Weer een debat over het gevaar van motorrijden, nu bij Joop

Zonder de rest van de posts te hebben gelezen:

De heer Mulder vraagt zich af of er een noodzaak bestaat om je per motorfiets te verplaatsen in plaats van per auto. Lijkt mij dat iedereen graag naar zijn/haar werk wilt en hoe je dat doet is aan jou. De meeste mensen kiezen voor de auto, met de motor is net zo goed een mogelijkheid. Je zou het ook kunnen omdraaien, natuurlijk: het aantal mensen dat van de auto afhankelijk is van zijn broodwinning is verwaarloosbaar klein (de prof-vervoerders daargelaten), de motor is immers ook een alternatief. Oftewel, iedereen op de motor, iedereen blij.

Hij stelt ook dat een motor een 25 keer zo gevaarlijk vervoersmiddel is, maar volgens mij is alleen de dreiging naar de motoren 25 keer zo hoog, niet het vervoersmiddel zelf. De oorzaak ligt zoals iemand al zij in het merendeel bij een andere weggebruiker.

Het feit dat motorrijden leuker is dan autorijden en een grotere kick geeft is natuurlijk alleen maar een leuke bijkomstigheid. ;)
 
Wat een kneuzenverhaal zeg ( art. Joop, niet het bovenstaande ; ) ).

Ben blij dat zelfs de niet-motorrijders door dit verhaal heen prikken.
 
Gaan we nu al weer naar zon idioot luisteren, blijf in bed liggen kan je ook geen ongeluk krijgen. Gelukkig wel hele domme collums schrijven.
 
Laatst bewerkt:
Vanwaar die immense drang om twee cijfers te vergelijken?

Ja mensen, de kans op een dodelijk ongeval op een motor (al dan niet gemeten naar aantal km's) is groter dan die in een auto, trein, vliegtuig,......

Er is geen enkele reden om te vinden dat het gelijk moet zijn :N

Wat wel belangrijk is dat het aantal ongevallen (hoe deze lichamelijk ook aflopen :X ), tot een minimum beperkt worden. En dat geldt wat mij betreft net zo hard voor de ongevallen met auto's, treinen, vliegtuigen enz.

Ik zou graag zien dat het onzinnige vergelijken ophoudt, en dat deze energie wordt gestoken in daadwerkelijk veligheidsbevorderende zaken. Vraag mij niet welke het precies moeten zijn, ik heb er geen verstand van (wel een mening O-) ).

Nog even een nabrander;

Stel dat een operatie aan het hart een sterfpercentage heeft van 30% en een operatie aan de longen 10%, dan zegt toch ook niemand dat we die hartoperaties maar moeten laten zitten?
Het enige dat nuttig is, is afvragen of het allemaal wel zo goed mogelijk gebeurt, en of het nodig is. Wie weet kan het percentage van die longoperaties nog wel naar beneden... Snapt u mijn gedachtengang?
 
Gerard Mulder is freelance journalist en schrijver. Als hij geen tekst schrijft en verkoopt, dan heeft hij geen inkomsten. Dus gaat hij schrijven, maar dan moet hij wel iets schrijven wat te verkopen valt. Dus moet hij iets schrijven wat bij de meerderheid in de smaak valt. Iets positiefs over een meerderheid verzinnen is moeilijk. Dan maar iets negatiefs over een minderheid. Over gehandicapten, godsdienst en nationaliteit mag natuurlijk niet. Motorrijders heb je van allerlei komaf, dus daar "mag" hij commentaar op hebben. De rest verzint hij zelf en grabbelt daar nog wat statistiek bij.

Gerard's tekst is dus helemaal niet opmerkelijk. Het had ook van een willekeurige andere freelance journalist en schrijver - die om inkomsten verlegen zit - kunnen komen.

Het enige opmerkelijke is dat het betaald en uitgezonden wordt door de VARA op Radio 1 van publiek geld. Ik vind dat schandalig.
 
Joop is toch wel een van de slechtste blogs ooit, ooit. Dit artikel toont weer aan waarom. Een bias van hier tot tokio en vol drogrededen.

Joop :')
 
Vanwaar die immense drang om twee cijfers te vergelijken?

Ja mensen, de kans op een dodelijk ongeval op een motor (al dan niet gemeten naar aantal km's) is groter dan die in een auto, trein, vliegtuig,......

Er is geen enkele reden om te vinden dat het gelijk moet zijn :N

Wat wel belangrijk is dat het aantal ongevallen (hoe deze lichamelijk ook aflopen :X ), tot een minimum beperkt worden. En dat geldt wat mij betreft net zo hard voor de ongevallen met auto's, treinen, vliegtuigen enz.

Ik zou graag zien dat het onzinnige vergelijken ophoudt, en dat deze energie wordt gestoken in daadwerkelijk veligheidsbevorderende zaken. Vraag mij niet welke het precies moeten zijn, ik heb er geen verstand van (wel een mening O-) ).

Nog even een nabrander;

Stel dat een operatie aan het hart een sterfpercentage heeft van 30% en een operatie aan de longen 10%, dan zegt toch ook niemand dat we die hartoperaties maar moeten laten zitten?
Het enige dat nuttig is, is afvragen of het allemaal wel zo goed mogelijk gebeurt, en of het nodig is. Wie weet kan het percentage van die longoperaties nog wel naar beneden... Snapt u mijn gedachtengang?

Ik begrijp je gedachtengang wel, maar die operaties worden uitgevoerd omdat ze anders sowieso dood gaan zegmaar. :P Ben het trouwens voor de duidelijkheid zeker NIET eens met Joop.

Wat betreft je mening over het vergelijken van cijfers, daar vind ik wel wat in zitten. Al is het niet geheel om de reden die je noemt. Je kunt namelijk niet zeggen dat elke motorrijder dezelfde kans heeft te verongelukken. Sommige mensen rijden nou eenmaal beter als anderen, en hebben dus minder kans te verongelukken.
 
Gerard Mulder is freelance journalist en schrijver. Als hij geen tekst schrijft en verkoopt, dan heeft hij geen inkomsten. Dus gaat hij schrijven, maar dan moet hij wel iets schrijven wat te verkopen valt. Dus moet hij iets schrijven wat bij de meerderheid in de smaak valt. Iets positiefs over een meerderheid verzinnen is moeilijk. Dan maar iets negatiefs over een minderheid. Over gehandicapten, godsdienst en nationaliteit mag natuurlijk niet. Motorrijders heb je van allerlei komaf, dus daar "mag" hij commentaar op hebben. De rest verzint hij zelf en grabbelt daar nog wat statistiek bij.

Gerard's tekst is dus helemaal niet opmerkelijk. Het had ook van een willekeurige andere freelance journalist en schrijver - die om inkomsten verlegen zit - kunnen komen.

Het enige opmerkelijke is dat het betaald en uitgezonden wordt door de VARA op Radio 1 van publiek geld. Ik vind dat schandalig.

Helemaal mee eens. Jammer is ook dat de VARA & vrienden dit ook doen in programma;s als RADAR & Netwerk. De journalistieke balans is hier ver te zoeken, net als in het artikel van Mulder. Tijd dus om een einde te maken aan de publieke omroep....
 
Ik begrijp je gedachtengang wel, maar die operaties worden uitgevoerd omdat ze anders sowieso dood gaan zegmaar. :P
Ja, precies. En motorrijden autorijden worden toch ook om een gelijke reden gedaan: om te verplaatsen (al dan niet op een leuke manier). Mijn voorbeeld gaat in analogie dus op. En het feit dat je dit aankaart, proves my point ;) En daarbij heb ik nergens gezegd dat je anders dood gaat hoor :)
Ben het trouwens voor de duidelijkheid zeker NIET eens met Joop.
Ik weet het niet, want ik heb er niks van gelezen of gehoord O-)
Wat betreft je mening over het vergelijken van cijfers, daar vind ik wel wat in zitten. Al is het niet geheel om de reden die je noemt. Je kunt namelijk niet zeggen dat elke motorrijder dezelfde kans heeft te verongelukken. Sommige mensen rijden nou eenmaal beter als anderen, en hebben dus minder kans te verongelukken.

Dat vind ik dan weer een slecht argument.
Enerzijds hebben we het over totalen, en dan pik jij er één mogelijkheid uit :? Dat klopt statistisch niet. Waarom pik je dan niet die ene er uit die 100% kans loopt om z'n eigen kapot te rijden? Dan wordt het hele verhaaltje opeens anders (statistisch gezien niet, maar wel in beleving).
Daarnaast geldt jouw argument dan ook weer voor de andere vervoersmiddelen, en mijn punt ging juist over de vergelijking van cijfers hiertussen.

Leuk, statistiek. Tenminste, voor 50% van de tijd dan ;)
 
Helemaal mee eens. Jammer is ook dat de VARA & vrienden dit ook doen in programma;s als RADAR & Netwerk. De journalistieke balans is hier ver te zoeken, net als in het artikel van Mulder. Tijd dus om een einde te maken aan de publieke omroep....

Is dus geen journalistiek.

Punt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan