer weinigen bent die dat weer trotseert.
Als we maar kunnen rijden :]


@Joshua
Yep dat is em, ook nog een broek erbij. Lekker veel zakken zodat rugzakje overbodig wordt. Goed spul lijkt me.


Op dinsdag 16 december 2003 19:02 schreef Joshua-R1150RT het volgende:
...hoe goed je kleding ook is, het houdt *alleen maar warmte vast*. Je blijft er langer warm door, dwz. je koelt dus minder snel af. Op langere tochten of met echte kou zul je dus een externe verwarmingsbron moeten hebben. Ouderwetse handwarmertjes of electrieke kleding van Baehr/BMW/Gerbing/Widder/Klan...

Nog even hierop reageren: je houdt inderdaad warmte vast maar we produceren er ook, bv. door wat moeilijke bochtjes te draaien, eens recht te gaan staan of wat adrenalinescheutekes te krijgen af en toe (zo gaat dat bij mij toch :+ )
 
Laatst bewerkt:
Rijden als je ook met je koekblik zou durven rijden is winterrijden , dus regen , lichte ijzel en dergelijke , natuurlijk gaat er niemand rijden als hij over zijn 40 km gewoon een pure schaatsbaan heeft :) maar bv vorige week lag er in onze wijk ( vrijdag of donderdag weet het niet meer ) echt een ijslaag van een cm ( is ongeveer een kilometer ofzo ) , daar stop ik persoonlijk niet echt voor , gewoon lekker op de chocke erover :)
 
Sneeuw op de weg is niet per definitie glad.
Alleen goed opletten niet in de autosporen te rijden,
want aangestampte sneeuw is meer ijs dan sneeuw.
En ijs is wel glad :Z

Ijzel is wel glad, en als ik van te voren weet dat het
gaat ijzelen, dan rijd ik niet.
Anders wel.
Kou? Vorige wintersport -34 °C meegemaakt in Lapland
(nee niet op de motor: op de sneeuwscooter)
dus hier koud hebben wordt lastig :)
 
ik rij altijd... na 1 keer ervan af gestuiterd zijn na een ritje van 5 uur met -18 (geen gevoel meer in handen en voeten en na 30 minuten opwarmen het uitschreeuwen van de pijn (voelde alsof ik door miljoenen naalden geprikt werd) weet ik ongeveer hoe lang ik door kan gaan en wanneer ik moet PAUSEREN... stoppen pas op de de bestemming... sneeuw is inderdaad niet glad... waar ik bang voor ben met sneeuw is niet dat ik uitglij maar dat ik tunnelvisie krijg van de sneeuwvlokken bij +120km/h... je wordt helemaal dol en heb geen idee meer dat je vooruit rijdt -> steeds sneller totdat je tegen de 200 aan zit op een sneeuwbaan...
 
Terug
Bovenaan Onderaan