Wat moet je doen om een 2 takt veel stiller te krijgen

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Ik rijd nu een tijdje 250cc 2 takt en merk dat de omgeving het niet altijd prettig vind ten aanzien van het geluid. ook trouwens bij mijn 4 takt 1 cilinder niet . alleen met db killer erin scheelt het aanzienlijk maar kom ik niet meer vooruit. de motor houd dan erg veel in.

ik wil graag iets aan het geluid doen wandelaars en fietsers langs de kant van de weg stoppen vingers in hun oren als ik langs kom gereden of gaan hand gebaren maken. en ben aan het kijken voor stille dempers. het enige wat ik voor mijn 2 takter kon vinden zijn Natuur Vriendelijke” spark arrestor dempers speciaal voor in de bossen en ook voor minder geluid. dit zijn wat langere dempers en zouden het geluid beter reduceren alleen na vergelijkings filmpjes opgezocht te hebben met gewone korte dempers valt dit erg tegen en maakt het de motor niet echt stiller. en ik ben aan het onderzoeken of heat wrap om de expansie nog iets kan doen tegen het geluid.

wie kan mij meer vertellen over het terugbrengen van 2 takt geluid zonder al teveel verlies van vermogen..
 
Heeft iemand al geroepen dat je hem met een chinese carburateur nooit perfect lopend krijgt.

dat is ook weer een uitspraak die eigenlijk nergens op slaat. zoals met alles heb je goede en slechte namaak. In Nieuw-Zeeland heb je Bucket-races met oa 110cc 2T . die 110 is specifiek gekozen dat je niks kant en klaar kan inzetten, het zijn dus allemaal half-en-half zelfbouw blokken. en het nivo ligt héél hoog, rond de 30 pk is eerder norm dan uitzondering en velen daarvan rijden met namaak-pwk's.

als je even tijd hebt kan je hier wat bijlezen , maar een lene 35.000 berichten :+
ESE's works engine tuner

na een tijdje babbelen Frits Overmars, Jan Thiel, Wobbly (zeer grote in de carting) en vele anderen mee en delen al hun geheimen.
 
Heeft iemand al geroepen dat je hem met een chinese carburateur nooit perfect lopend krijgt.


Als iets goedkoop is hoeft het niet perse slecht te zijn zoals veel mensen gelijk vanuit gaan. bovendien heb ik nu echte keihin sproeiers erin zitten en een echte keihin naald erin. ik had ook al eerder vermeld dat hij met de naald die erin zat slecht liep maar de carburateur zelf is gewoon goed. op mijn brommer had ik een oko ook van Ali express en die heb ik ook mooi afgesteld gekregen.
 
Het hoeft niet altijd idd, maar de kans is goed aanwezig dat het niet mee helpt om een optimaal resultaat te behalen.

Het blijft namaak, wordt toch minder energie in gestoken dan origineel product, er is ook genoeg negatieve feedback te vinden. Persoonlijk zou ik dat willen uitsluiten maar ieder zn ding.

Evengoed succes met afstellen.
 
Ben terug gegaan naar 185 en naald in het midden ..Vanavond weer gereden en haalde nu 149 op hetzelfde stuk als eerst waar ik 148 haalde. meer zat er helaas niet in maar toch best hard zat voor een crossmotortje. met sproeier 185 houd hij niks in en bij gas iets terug gaat hij ook niet harder dus het was echt helemaal op. met sproeier 180 haalde ik eerder maar 139 en met 190 haalde ik 146 dus met 185 waar ik eerst ook 148 mee haalde en nu 149 is dan het beste en daar rijd hij ook het lekkerste mee.. ik begon per ongeluk met vizier van de helm vol open aan mijn run en moest op een gegeven moment het hoofd naar beneden doen zodat hij uiteindelijk dicht kon klappen. misschien iets te snel opgeschakeld maar wilde bewust geen wheelies maken.. heb een filmpje gemaakt maar moet nog ergens uploaden

ook trilde de lange bout van mijn handkap er spontaan uit . deze zag ik op volgas eruit vallen en ben ik dus kwijt omdat ik niet kon zien waar die gevallen was en ook niet meer terug gevonden. telkens als ik thuis kom zitten er wel een paar bouten los van het kapwerk en ik blijf ze maar aandraaien . ik weet nog uit mijn brommertijd dat een keer de moer van de kroonplaat eraf vloog bij 130 .dit zie je allemaal voor je ogen gebeuren terwijl je op dat moment kan niks doen als alleen maar toekijken onder het rijden. typisch 2 takt. je ziet je voertuig al rijdend uit elkaar vallen...

wz4iqurzt19t.jpg
 
Haha eerst is er pagina's lang discussie omdat ik de 150 niet haal met mijn tandwiel setup 14/42. die Chinese carburateur zou niet goed zijn. ik kan je vertellen dat is die wel.. na anders afstellen haal ik het eindelijk en word er nog telkens tevergeefs geprobeerd overal de draak mee te steken.
de motor word er inderdaad niet stiller van als het gas goed word opengetrokken. ik denk dat ik volgend jaar nog wat extra blok tuning ga laten doen zodat de bouten er nog harder vanaf vliegen.. :+ ik ben niet gauw bang of onder de indruk als ik met 150 een handkap boutje zie loskomen uit het stuur
 
Haha eerst is er pagina's lang discussie omdat ik de 150 niet haal met mijn tandwiel setup 14/42. die Chinese carburateur zou niet goed zijn. ik kan je vertellen dat is die wel.. na anders afstellen haal ik het eindelijk en word er nog telkens tevergeefs geprobeerd overal de draak mee te steken.
de motor word er inderdaad niet stiller van als het gas goed word opengetrokken. ik denk dat ik volgend jaar nog wat extra blok tuning ga laten doen zodat de bouten er nog harder vanaf vliegen.. :+ ik ben niet gauw bang of onder de indruk als ik met 150 een handkap boutje zie loskomen uit het stuur

Dan lees jij niet goed, of je snapt het echt niet, of negeert het bewust. Ik ben eerlijk als ik zeg, dat ik dit bij jou niet kan inschatten.
Daarom nogmaals, jij bent ver boven het maximale toerental aan het kleine diertjes copuleren, over een gasnaald en sproeier, en een paar km verschil.

Zoek de fout.
 
Haha eerst is er pagina's lang discussie omdat ik de 150 niet haal met mijn tandwiel setup 14/42. die Chinese carburateur zou niet goed zijn. ik kan je vertellen dat is die wel.. na anders afstellen haal ik het eindelijk en word er nog telkens tevergeefs geprobeerd overal de draak mee te steken.
de motor word er inderdaad niet stiller van als het gas goed word opengetrokken. ik denk dat ik volgend jaar nog wat extra blok tuning ga laten doen zodat de bouten er nog harder vanaf vliegen.. :+ ik ben niet gauw bang of onder de indruk als ik met 150 een handkap boutje zie loskomen uit het stuur

Volgens mij was jij degene die het hardst riep dat het niet kon, vanwege de close ratio versnellingsbak...

Maar mooi dat hij nu lekker loopt. :t
 
Ik moet zeggen, ik denk dat het vooral bij hem voorkomt dat willekeurige moeren en bouten loslopen bij een 2 takt.
Ik heb er geen last van en niemand die ik ken met een 2takt.
Een vriend van mij had vroeger een Yamaha FS1, die had een berg gereedschap bij zich om na iedere rit van alles en nog wat weer vast te draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan