Wat zijn je motorvakantieplannen voor 2024?

Alleen zit je dan wel in de drukte aan de mooie kant van de Stelvio. Ik ben zelf eigenlijk wel een beetje klaar met die circuspassen maar heb de Stelvio vanuit Prad de laatste twee keer half juni om 6.30 in de morgen gedaan. Beide keren als verkenner van een motorteam dat een paar honderd fietsers begeleidde vanaf daar naar Nederland. En beide keren stralend weer, nog even koud zo vroeg maar de zon maakte het snel fijn en de weg was leeg. Dan is het leuk rijden. Later op de dag is het veel te druk naar mijn zin. Het jaar erop was ik niet mee en toen hoorde ik van andere motards dat er natte sneeuw viel een koud en grijs. Je moet dus ook een beetje geluk met het weer hebben.
 
Gavia en Stelvio 30 juni 2017....

DSC_0055 crop.jpg



DSC_0066 crop.jpg
 
Dat is 2,5 week nadat ik er was. Die sneeuw in de berm lag er wel, maar behalve wat strepen smeltwater was de weg droog. En de lucht stralend blauw. Helemaal wegsmelten daar aan de noordkant kan tot ver in juli duren.
 
Op de Gavia had ik eerst veel wind en regen, dan hagel overgaand in sneeuw bij 1 a 2 gr. celsius.
Op de Stelvio wat lichte sneeuw. Beneden was het gewoon lekker weer. Vlak voor Molveno onweer. Dus van alles wat.
Deed een rondje Molveno, Tonale, Gavia, Stelvio, Umbrail en weer terug.

Tonale was koud,nat en winderig.
DSC_0046 crop.jpg


Even in een tunneltje vlak voor de top van de Gavia stilgestaan omdat het wel heel hard hagelde. Zie ijs op het ruitje.
DSC_0050 crop.jpg
 
Het weer in de alpen kan zeer snel omslaan. Altijd iets om in de gaten te houden. Op grote hoogte kan dat best link zijn. :Y
Met bergklimmen wel eens urenlang in een shelter gebivakkeerd. (we zagen de regen aankomen)
De regen kletterde op de stalen golfplaten, zo hard dat je elkaar niet kon verstaan.
Maar ook: Binnen 10 min werd alles weer kraak-helder.

Ook dat je ineens uit het dal een wolk omhoog zag komen.
In een paar tellen zat alles potdicht van de mist. Je hebt dan geen idee meer van de wereld om je heen.
 
Been there, done that. Met een kleine groep klimmen naar de Totenfeldkopf. Naar boven schitterend weer. Op de top aangekomen zagen we wat op ons afkwam. 😳 Oeps....
Rechtsomkeert. Geen pauze, maken dat we in ieder geval van de gletcher af zijn. Vlakbij de berghut brak het onweer los. Open terrein en onweer is bloedje link. Zeker op hoogte.
 
Vorig jaar in de laatste week van juni de Stelvio afgedaald via de bochtenkant rond 16 u . Was helemaal niet druk. We waren vertrokken via Livigno, koffie boven op de Eira, afgedaald naar Bormio, dan de Mortirollo, Gavia, terug afgedaald naar Bormio, dan over de Stelvio terug naar ons hotel in Oostenrijk.
 
De man op leeftijd die er op reed was aardig verkleumd in zijn waxcoat en leren broek. Had zijn handschoenen op het motorblok gelegd om op te drogen en is in de Rifugio maar een soepje gaan eten om op te warmen . 👍
 
De man op leeftijd die er op reed was aardig verkleumd in zijn waxcoat en leren broek. Had zijn handschoenen op het motorblok gelegd om op te drogen en is in de Rifugio maar een soepje gaan eten om op te warmen . 👍
Klinkt als een oude Laverda rijder, mooi als ze nog bestaan.
 
Het begint inmiddels vorm te krijgen voor mij.
Ik vertrek 21 april uit werk en kom 4 mei weer thuis. 14 dagen totaal.

Dag 1 uit werk van huis naar Brabant bij familie verblijven
Dag 2 Brabant naar Liechtenstein
Dag 3 Liechtenstein naar Dolomiten
Dag 4-5 Dolomiten
Dag 6 Dolomiten naar Iseo
Dag 7-9 Iseo
Dag 10 Iseo naar Cinque Terre
Dag 11 Cinque Terra naar Rome
Dag 12 Rome
Dag 13-14 Rome naar huis.

Mijn vraag aan jullie, hoe zouden jullie de terugweg aanpakken? Precies in het midden overnachren(in de Alpen)? Eerste dag langer rijden(overnachten rond Basel)? 2de dag langer rijden omdat je thuis niet in hoeft te checken(overnachten rond Lugano)?

Wetende dat ik op dag 15 weer moet werken(Laat beginnen), dus verdelen in 3 dagen is niet mogelijk.
Screenshot_20240402_163924_Maps.jpg
 
Het begint inmiddels vorm te krijgen voor mij.
Ik vertrek 21 april uit werk en kom 4 mei weer thuis. 14 dagen totaal.

Dag 1 uit werk van huis naar Brabant bij familie verblijven
Dag 2 Brabant naar Liechtenstein
Dag 3 Liechtenstein naar Dolomiten
Dag 4-5 Dolomiten
Dag 6 Dolomiten naar Iseo
Dag 7-9 Iseo
Dag 10 Iseo naar Cinque Terre
Dag 11 Cinque Terra naar Rome
Dag 12 Rome
Dag 13-14 Rome naar huis.

Mijn vraag aan jullie, hoe zouden jullie de terugweg aanpakken? Precies in het midden overnachren(in de Alpen)? Eerste dag langer rijden(overnachten rond Basel)? 2de dag langer rijden omdat je thuis niet in hoeft te checken(overnachten rond Lugano)?

Wetende dat ik op dag 15 weer moet werken(Laat beginnen), dus verdelen in 3 dagen is niet mogelijk.
Bekijk bijlage 1991315
Een loodzwaar schema, dat zou ik nooit zo doen. Maar ja, dat ben ik hè.
 
Een loodzwaar schema, dat zou ik nooit zo doen. Maar ja, dat ben ik hè.
Ik ga het proberen, als het niet bevalt weer ik het voor de volgende keer :)

Ik heb Schotland 3000km gedaan in 11 dagen en de take away daarvan was dat vooral het kamperen zwaar was ivm het weer, niet zo zeer het rijden.

Daar was de langste dag 700km, waar ik inclusief een sightseeing stop van 2 uur, 11 uur over deed. Nu wordt de langste dag waarschijnlijk rond de 900km.

Dit zal totaal zo'n 4250km worden in 14 dagen. Met wat relax dagen met 0km. Geen kamperen, gewoon BNB's en hotels.
 
Die eindsprint (in twee dagen van Italië naar NL) heb ik ook eens gedaan. Weliswaar vanaf regio Lucca, dat is 300 km noordelijker.

Ik heb toen in de buurt van Freiburg overnacht; ben gewoon gaan rijden (via Zwitserland) onder het mom ‘we zien wel hoe ver we komen op de eerste dag’, alles snelweg met uitzondering van de Gotthardpas; die kon er nog vanaf in de planning, want het zat best mee. Net over de grens in Duitsland rond 17.30 een schnitzel mit pommes naar binnen gemetseld en daar een hotelletje gezocht.

Dag twee was dan weer niet zo leuk (druk op de weg, zeikregen, A61 afgesloten, zere krent) maar ik wilde echt in die twee dagen thuis zijn.
 
Een loodzwaar schema, dat zou ik nooit zo doen. Maar ja, dat ben ik hè.
Tja.., ik hou ook wel van een vol schema met heel veel kilometers. Zeker als je niet alle tijd van de wereld hebt zou ik liever veel km's per dag rijden, dan de helft overslaan. Maar ja, dat ben ik :) Ieder z'n meug gelukkig.
 
Heb je een specifieke reden om naar Rome te gaan?
Ik zou rond dag 9 richting Menton (F) rijden en vanaf daar via de Route des grandes Alpes weer omhoog. Meer een motorvakantie O-)
 
Het begint inmiddels vorm te krijgen voor mij.
Ik vertrek 21 april uit werk en kom 4 mei weer thuis. 14 dagen totaal.

Dag 1 uit werk van huis naar Brabant bij familie verblijven
Dag 2 Brabant naar Liechtenstein
Dag 3 Liechtenstein naar Dolomiten
Dag 4-5 Dolomiten
Dag 6 Dolomiten naar Iseo
Dag 7-9 Iseo
Dag 10 Iseo naar Cinque Terre
Dag 11 Cinque Terra naar Rome
Dag 12 Rome
Dag 13-14 Rome naar huis.

Mijn vraag aan jullie, hoe zouden jullie de terugweg aanpakken? Precies in het midden overnachren(in de Alpen)? Eerste dag langer rijden(overnachten rond Basel)? 2de dag langer rijden omdat je thuis niet in hoeft te checken(overnachten rond Lugano)?

Wetende dat ik op dag 15 weer moet werken(Laat beginnen), dus verdelen in 3 dagen is niet mogelijk.
Lago Iseo en Cinque Terre stond ik al eens met m'n tentje.
Rome als bestemming ooit met een busreis gedaan.

Bedenk dat je 2x de Po-vlakte gaat oversteken. Eeeeh, leuk is anders.
Langs de kust van Pisa naar Rome is wel leuk, maar kost wel veel tijd.

Vanaf Rome zou ik 1e dag vooral binnendoor willen rijden naar Fiorentina (Florence) en Bologna.
Dat is grof: Rome-Foligno-Perugia-Arrezzo-Fiorentina-Bologna.
Dat kost wrs al zeker een dag maar is wel heel mooi door de Appenijnen.

Vanaf Bologna in 1x naar huis.
Vanuit die regio ben ik al diverse keren in 1x naar huis gereden. (oke, ik kan heel lang volhouden)
Gestart in Lago Trasimeno is dat prima gelukt, dan moet Bologna ook goed te doen zijn.
Maakt nix uit hoe laat je thuis komt. Bedje staat reeds gespreid.
 
Heb je een specifieke reden om naar Rome te gaan?
Ik zou rond dag 9 richting Menton (F) rijden en vanaf daar via de Route des grandes Alpes weer omhoog. Meer een motorvakantie O-)

Mijn vriendin wil het graag, maar ik eigenlijk ook. We zijn er beide namelijk nog nooit geweest. Zij gaat vanaf Iseo achterop.

En nee dit zit gelukkig op de terugweg niet achterop.

Maar we zijn het nog wel een beetje aan het kijken, misschien San Morino ipv Rome.
 
Heb je een specifieke reden om naar Rome te gaan?
Ik zou rond dag 9 richting Menton (F) rijden en vanaf daar via de Route des grandes Alpes weer omhoog. Meer een motorvakantie O-)

Mijn vriendin wil het graag, maar ik eigenlijk ook. We zijn er beide namelijk nog nooit geweest. Zij gaat vanaf Iseo achterop.

En nee dit zit gelukkig op de terugweg niet achterop.

Maar we zijn het nog wel een beetje aan het kijken, misschien San Morino ipv Rome.

Lago Iseo en Cinque Terre stond ik al eens met m'n tentje.
Rome als bestemming ooit met een busreis gedaan.

Bedenk dat je 2x de Po-vlakte gaat oversteken. Eeeeh, leuk is anders.
Langs de kust van Pisa naar Rome is wel leuk, maar kost wel veel tijd.

Vanaf Rome zou ik 1e dag vooral binnendoor willen rijden naar Fiorentina (Florence) en Bologna.
Dat is grof: Rome-Foligno-Perugia-Arrezzo-Fiorentina-Bologna.
Dat kost wrs al zeker een dag maar is wel heel mooi door de Appenijnen.

Vanaf Bologna in 1x naar huis.
Vanuit die regio ben ik al diverse keren in 1x naar huis gereden. (oke, ik kan heel lang volhouden)
Gestart in Lago Trasimeno is dat prima gelukt, dan moet Bologna ook goed te doen zijn.
Maakt nix uit hoe laat je thuis komt. Bedje staat reeds gespreid.
Naar Rome zou inderdaad langs de kust via Pisa zijn, niet over de vlakte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan