Weer mijn accu..

Jack be quick!!!

MF veteraan
10 nov 2003
2.425
1
Den Haag
Graag alle accuspecialisten verzamelen.
Mijn één jaar oude gel accu laadt niet meer op.
Kan de huidige buitentemp. hierbij een rol spelen? Het is rond de nul graden.
Ik gebruik een Optimate 3 die nooit problemen heeft gegeven.
Het probleem is ontstaan sinds ik een 12 v. aansluitpunt heb laten maken bij een kleine beurt zes weken geleden.
Ik heb wel eens gehoord van lekstroom maar er ligt niets onder.
Is het de temp?
Of kan ik de gel beter in mijn haar?
 
Graag alle accuspecialisten verzamelen.
Mijn één jaar oude gel accu laadt niet meer op.
Kan de huidige buitentemp. hierbij een rol spelen? Het is rond de nul graden.
Ik gebruik een Optimate 3 die nooit problemen heeft gegeven.
Het probleem is ontstaan sinds ik een 12 v. aansluitpunt heb laten maken bij een kleine beurt zes weken geleden.
Ik heb wel eens gehoord van lekstroom maar er ligt niets onder.
Is het de temp?
Of kan ik de gel beter in mijn haar?
_O- _O- _O-
 
Lekstroom zorgt dat je accu leeggetrokken wordt maar weerhoudt niet tot het opladen van die accu dus daar lijkt het me niet aan te liggen.
Welk merk accu is het want de goedkopere accu's hebben doorgaans maar een levensduur van een jaar.
 
Mijn ervaring met lege / ijskoude accu's is dat ze pas weer gaan bijladen als ze "op temperatuur" komen. Sleutel je accu er eens uit, neem hem mee naar binnen en hang hem aan de lader.

Sluit je meteen je nieuwe aansluiting uit.
 
meeste gelaccu's zijn juist specialisten in diepontlading, dus als het een fatsoenlijke accu is zou het niet aan leegtrekken liggen, in tegenstelling tot loodzuur.

er zijn wel gelaccu's die een redelijk specifieke laadstroom nodig hebben om een lang en voorspoedig leven te garanderen. kan dat het probleem zijn?

ik zou ook zeker even je optimate checken, inclusief eventueel aanwezige zekeringetjes.
 
Ik laad hem op via een speciale aansluiting die er al op aangebracht is, jaren her.

En mijn Opti 3 lijkt normaal te functioneren (in ieder geval normaler dan ik) de gebruikelijke lampjes gaan aan en uit.
Na verloop van tijd geeft hij aan dat de accu vol is maar als ik dan wil starten dan doettie wuwuwuwuh, wuwuwuwuwuwuw wuuuuuuuh,
je weet wel en er gebeurt niks.
 
Laatst bewerkt:
Ik laad hem op via een speciale aansluiting die er al op aangebracht is, jaren her.

En mijn Opti 3 lijkt normaal te functioneren (in ieder geval normaler dan ik) de gebruikelijke lampjes gaan aan en uit.
Na verloop van tijd geeft hij aan dat de accu vol is maar als ik dan wil starten dan doettie wuwuwuwuh, wuwuwuwuwuwuw wuuuuuuuh,
je weet wel en er gebeurt niks.

wuwuwuwuh, wuwuwuwuwuwuw wuuuuuuuh, das de starter.

rrrrrrtiktiktik, rrrrrrtiktiktik, rrrrrrtiktiktik, rrrrrrtiktiktik, das het relais.

wuwuwuwuh, bloabbloab, wuwuwuwuh, bloabbloab, is accu leegstarten omdat ie niet goed wil aanslaan.

Welk geluid maakt ie tijdens het opladen?
 
wuwuwuwuh, wuwuwuwuwuwuw wuuuuuuuh, das de starter.

rrrrrrtiktiktik, rrrrrrtiktiktik, rrrrrrtiktiktik, rrrrrrtiktiktik, das het relais.

wuwuwuwuh, bloabbloab, wuwuwuwuh, bloabbloab, is accu leegstarten omdat ie niet goed wil aanslaan.

Welk geluid maakt ie tijdens het opladen?





Tijdens het opladen zingt ie Oh Oh Den Haag!






Schiet mij maar lek. :?


Grapjas.
 
Laatst bewerkt:
Ja sorry.

Het deed me een beetje denken aan een bordje dat ik ooit bij een werkplaats heb zien hangen.
De diverse 'geluiden' hadden allemaal een eigen prijs. Wel grappig (dat bordje dan).

Verder vind ik het wel raar dattie niet wil opladen, ook al is het rond het vriespunt. Vanaf een dynamo laadt een accu toch ook gewoon bij?

Misschien is het de combi van temperatuur, soort accu en de 'kracht' van een druppellader. Ik durf er geen uitsluitsel over te geven.
 
Het probleem is ontstaan sinds ik een 12 v. aansluitpunt heb laten maken bij een kleine beurt zes weken geleden.
Ik heb wel eens gehoord van lekstroom maar er ligt niets onder.

En ik heb wel eens gehoord dat die aanstekerpluggen (als het er zo 1 is) ook voor lekstroom kunnen zorgen. ;)

Maar temperaturen rond het vriespunt zouden voor een Gel-accu wel voor iets minder capaciteit kunnen zorgen maar niets dramatisch.
Als je een goede accu hebt, en na 1 jaar zou ik hem nog best wel op redelijk goed zetten, zouden die 6 weken zonder opladen niet eens tot een groot probleem moeten leiden..........tenzij je een lekstroom hebt!
Dat je Optimate aangeeft dat de accu vol zit en hij start niet is weer een aanwijzing dat je accu om zeep is.

Meten is weten :Y
 
Had ook een probleem met mijn (auto) accu...
Die was ook hele verhalen aan het vertellen, maar starten ho-maar.
Nagemeten = 4 volt. Optimate eraan (auto staat buiten, was toen zo'n -5 graden) en niks.
Accu binnen, lekker warm, optimate eraan en na anderhalve dag laden groen lampje en 12+ volt. Denk dus dat de Optimate niks doet als de accu te leeg is (en dat kan door de kou komen).
 
Had ook een probleem met mijn (auto) accu...
Die was ook hele verhalen aan het vertellen, maar starten ho-maar.
Nagemeten = 4 volt. Optimate eraan (auto staat buiten, was toen zo'n -5 graden) en niks.
Accu binnen, lekker warm, optimate eraan en na anderhalve dag laden groen lampje en 12+ volt. Denk dus dat de Optimate niks doet als de accu te leeg is (en dat kan door de kou komen).

Hoeveel Ah is jouw autoaccu?
 
Graag alle accuspecialisten verzamelen.
Mijn één jaar oude gel accu laadt niet meer op.
Kan de huidige buitentemp. hierbij een rol spelen? Het is rond de nul graden.
Ik gebruik een Optimate 3 die nooit problemen heeft gegeven.
Het probleem is ontstaan sinds ik een 12 v. aansluitpunt heb laten maken bij een kleine beurt zes weken geleden.
Ik heb wel eens gehoord van lekstroom maar er ligt niets onder.
Is het de temp?
Of kan ik de gel beter in mijn haar?
Er zit een klein probleem aan dit type accu, hij moet vanaf dat ie de fabriek verlaat onderhouden worden. Als zo'n accu er een jaar over doet om van de fabriek naar de motor te komen heb je een probleem, want dan is de accu al rot. De accu van een FJR is al krap bemeten, dus zorg voor een hele verse accu bij een bedrijf vandaan dat die accu's op de plank onderhoud met druppelladers.
 
Misschien een vreemd idee, maar kan het ook niet aan de startmotor liggen? Start je motor wel met een andere accu eraan?
Als dat niet het geval is zou ik de accu eruit halen en binnen bij kamertemperatuur een keer goed laden. Dan nogmaals proberen op je motor of anders gelijk door laten meten bij een zaak die er de apparatuur voor heeft.
 
Update for all stations:

ik heb de accu geamputeerd van mijn motor en daarbij flink geknokt met de zgn "snelschroeven" van mijn kappen.
Helaas heb ik op punten verloren maar ik zit dan ook in een andere gewichtsklasse.
Ik heb de gewone schroeven losgedraaid en daarna de accu er uit gewurmd, 't kon nét.
Weet er iemand hoe die tering snelschroeven te verwijderen zijn?
I.i.g nu dan de woonkamer lekker warm opstoken, ook fijn voor ms BeQuick, en dan na een tijdje de lader maar weer derop. Ik wou dat ik er net zo vaak op mocht als hij! (zeg maar) }) .
Nou ja...


Groeten van Jack, en bedankt voor alle reacties!!!
 
Laatst bewerkt:
Ik laad hem op via een speciale aansluiting die er al op aangebracht is, jaren her.

En mijn Opti 3 lijkt normaal te functioneren (in ieder geval normaler dan ik) de gebruikelijke lampjes gaan aan en uit.
Na verloop van tijd geeft hij aan dat de accu vol is maar als ik dan wil starten dan doettie wuwuwuwuh, wuwuwuwuwuwuw wuuuuuuuh,
je weet wel en er gebeurt niks.

Als je accu rot is, kan je optimate wel laden tot hij zegt dat hij vol is, maar om te starten, toch een tekort hebben voor de nodige start Ampères.
 
Terug
Bovenaan Onderaan