Wat moet je doen om een 2 takt veel stiller te krijgen

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Ik rijd nu een tijdje 250cc 2 takt en merk dat de omgeving het niet altijd prettig vind ten aanzien van het geluid. ook trouwens bij mijn 4 takt 1 cilinder niet . alleen met db killer erin scheelt het aanzienlijk maar kom ik niet meer vooruit. de motor houd dan erg veel in.

ik wil graag iets aan het geluid doen wandelaars en fietsers langs de kant van de weg stoppen vingers in hun oren als ik langs kom gereden of gaan hand gebaren maken. en ben aan het kijken voor stille dempers. het enige wat ik voor mijn 2 takter kon vinden zijn Natuur Vriendelijke” spark arrestor dempers speciaal voor in de bossen en ook voor minder geluid. dit zijn wat langere dempers en zouden het geluid beter reduceren alleen na vergelijkings filmpjes opgezocht te hebben met gewone korte dempers valt dit erg tegen en maakt het de motor niet echt stiller. en ik ben aan het onderzoeken of heat wrap om de expansie nog iets kan doen tegen het geluid.

wie kan mij meer vertellen over het terugbrengen van 2 takt geluid zonder al teveel verlies van vermogen..
 
Misschien heeft de brand iets te maken met die 18.0 V laadspanning die je meter aangeeft.

Dat komt omdat ik een keer de accu lader erop heb gehad met contact en dashboard aan en toen per ongeluk overladen heb. nu onthoud hij steeds de hoogste spanning van 18 volt maar er staat in werkelijkheid 12.5 volt op. dit kan ik weer zien in een ander menu. handig is ook de uren teller.

de hoogst gemeten snelheid onthoud hij dus ook steeds, die staat er nu ook nog in tot het verbroken word. ik heb net de gasnaald in de 2de groef gezet. hij rijd er niet harder door en merk eigenlijk ook geen verschil. misschien pakt hij net een tikje beter door maar ik kan het niet echt zeggen. ik zal morgen hoofdsproeier 190 er eens in knallen. hopelijk boek ik hem dan harder. van 180 naar 185 ging ook beter
 
1599412880189.png


even offtopic ,
met mijn 28mm carburateur op mijn ss50 , met een andere gasnaald kan de hele setup veranderen , ik heb dan wellicht een originele carburateur gekocht (doet maar 1 keer pijn) , maar met andere naald liep hij veel mooier onderin en 3/4 gas
 
Bekijk bijlage 1540819

even offtopic ,
met mijn 28mm carburateur op mijn ss50 , met een andere gasnaald kan de hele setup veranderen , ik heb dan wellicht een originele carburateur gekocht (doet maar 1 keer pijn) , maar met andere naald liep hij veel mooier onderin en 3/4 gas
Dat is ook exact wat de grafiek aangeeft: Naald heeft het allergrootste effect over bijna het hele bereik tot volopen en dan is de hoofdsproeier de bepalende factor. Dat is overigens niet zo vreemd omdat daar het hele principe van een Constant Velocity carb op gebaseerd is ;)
 
Dat is ook exact wat de grafiek aangeeft: Naald heeft het allergrootste effect over bijna het hele bereik tot volopen en dan is de hoofdsproeier de bepalende factor. Dat is overigens niet zo vreemd omdat daar het hele principe van een Constant Velocity carb op gebaseerd is ;)
geldt voor alle carbu's, heeft niets met CV te maken.

en er zijn verschillende charts dus staar je er niet blind op :

 
Met 190 haal ik maar 145 en voel aan het eind dat hij iets inhoud. bij iets gas terug hoor ik dat hij weer wat beter in zijn toeren komt .maar hij studderd ook bij gas terug en moet weer terug naar beneden met de hoofdsproeier. ook merkte ik nu bij voluit dat hij in het midden ook even een fractie te kort komt en minder goed doorloopt als met de naald in het midden. denk dat hij daar toch even net te weinig krijgt. dus het midden moet wat rijker en bovenin wat armer zetten of er moet een andere naald in.
 
Als dat te ingewikkeld is dan hierbij gewoon de basisprincipes...

Stationairsproeier.. de naam zegt t al.
Hoofdsproeier.. volgas.
Gasnaald.. middengebied, dus ongeveer va. 1/4 gas t/m ca. 3/4 gas.
Luchtschroef.. hoe ie lekker oppakt op t gas..

Altijd beginnen met de juiste hoofdsproeier te zoeken... als hij daarmee volgas goed rijdt, dan vanaf daar de rest afstellen.. finetunen..

Uiteraard hebben alle onderlinge wijzigingen t.o.v. elkaar zoals wijzigen stationairsproeier / luchtfilter / luchtschroef o.i.d. altijd wel enige invloed op elkaar!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan