Wat moet je doen om een 2 takt veel stiller te krijgen

MrDanger

Die hard MF'er
12 feb 2019
992
117
Ik rijd nu een tijdje 250cc 2 takt en merk dat de omgeving het niet altijd prettig vind ten aanzien van het geluid. ook trouwens bij mijn 4 takt 1 cilinder niet . alleen met db killer erin scheelt het aanzienlijk maar kom ik niet meer vooruit. de motor houd dan erg veel in.

ik wil graag iets aan het geluid doen wandelaars en fietsers langs de kant van de weg stoppen vingers in hun oren als ik langs kom gereden of gaan hand gebaren maken. en ben aan het kijken voor stille dempers. het enige wat ik voor mijn 2 takter kon vinden zijn Natuur Vriendelijke” spark arrestor dempers speciaal voor in de bossen en ook voor minder geluid. dit zijn wat langere dempers en zouden het geluid beter reduceren alleen na vergelijkings filmpjes opgezocht te hebben met gewone korte dempers valt dit erg tegen en maakt het de motor niet echt stiller. en ik ben aan het onderzoeken of heat wrap om de expansie nog iets kan doen tegen het geluid.

wie kan mij meer vertellen over het terugbrengen van 2 takt geluid zonder al teveel verlies van vermogen..
 
Toch wel ernstig dat je dat niet zelf kunt beantwoorden.
Hier een link zodat je dat wel kunt.

:? volgens mij 5 dagen geleden al. Berekend aan de hand van zijn eigen gedeelde data.
En rood gemarkeerd. Niet gelezen?

Als ik dat doe, dan kom ik op 151.6 en 166.4 met 9250 rpm

Nou en dan nog dit, zonder een heel boekwerk te lezen ->

Max. koppel 51 Nm met 8000 rpm
Max. toerental motorblok 8500 rpm
link

Conclusie: hij zit ver in de rode toerentallen. En de onlangs uitgevoerde, kleine verandering in de eindoverbrenging, zal er niet toe leiden dat hij uit dit gebied komt.
 
Daar denk ik toch anders over. Maar misschien denk ik verkeerd, dan hoor ik het ook graag.
Deze motor heeft het max. koppel voor de 8000 toeren liggen. Meneer gevaar zit met zijn toerental tegen de 10000 toeren aan. Even afgezien van hoe gezond dit is voor het motorblok, kun jij je ook afvragen wat zijn restvermogen in dit toerengebied is.

10000 is al over het max toerental voor een 250 crosser. bij standaard blokken is het 9000 zoiets.
en het is een 2-takt, dus eens de pijp ermee ophoudt is het kompeet uit met de pret. het max toerental is dus altijd gelijk aan het max toerental waar de pijp nog werkt (van zodra de motor belast wordt, al rijdend dus). er is dus geen sprake van "restvermogen"

kortom : Mr Danger zit nog ver verwijdert van een totale overbrengingsverhouding die de topsnelheid beperkt waarbij het blok niet genoeg vermogen meer heeft om nog door te gaan , maar dat wil hij niet aannemen, want "er zijn er op het internet die anders beweren"
 
Laatst bewerkt:
Ho ff, ik reed vroeger ook op een Honda MB en die ging ook 130. alleen zat die niet zo snel op zijn top als mijn cr250 . mijn cr haalt misschien niet zo'n hoge top maar zit er wel binnen een paar honderd meter op. hij vliegt daar echt heel snel naartoe terwijl ik hem heel kort achter elkaar opschakel .dat ding blijft loeihard optrekken met tandwiel 42 vandaar dat ik voor mijn gevoel geen verschil merk met 47 of 49 maar dan is het ineens op. lowtopend noemen ze dat. en dat komt echt door de te korte versnellingsbak. dit zeggen er meer.

iemand met zijn DR350 die 30pk heeft ging even snel met 14/42

the cr has a very close ratio gearbox is the issue, the extra hp doesn’t make it any faster on top speed.

ik had al eerder een filmpje gepost maar word gewoon overheen gewalst.
Die close ratio versnellingsbak wordt ineens een stuk minder close ratio als je de eind overbrenging veranderd.

Je klinkt of je totaal nog niet geexperimenteert hebt met de eind overbrenging.

En hoe zijn die extra pk's uit dat stukje bij die motor gekomen, door extra koppel of een hoger toerental?
Want als dat door meer koppel komt gaat ie niets harder, snelheid komt uit het toerental
 
Laatst bewerkt:
De powerband ligt tussen het max koppel en het max pk. In theorie, motorem met minder vermogen zijn over het algemeen wat smeuiger, de koppel kromme is vlakker, en dan heb je minder die schop in je kont. Die schop in je kont krijg je meestal meer met motoren met een koppelkromme die stijl(er) omhoog loopt.

Als je koppel omlaag begint te gaan kunnen je pk's nog steeds omhoog gaan.

Een CR250 is een racemotor, het lijkt mij stug dat het max hp nummer ver ligt van het max toerental.
De CRetjes die ik gereden heb trokken echt wel goed door tot het max toerental. Die CR490 was wat anders, maar die liep niet helemaal goed geloof ik.

8000 -- 8500 rpm


Dat zijn die 25 pk die nodig zijn om 140 te halen. Als het meer was, zou de motor harder gaan.

:N Die pk's zijn er wel, maar niet in dit toerenbereik. Het blok draait in overbelasting, het kan gewoon niet sneller rond.
 
Laatst bewerkt:
10000 is al over het max toerental voor een 250 crosser. bij standaard blokken is het 9000 zoiets.
en het is een 2-takt, dus eens de pijp ermee ophoudt is het kompeet uit met de pret. het max toerental is dus altijd gelijk aan het max toerental waar de pijp nog werkt (van zodra de motor belast wordt, al rijdend dus). er is dus geen sprake van "restvermogen"

kortom : Mr Danger zit nog ver verwijdert van een totale overbrengingsverhouding die de topsnelheid beperkt waarbij het blok niet genoeg vermogen meer heeft om nog door te gaan , maar dat wil hij niet aannemen, want "er zijn er op het internet die anders beweren"

:^

En dit nog getypt hebbende, ben ik er eerst ook wel klaar mee.
 
8000 -- 8500 rpm




:N Die pk's zijn er wel, maar niet in dit toerenbereik. Het blok draait in overbelasting, het kan gewoon niet sneller rond.
Dat bedoelde ik ook. Hij zit over het toerental van maximaal vermogen heen. En bij het te hoge toerental heeft de motor niet genoeg vermogen om harder dan 140 te rijden. Hooguit 25 pk dus.
 
Heb nog geen filmpje gemaakt maar intussen wel 148 km p/u gehaald .heb ik hieronder een foto van gemaakt. ik ben van stationair sproeier 58 naar 45 gegaan en van 180 hoofdsproeier naar 185 en de gasnaald 1 clipje lager gezet. bij gas geven in zijn 2 en 3 kwam hij ineens met het voorwiel los. dat was op zich wel een lekker gevoel. ik hoefde niet eens aan het stuur te trekken.

vorige week vloog mijn motor nog in brand toen ik hem startte . dus ben net klaar met alles te herstellen want er was veel schade,

wqd0pnff1po0v.jpg


fsoj9d4u1pybl.jpg
 
Heb nog geen filmpje gemaakt maar intussen wel 148 km p/u gehaald .heb ik hieronder een foto van gemaakt. ik ben van stationair sproeier 58 naar 45 gegaan en van 180 hoofdsproeier naar 185 en de gasnaald 1 clipje lager gezet. bij gas geven in zijn 2 en 3 kwam hij ineens met het voorwiel los. dat was op zich wel een lekker gevoel. ik hoefde niet eens aan het stuur te trekken.

vorige week vloog mijn motor nog in brand toen ik hem startte . dus ben net klaar met alles te herstellen want er was veel schade,

wqd0pnff1po0v.jpg


fsoj9d4u1pybl.jpg
Heb nog geen filmpje gemaakt maar intussen wel 148 km p/u gehaald .heb ik hieronder een foto van gemaakt. ik ben van stationair sproeier 58 naar 45 gegaan en van 180 hoofdsproeier naar 185 en de gasnaald 1 clipje lager gezet. bij gas geven in zijn 2 en 3 kwam hij ineens met het voorwiel los. dat was op zich wel een lekker gevoel. ik hoefde niet eens aan het stuur te trekken.

vorige week vloog mijn motor nog in brand toen ik hem startte . dus ben net klaar met alles te herstellen want er was veel schade,

wqd0pnff1po0v.jpg


fsoj9d4u1pybl.jpg
Zelf geen letsel op gelopen en Hoe is die brand Ontstaan
 
Ik weet niet precies hoe de brand ontstaan is . maar de halve kabelboom was afgefikt. ik heb er nog net een emmer water overheen weten te gooien , ik had alleen de carburateur flink gedraaid voor de gasschuif eruit te krijgen en de sproeiers te wisselen. waarschijnlijk ben ik daarmee ergens tegen de bedrading aan gekomen waardoor er mogelijk iets is gebeurd en sluiting is ontstaan bij het starten van de motor .

bij afstellen heb ik nu meer gekeken naar een CR uit 1999 met Airstryker carb. stationair zou 42 zijn en hoofdsproeier 190 .alleen bij kouder weer doen ze vaak weer een stationair 45 erin .gasnaald staat nu op 3de groef en dat kom ik ook tegen bij dit bouwjaar. maar op websites van bv FMF staat de gasnaald weer op de 2de groef en met hoofd sproeier 178 . ik vermoed dat ze hierbij uitgaan van het type uitlaat .met 190 zal dan wel voor originele uitlaat zijn. ik kan voor mijn Doma bocht de juiste sproeier bezetting niet vinden vandaar dat ik gegokt heb op 185 maar kan nog eens testen de gasnaald op de 2de groef te zetten, en ook sproeier 190 heb ik nog liggen.
 
Ik weet niet precies hoe de brand ontstaan is . maar de halve kabelboom was afgefikt. ik heb er nog net een emmer water overheen weten te gooien , ik had alleen de carburateur flink gedraaid voor de gasschuif eruit te krijgen en de sproeiers te wisselen. waarschijnlijk ben ik daarmee ergens tegen de bedrading aan gekomen waardoor er mogelijk iets is gebeurd en sluiting is ontstaan bij het starten van de motor .

bij afstellen heb ik nu meer gekeken naar een CR uit 1999 met Airstryker carb. stationair zou 42 zijn en hoofdsproeier 190 .alleen bij kouder weer doen ze vaak weer een stationair 45 erin .gasnaald staat nu op 3de groef en dat kom ik ook tegen bij dit bouwjaar. maar op websites van bv FMF staat de gasnaald weer op de 2de groef en met hoofd sproeier 178 . ik vermoed dat ze hierbij uitgaan van het type uitlaat .met 190 zal dan wel voor originele uitlaat zijn. ik kan voor mijn Doma bocht de juiste sproeier bezetting niet vinden vandaar dat ik gegokt heb op 185 maar kan nog eens testen de gasnaald op de 2de groef te zetten, en ook sproeier 190 heb ik nog liggen.

Zoveel aannames die je doet en dan verbaasd dat het niet het gewenste resultaat oplevert.
 
Zoveel aannames die je doet en dan verbaasd dat het niet het gewenste resultaat oplevert.
Ssttt, ik volg dit superspannende topic. Meer onverwachte wendingen dan een soap, meer onzinnige meningen dan de tweede kamer. en meer te lachen dan het verzamelde werk van Andre van Duin.
Het is gewoon verslavend..
 
Ssttt, ik volg dit superspannende topic. Meer onverwachte wendingen dan een soap, meer onzinnige meningen dan de tweede kamer. en meer te lachen dan het verzamelde werk van Andre van Duin.
Het is gewoon verslavend..

Dan zou ik nog niet inzetten in het slotgokwisselbeker-topic als ik jou was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan