Weekendje Luxemburg

Jenkins

MF veteraan
1 apr 2009
4.402
4.516
Limburg
Morgen vertrekken een motormaatje en ik naar Luxemburg.
Lekker relaxed een weekendje touren.
Het weer LIJKT gunstig uit te pakken.
We gaan het zien. :]
594EB806-0647-46C0-9513-E21911BCD5B2.jpeg
BCDF0998-072D-4F93-8E40-9A66C3CD4533.jpeg
DAC9D34A-10C5-4AFF-B753-D2D5B95AF39E.jpeg
 
Veel plezier. Ik zou zelf het stukje ten zuiden van de stad Luxemburg eruit halen. Is m. i. niet bijzonder.
In Kautenbach (leuke horeca) is er een soort mini stelvio omhoog. Echt gaaf.

En check: bij Theux Verviers zijn nog diverse wegen afgesloten ivm het noodweer.
Edit: dwz vorige week vrijdag.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips.
De wegafsluiting zal hoogstwaarschijnlijk wel zijn aangegeven.
Ik zal de navi op herberekenen houden.
 
Afgelopen weekend ben ik met een goeie vriend een tourtje wezen doen in Luxemburg.
We kamen al heel gauw tot de conclusie dat dit werkelijk zo’n prachtig landje is;
heel jammer dat we dit nu pas ontdekt hebben.


Gauw een lunch gedaan. Een errig smakelijk broodje bief!



ons hotelletje hadden we in Beaufort geboekt.

Zaterdag ochtend op ons gemak ontbeten en begonnen te rijden rond 9:30.
Helaas bleek Luxemburg veel zwaarder door het noodweer getroffen dan de media ons liet geloven.
We reden van wegafzetting naar wegafzetting (route barré).
Ook blijkt Luxemburg nog een stapje verder te gaan met fietsers bevoordelen boven gemotoriseerd verkeer.
Best wel veel wegen waren in het weekend alleen toegankelijk voor fietsers.

Helaas zijn de borden bijna allemaal in het Frans.
Ik dacht dat biciclettes permi zoveel betekent als “bikes permitted”, dus zijn voorzichtig doorgereden.
Eén Luxemburgse pappa die met mams en dochtertje fietsten begon met een vingertje te zwaaien.
Ik dacht; kom stop eens en luister eens wat die goeie man te zeggen had…
Hij was heel netjes en redelijk en zei me dat deze weg vandaag alleen voor fietsers toegankelijk is.
(ik verbaasd kijkend; “Oh?“)
Ja, u mag hier niet rijden.
Ik: volgens de navi ben ik over 1,8 km hier weg. En terug is 5,4 km. Ik zal voorzichtig verder rijden.
Hij: Ok, maar nu weet u ervan.
Ik: Bedankt voor uw uitleg. En reed kalmpjes door.

Ennieweej, van de geprogrammeerde route kwam niet zo heel veel terecht. En het voortdurende herberekenen begon wel wat te irriteren.
Wat ook niet hielp (😇) was het schitterende weer.
Flink zitten zjwete in m’n lederen speelpakje.

Een geplande tour van 350 km bleek voor ons ongetrainde oudjes eigenlijk teveel om relaxt te rijden.
Vooral na een licht frustrerend anderhalf uur westkant rijden.
Daar heb ik (nog) niks boeiends kunnen ontdekken.
Het oosten en zuiden daarentegen willen we zeker verder gaan exploren.

Op de terugreis, iets ten noorden van Maastricht, begon het pas te regenen.
Daarmee dus ook veel mazzel gehad.
Onder de streep helemaal de moeite waard en zal zeker herhaald worden.
Misschien tot het voorjaar wachten, tot er meer straten hersteld zijn?!
B71A3642-C932-4AC6-8177-355E7E0CD330.jpeg
06F58D38-0391-4877-BD1C-E90C657BF3F9.jpeg
E3BD3333-7459-4896-A9FB-F3007DB65797.jpeg
6A579142-DBCE-412B-9CD7-A9369C473C40.jpeg
FBE42AE5-5005-46D6-8A95-5D6B9D270A44.jpeg
890F20BB-0BD5-44F7-95B5-AA2510923249.jpeg
6113CC8E-9A8E-4D36-A83F-8BC837DFF754.jpeg
C9625151-A845-433A-80E3-97CFCE898EF2.jpeg
EA05D052-2867-4463-8419-9429D1AC9D87.jpeg
3F8637EA-C9EB-4FBF-9A82-729DDCE94196.jpeg
C28F3400-2A61-42ED-9607-F22091BB0109.jpeg
BDC4A639-1129-4958-977F-52E995C391B8.jpeg
006B5534-ADA8-4046-8985-6AAC20A55C19.jpeg
 
Mooi hoe meningen kunnen verschillen. Luxemburg heeft prachtige wegen en mooie natuur maar verder vind ik het het meest zielloze land van Europa, op de voet gevolgd door Duitsland. Was dit weekend nog even in Luxemburg maar was happy toen ik Wallonië in reed. Los van de Belgische rijstijl dan...
 
Mooi hoe meningen kunnen verschillen. Luxemburg heeft prachtige wegen en mooie natuur maar verder vind ik het het meest zielloze land van Europa, op de voet gevolgd door Duitsland. Was dit weekend nog even in Luxemburg maar was happy toen ik Wallonië in reed. Los van de Belgische rijstijl dan...
Inderdaad verschillen onze meningen behoorlijk!
Maar dan ook weer niet ten aanzien van de Belgische rijstijl.
🙂
 
Prachtig land Luxemburg! Wil het zelf een keertje doen op de motor 2 of 3 dagen rondrijden. Wel paar keer geweest weekendjes weg met de vrouw in de auto. Zeker mooi genieten daar, maar ook zo katholiek als de pokkepest! Als er weer iets is, dan is direct echt alles dicht daar in Luxemburg stad. Dus dan is Duitsland (Trier of Bitburg bv.) een mooie optie om het zielloze hoofdstad te verlaten met dat soort kerkelijke feestelijkheden.

Maar qua land en natuur en omgeving en mooie stukjes rijden...fantastisch!
 
Veel plezier. Ik zou zelf het stukje ten zuiden van de stad Luxemburg eruit halen. Is m. i. niet bijzonder.
In Kautenbach (leuke horeca) is er een soort mini stelvio omhoog. Echt gaaf.

En check: bij Theux Verviers zijn nog diverse wegen afgesloten ivm het noodweer.
Edit: dwz vorige week vrijdag.
Je bleek helemaal gelijk te hebben.
zowel wat betreft de vele afzettingen als ook het saaie zuiden (en ook westen).
 
Prachtig land Luxemburg! Wil het zelf een keertje doen op de motor 2 of 3 dagen rondrijden. Wel paar keer geweest weekendjes weg met de vrouw in de auto. Zeker mooi genieten daar, maar ook zo katholiek als de pokkepest! Als er weer iets is, dan is direct echt alles dicht daar in Luxemburg stad. Dus dan is Duitsland (Trier of Bitburg bv.) een mooie optie om het zielloze hoofdstad te verlaten met dat soort kerkelijke feestelijkheden.

Maar qua land en natuur en omgeving en mooie stukjes rijden...fantastisch!
absoluut...
 
Mooi verslag!!

Ik vind Luxemburg ook prachtig rijden en een erg mooi land, en dichtbij. Wij rijden vaak vanaf Esch sur Sure rond in gebied: Vianden-Esch-Clervaux-Diekirch-Dasburg-Wiltz-Weiswanpach. Bijna altijd zonder route in de navi maar gewoon lukraak links of rechtsaf slaan.
Prima, vaak lege, wegen. Prima prijzen horeca en benzine enz. Afgesloten wegen voor motorrijders nog niet gezien.
Ben nog nooit IN de hoofdstad geweest by the way.

Wij waren vorige week in de Elzas, maar of dit zoveel mooier is..... oké, grotere wegen zoals route de cretes. Maar ook weer 2u verder heen en 2u meer terug.


België vind ik nix aan: onaantrekkelijke dorpen en, bij wat slechter weer, gewoon somberder dan Lux. Just my 2 cents.
 
Ik blijf ook meestal boven de lijn Martelange, Mersch, Grevenmacher, daar onder vind ik er weinig aan. Luxemburg stad nog nooit geweest. De hoek Vianden, Diekirch, Esch vind ik het leukst rijden. Afgesloten wegen of wegen alleen voor fietsers heb ik daar nog nooit gezien, sowieso is het overal meestal erg rustig. En zielloos, ja je hebt wel van die dorpen waarvan je je afvraagt of er wel iemand woont. Het ziet er allemaal keurig onderhouden uit maar je ziet er geen mens. Afgezien van wat toeristische plaatsjes is het niet heel sfeervol inderdaad, maar daar kom ik toch niet voor.

Ik vind het een heerlijk landje, vanaf hier is het precies mooi voor een lang weekend. Je bent er zo, en toch heb ik altijd het idee dat je even helemaal weg bent.
 
Grappig, een maand geleden ben ik ook een nachtje in Um Will Spul geweest.
Erg lekkere schnitzel hebben ze daarzo :)
 
Mooi hoe meningen kunnen verschillen. Luxemburg heeft prachtige wegen en mooie natuur maar verder vind ik het het meest zielloze land van Europa, op de voet gevolgd door Duitsland. Was dit weekend nog even in Luxemburg maar was happy toen ik Wallonië in reed. Los van de Belgische rijstijl dan...
Wat bedoel je hier met "zielloos"?
Het land of de volksaard misschien?

Je kan m.i. toch niet met droge ogen beweren dat Luxemburg bv. qua landschap en motorroutes zielloos is? :X
 
Ik kom er ook graag en al meerdere malen gezien dat daar ook de kleinere wegen niet meer toegankelijk zijn voor motorvoertuigen.
Een route op de navigatie staan en dan op kleinere wegen uit komen die alleen maar toegankelijk zijn voor fietsers .
 
lux is gewoon toppie wat me wel opvalt in die rustige dorpen is dat er steeds meer van die azc gasten rondlopen
en de echte mooie moto route,s zijn gewoon open en goed te doen en vooral weinig verkeer
vanaf clervaux tot aan esch-sur en rondom is het gewoon perfect wegdek
zijn bij dasburg de grens over gegaan naar duitsland richting cohcem en over de nurnbergring terug naar ruhrsee
daar zijn pas omleidingen van wegen dat het iritant begint te worden
👍👍👍 luxb en arden
 
Ik kom er ook graag en al meerdere malen gezien dat daar ook de kleinere wegen niet meer toegankelijk zijn voor motorvoertuigen.
Dat maak ik in Luxemburg toch niet vaak mee. Staan wel vaak verbodsborden bij kleine wegen maar dan met een onderbord dat het alleen geld bij sneeuw en ijzel (en cas de neige ou verglas).
 
Terug
Bovenaan Onderaan