Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Relatief zullen er veel meer voetgangers zijn dan motorrijders
Ervaring thuis?
Vanwaar die immense drang om twee cijfers te vergelijken?
Ja mensen, de kans op een dodelijk ongeval op een motor (al dan niet gemeten naar aantal km's) is groter dan die in een auto, trein, vliegtuig,......
Er is geen enkele reden om te vinden dat het gelijk moet zijn
Wat wel belangrijk is dat het aantal ongevallen (hoe deze lichamelijk ook aflopen ), tot een minimum beperkt worden. En dat geldt wat mij betreft net zo hard voor de ongevallen met auto's, treinen, vliegtuigen enz.
Ik zou graag zien dat het onzinnige vergelijken ophoudt, en dat deze energie wordt gestoken in daadwerkelijk veligheidsbevorderende zaken. Vraag mij niet welke het precies moeten zijn, ik heb er geen verstand van (wel een mening ).
Nog even een nabrander;
Stel dat een operatie aan het hart een sterfpercentage heeft van 30% en een operatie aan de longen 10%, dan zegt toch ook niemand dat we die hartoperaties maar moeten laten zitten?
Het enige dat nuttig is, is afvragen of het allemaal wel zo goed mogelijk gebeurt, en of het nodig is. Wie weet kan het percentage van die longoperaties nog wel naar beneden... Snapt u mijn gedachtengang?
Gerard Mulder is freelance journalist en schrijver. Als hij geen tekst schrijft en verkoopt, dan heeft hij geen inkomsten. Dus gaat hij schrijven, maar dan moet hij wel iets schrijven wat te verkopen valt. Dus moet hij iets schrijven wat bij de meerderheid in de smaak valt. Iets positiefs over een meerderheid verzinnen is moeilijk. Dan maar iets negatiefs over een minderheid. Over gehandicapten, godsdienst en nationaliteit mag natuurlijk niet. Motorrijders heb je van allerlei komaf, dus daar "mag" hij commentaar op hebben. De rest verzint hij zelf en grabbelt daar nog wat statistiek bij.
Gerard's tekst is dus helemaal niet opmerkelijk. Het had ook van een willekeurige andere freelance journalist en schrijver - die om inkomsten verlegen zit - kunnen komen.
Het enige opmerkelijke is dat het betaald en uitgezonden wordt door de VARA op Radio 1 van publiek geld. Ik vind dat schandalig.
Ja, precies. En motorrijden autorijden worden toch ook om een gelijke reden gedaan: om te verplaatsen (al dan niet op een leuke manier). Mijn voorbeeld gaat in analogie dus op. En het feit dat je dit aankaart, proves my point En daarbij heb ik nergens gezegd dat je anders dood gaat hoorIk begrijp je gedachtengang wel, maar die operaties worden uitgevoerd omdat ze anders sowieso dood gaan zegmaar.
Ik weet het niet, want ik heb er niks van gelezen of gehoordBen het trouwens voor de duidelijkheid zeker NIET eens met Joop.
Wat betreft je mening over het vergelijken van cijfers, daar vind ik wel wat in zitten. Al is het niet geheel om de reden die je noemt. Je kunt namelijk niet zeggen dat elke motorrijder dezelfde kans heeft te verongelukken. Sommige mensen rijden nou eenmaal beter als anderen, en hebben dus minder kans te verongelukken.
Helemaal mee eens. Jammer is ook dat de VARA & vrienden dit ook doen in programma;s als RADAR & Netwerk. De journalistieke balans is hier ver te zoeken, net als in het artikel van Mulder. Tijd dus om een einde te maken aan de publieke omroep....
Is dus geen journalistiek.
Punt.