Vind dat wel beetje speciaal.
Mijn motor loopt - voor mijn gevoel- met choke net zo mooi als zonder.
Alleen is het stationair toerental met choke wat hoger uiteraard.
Je moet je koude motor starten met volle choke (daar dient ie voor) en zonder gas geven.
Na het starten loopt ie dan ff tot tegen de 3500rpm aan, dat hoort zo.
Na een seconde of 10 kun je dan je choke verminderen tot je motor nog mooi ronddraait, dan kan best 2000a2500 rpm zijn.
Waarom ?
Als ie ook zonder choke goed starte gewoon zonder choke starten.
~[/quote]Waarom 'hoort dat zo' ? En is dat wel zo ??
Denk je dat t blok dat echt fijn vind om direct 3500 toeren te draaien nog voor de eerste olie overal is terechtgekomen, met tolerantie's tussen alle metalen onderdelen omdat alles nog niet op de juiste temperatuur is ??
Ik kies ervoor om m zo laag mogelijk maar wel mooi rond te laten draaien.
Waarom ?
Als ie ook zonder choke goed starte gewoon zonder choke starten.
Waarom 'hoort dat zo' ? En is dat wel zo ??
Denk je dat t blok dat echt fijn vind om direct 3500 toeren te draaien nog voor de eerste olie overal is terechtgekomen, met tolerantie's tussen alle metalen onderdelen omdat alles nog niet op de juiste temperatuur is ??
Ik kies ervoor om m zo laag mogelijk maar wel mooi rond te laten draaien.
Omdat zo'n choke er nu ook weer niet voor niets op zit.
De TS heeft een probleem met het chokestarten, ik geef een mogelijke oplossing gebaseerd op 6 jaar dagdagelijks rijden op dergelijke diversions
Ah..... mijn excuses, ik wist niet dat je zó deskundig was. Uiteraard is hier niemand te vinden die al ZES jaar lang een choke heeft gebruikt.......
Met je opmerking dat veel fietsen een soort gebruiksaanwijzing hebben mbt starten/choken ben ik het wel eens. Bij m'n ouwe Fazer moest je twee keer het gashandle opendraaien, dan startte die in één keer. Volgens deskundigen was dat onzin, maar het werkte wel.....
Ah..... mijn excuses, ik wist niet dat je zó deskundig was. Uiteraard is hier niemand te vinden die al ZES jaar lang een choke heeft gebruikt.......
Met je opmerking dat veel fietsen een soort gebruiksaanwijzing hebben mbt starten/choken ben ik het wel eens. Bij m'n ouwe Fazer moest je twee keer het gashandle opendraaien, dan startte die in één keer. Volgens deskundigen was dat onzin, maar het werkte wel.....
Dat klinkt een beetje als: "mijn benzine is bijna op, dus ik ga harder rijden want dan ben ik misschien net voordat het op is bij de pomp". Krijg je niet juist meer slijtage als je het blok zo snel mogelijk warm laat worden, ten opzichte van zo geleidelijk mogelijk?Mijn mening is, dat motorblok moet zo snel mogelijk op temperatuur komen (zo heb je minst slijtage).
Hij vergelijkt met VLIEGTUIGmotoren.Dat klinkt een beetje als: "mijn benzine is bijna op, dus ik ga harder rijden want dan ben ik misschien net voordat het op is bij de pomp". Krijg je niet juist meer slijtage als je het blok zo snel mogelijk warm laat worden, ten opzichte van zo geleidelijk mogelijk?