Wat voor wipschakelaar heb ik hier nodig?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.599
36.120
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Hoewel niet echt aan de orde:
  • Merk: Suzuki
  • Type: GSX-R 600 circuitmotor
  • Bouwjaar: 2011
  • Kmstand: geen idee, nvt
  • Probleem: Weet niet wat voor schakelaar ik nodig heb.
  • Wanneer is het probleem ontstaan: Sinds ik deze schakelaar wil vervangen 😉
  • Wat is er al aan gedaan: Gegoogled

Goed het volgende, ik wil mijn schakelaars allemaal gecentreerd bij elkaar monteren.
Pitlimiter, regenlicht en handmatige fan is allemaal vrij simpel namelijk een aan/uit schakelaar.

De motormapping is een drukschakelaar (stand A en stand B op het dashboard). Motor starten en hij staat in stand A.1x drukken en B. Weer drukken voor A
12B5213D-EA72-46D4-8E66-A3E24A3835F1.jpeg
Hiervoor moet/wil ik deze schakelaar vervangen voor een ronde 20mm wip/tuimelschakelaar met aan/aan functie.
Punt is dat ik maar 2 draden heb. Nu snap ik niet helemaal hoe dit werkt en welke schakelaars dus werken?

Al zit ik terwijl ik dit type te denken...
Ik moet wss een wipschakelaar hebben die weer in zijn oude positie terug springt?
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk wordt de mapping omgezet door heel even contact te maken met de schakelaar, dus je zal in inderdaad een schakelaar moeten hebben die terug springt. (Momentschakelaar heet dat dacht ik)

Dat is idd de vertaling van waar ik aan zat te denken.
Nog iemand die dit ondersteund/aanvult?
 
Je schakelt in feite dus alleen een stuurstroom met deze schakelaar.
Dat is een ander begrip. Een pulsschakelaar kan net als een vaste schakelaar een stuurstroom schakelen

denk dat zoiets iets is. Bij gerenommeerde automaterialenzken hebben ze trouwens gewoon een assortiment gelijkogende schakelaars met verschillende functies, been there, als voormalig bedradingsmonteur

1584948022186.png
 
Dat is een ander begrip. Een pulsschakelaar kan net als een vaste schakelaar een stuurstroom schakelen

denk dat zoiets iets is. Bij gerenommeerde automaterialenzken hebben ze trouwens gewoon een assortiment gelijkogende schakelaars met verschillende functies, been there, als voormalig bedradingsmonteur

Bekijk bijlage 1476887

Laten we even niet allerlei randzaken erbij halen, want dan ben ik het straks kwijt.

Voor de 3 aan/uit schakelaars wil ik er zo 1:
8E1B2822-3FC8-415B-A834-1B473C0D7925.jpeg

En moet er nu dus een vergelijkbare bij hebben die je alleen 1x kan drukken, de moment schakelaar?
 
In exact deze vorm word het wel wat moeilijker.

Ze zijn vaak als drukschakelaar uitgevoerd.

Als je googled op momentary tumble switch kom je wel iets tegen. Ze hebben dan vaak aan 1 kant een opdruk i.p.v. I / O
 

Dit soort schakelaars heb je ook in waterdichte (weet niet of dat nodig is) uitvoering. Zou het niet bij Ali bestellen, maar de foto's zijn daar wel duidelijk.

Drukschakelaars | Elektronische componenten. Distributeur en online winkel - Transfer Multisort Elektronik. is misschien iets.
 

Dit soort schakelaars heb je ook in waterdichte (weet niet of dat nodig is) uitvoering. Zou het niet bij Ali bestellen, maar de foto's zijn daar wel duidelijk.

Drukschakelaars | Elektronische componenten. Distributeur en online winkel - Transfer Multisort Elektronik. is misschien iets.
Bij Ali heb je ook van die hele mooie smalle stuurunits. Dan kan je de startknop gebruiken als puls schakelaar.
 

Dit soort schakelaars heb je ook in waterdichte (weet niet of dat nodig is) uitvoering. Zou het niet bij Ali bestellen, maar de foto's zijn daar wel duidelijk.

Drukschakelaars | Elektronische componenten. Distributeur en online winkel - Transfer Multisort Elektronik. is misschien iets.
Bij Ali heb je ook van die hele mooie smalle stuurunits. Dan kan je de startknop gebruiken als puls schakelaar.
Dergelijke schakelaars heb je hier ook in aluminium uitvoering, waterdicht en met led ring, zijn echter wel prijzig (heb er 1 liggen, ooit 20 euro voor betaald geloof ik)

Wat betreft de stuurschakelaars, als ik er daar 4 van op een rij moet zetten heb ik geen ruimte meer voor mijn hand :P

Daarbij wil ik wipschakelaars zodat ik goed kan zien onder het rijden of iets aan of uit staat.

Het huis heb ik al, alleen nu passende schakelaars erin zetten.

81967DDF-16BE-478C-97BA-EAFEF4580F97.jpeg
 
Maar... Met de wip schakelaar die standaard terugvalt maakt het toch geen reet uit of je kan zien in welke positie deze staat want het is een momentele schakelaar die altijd terugvalt in dezelfde positie :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Daarbij wil ik wipschakelaars zodat ik goed kan zien onder het rijden of iets aan of uit staat.

De motormapping is een drukschakelaar (stand A en stand B op het dashboard). Motor starten en hij staat in stand A.1x drukken en B. Weer drukken voor A

Hoe dacht je dat op te lossen? Die gelinkte drukknoppen zijn er ook met LED ring. Als je motormappingstand ook een output geeft waar je zo'n LED aan kunt hangen is het misschien wel een oplossing. Anders zie ik het niet.
 
Maar... Met de wip schakelaar die standaard terugvalt maakt het toch geen reet uit of je kan zien in welke positie deze staat want het is een momentele schakelaar die altijd terugvalt in dezelfde positie :p

Voor die maakt het niet uit nee, maar voor de 3 aan/uit schakelaars wel.
Welke motormap hij in staat is in de tellerunit te zien.
 
Volgende vraag:

Kan ik 250V / AC 10a schakelaars gebruiken voor 12V / DC?

Deze geeft het specifiek aan bij de specifications, maar is het universeel zo of verschilt dit?

Kan ze daar bestellen, maar haal ze liever in NL.
 
Terug
Bovenaan Onderaan