Welke all-road als 1e motor?

Hansteren!

MF'er
24 mrt 2009
223
3
Delft
Hallo,

Ik ben net nieuw op dit forum en de afgelopen dagen al wat zitten lezen, maar nog niet gevonden waar ik naar op zoek ben. Dus start ik zelf maar een topic.

Ik heb nu een jaar of 3 mijn rijbewijs en verschillende malen een motor gehuurd om tochtjes mee te doen. Nu wil ik graag zelf een motor hebben, maar ik ben er nog niet uit welk model het beste bij mij past.

Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor woon-werk verkeer (alleen met redelijke weer) en om in de weekenden samen met mijn vriendin op rond te touren. Ik ben zelf bijna twee meter, vandaar de voorkeur voor een all-road omdat die over het algemeen wat groter zijn.

Mijn budget ligt rond de 5000 - 6000 Euro. Afgelopen weekend heb ik me laten informeren bij Van Veen Motoren in Wateringen en daar gingen we in de richting van een TDM900, waarvan ik op internet lees dat het een prima fiets is. Zelf vind ik ook de Varadero erg mooi, maar die is natuurlijk al weer een stuk zwaarder. Ook de V-Strom 1000 zou een optie kunnen zijn, maar ik heb hier en daar gelezen dat die nogal roest gevoelig kunnen zijn. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer opties.

Ik hoop dat er op dit forum mensen aanwezig zijn die mij kunnen adviseren, gaarne met onderbouwing.
 
wil je een all-road omdat je ook eens van de weg af wil, of wil je een all-road vanwege de uitstraling en de zithouding?
 
wat je noemt is goed...

de DL heeft een onverwoestbaar blok (van een TL1000R)

de TDM's moet je mee uitkijken, aangezien deze een dry-sump systeem heeft.. wat de meeste mensen niet goed kunnen bijvullen en dat soms ook niet doen.

Bij de 850 en de 900 heb je ook geen problemen meer mbt de koppelingskorf (XTZ750 kwaaltje, de voorganger).

voorderest... heb alleen op een TLR en XTZ gereden :+

Gewicht speelt alleen een rol als je op de grond ligt ;)
 
Ik denk dat alle drie de modellen die je noemt in principe geschikt zijn voor je doel dus proefritjes maken en kijken wat je het lekkerste vind rijden :)

Persoonlijk vond ik een Varadero te log, de Soes spuuglelijk, een BMW GS te sloom en heb uiteindelijk een Aprilia Caponord gekocht (was de eerste allroad waar ik na m'n proefritje met een grote grijns van afstapte :P)
 
wil je een all-road omdat je ook eens van de weg af wil, of wil je een all-road vanwege de uitstraling en de zithouding?

:^

Je kunt ook eens denken aan een 650 V-Strom, een Transalp, een Ténéré, een Africa Twin en misschien kun je voor dat geld ook nog wel een KTM vinden.
 

dus dan ga ik er maar vanuit dat hij niet van het asfalt af zal gaan (bewust :+ )
dan kan ik hem niet verder helpen: ik hou me alleen nog bezig met all-roads die van de weg af kunnen :P
 
Ik denk dat alle drie de modellen die je noemt in principe geschikt zijn voor je doel dus proefritjes maken en kijken wat je het lekkerste vind rijden :)

Persoonlijk vond ik een Varadero te log, de Soes spuuglelijk, een BMW GS te sloom en heb uiteindelijk een Aprilia Caponord gekocht (was de eerste allroad waar ik na m'n proefritje met een grote grijns van afstapte :P)

:Y :^

Grijns-factor is het belangrijkste bij de aanschaf van een motor :]
 
de TDM's moet je mee uitkijken, aangezien deze een dry-sump systeem heeft.. wat de meeste mensen niet goed kunnen bijvullen en dat soms ook niet doen.
:? :? :?

Denk dat kawarez bedoelt dat er wel eens een 850 is stukgelopen omdat er nooit naar het oliepeil is gekeken. Met een dry-sump systeem moet je peilen met een warme motor. Zal best wel eens iemand zijn geweest die dat niet wist (maar die tankte vermoedelijk ook diesel omdat dat goedkoper is)
Mijn 900 verbruikt nul komma nix (!!!!) aan olie en dat doet ie al 87000 km lang. Is veruit de meest probleemloze motor die ik ooit gehad heb.

Meer wetenswaardigheden op klikkerdeklik
Alhoewel je zult zien dat dat eigenlijk maar een saai topic is omdat er nooit iets kapot gaat aan zo'n ding ;)

Mijn persoonlijke pluspunten (van de 900): mooi gelijkmatig-sterk blok (egale koppelkromme), erg zuinig in verbruik, weinig onderhoud, 6-bak, lekker zitten ook achterop, relatief licht van gewicht, goed instelbare veerdingen, relatief goed sturen en prima remmen.
Of ie ook mooi en spannend is moet je zelf bedenken ;)
 
TDM850 van 99 of later (digitaal klokje op de tellerunit) of TDM900. Bij de 850 gewoon regelmatig volgens het boekje olie peilen, dan is er niets aan het handje. 900 heeft dat probleem totaal niet meer, is alleen een kwestie van eenmalig even de smoorklep in het luchtfilter uitschakelen (die er ook alleen maar in zit vanwege de idiote Europese emissie-eisen B| ).
900 heb ik nog nooit op gereden, maar ik vind mijn eigen 850 een heerlijke fiets. Ik gebruik hem regelmatig voor woon/werk, terwijl ik nota bene een auto van de zaak rijd!
 
:Y :^

Grijns-factor is het belangrijkste bij de aanschaf van een motor :]


ABSOLUUT mee eens

Je zoekt wat moderners en voor wat meer geld dan een XTZ Super Tenere, maar toch kan ik 'm je aanraden. Overweeg het eens.

Maar, (en dat geldt ook voor de Super Tenere) all-road is een nogal ruim begrip.
Bedenk dat je met een brommer tegen de 200 kilo waarschijnlijk niet al te gek offroad kan doen. Sommige mensen kunnen dat, maar over het algemeen is lichter aan te raden.
 
Laatst bewerkt:
Als een TransAlp een kanshebber is, neem dan ook eens een proefrit op een Africa twin. Een robuustere motor kun je niet hebben en hij heeft wat meer geschiedenis als anderen. Omdat deze niet meer worden gemaakt en zowel de 2009 transalp (700) als varadero (1000) simpelweg straatfietsen op hoge poten zijn geworden zal de waarde van deze drievoudige dakar winnaar waarschijnlijk weer omhoog gaan ook!

V-strom DL650 kan ook iets leuks van gemaakt worden. Zeker geen keuze waar je spijt van zou krijgen, maar het budget moet er ook zijn. Als je de motor veel op de snelweg gebruikt is deze praktischer omdat deze en 6-bak heeft tegenover de 5-bak van de afrikaan.

Daarnaast heb je de Kawasaki Versys (stenenvanger met een groot gat voorop en glimmende uitlaat dicht bij de grond) , Triupmh Tiger 1050 (driecillinder blok welk je met 1 versnelling door een heel gebergte kan loodsen). de Yamaha Tenere (660CC eencillinder met wel een plastic stenenvanger maar tenminste spaakvelgen) etc.

Uit de selectie exoten heb je de Aprillia EVT1000 Caponord, Moto Guzzi Stelvio 1200 en Derbi Terra adventure 125 (wel standaard geleverd met noppenbanden, aluminium koffers en carterbescherming, en 15 PK...)

Succes met de keuze!
 
Bedankt voor alle reacties. Ik zal hem inderdaad (voornamelijk) op de weg gebruiken, misschien op een later moment eens in het zand proberen, maar daar ben ik voorlopig nog niet aan toe. Zo veel heb ik nog niet gereden.

Als ik alles zo lees komt het voornamelijk op persoonlijke smaak aan en zal ik behoorlijk wat proefritten moeten gaan maken. Met alle suggesties kom ik weer op het zelfde lijstje als ik zal ook al het gecreërd. Ik had gehoopt het wat te kunnen beperken, maar misschien is dat ook niet mogelijk. Zo veel mensen, zo veel meningen.

Misschien zijn er nog suggesties waar ik goed op moet letten bij de keuzen voor een bepaalde motor?

Groeten, Hans
 
A;ls je prijs kwalitiet goed wil zitten: CAPONORD. :]
Geweldige motor en kost 2de hands geen drol...
Voor 6000 koop je er een met niet te veel km en ABS.
Voor een BMW betaal je dubbel
 
nog even over de TDM.... bij een bepaalde versie was olie bijvullen lastiger, omdat je niet goed bij de dop kon oid... (staat me wat van bij)

en peilen doe je niet door naar een peilglas te kijken ;)
 
BMW 1100 en 1150 GSen(al jaren de 1e all-roads van elke test) zijn best verkrijgbaar voor jou budget
marktplaats FF kijken
dingen gaan makkelijk meerdere keren de klok rond zonder al te veel onderhoud en problemen.
heb ik een Honda of Suzuki en de rest nog niet zien doen.
goedkoop is ook hier weer duurkoop :)
 
Laatst bewerkt:
BMW 1100 en 1150 GSen(al jaren de 1e all-roads van elke test) zijn best verkrijgbaar voor jou budget
marktplaats FF kijken
dingen gaan makkelijk meerdere keren de klok rond zonder al te veel onderhoud en problemen.
heb ik een Honda of Suzuki en de rest nog niet zien doen.
goedkoop is ook hier weer duurkoop :)

Onzin, die gaan een klok net zo gemakkelijk rond en dan zonder problemen in de aandrijflijn.
 
iedere motor heeft zo zijn problemen ;)

zo zijn de v-stroms roestgevoelig, maar dit blijkt wel per exemplaar te verschillen. bij een 2e hands kun je dus al snel zien of je een roestbak of een niet-roestbak hebt.

zo heeft mijn v-strom wat kleine roestplekjes en dan zijn het vooral vervangbare boutjes, andere stroms willen nog weleens roest op de voorvork, tank of andere dure onderdelen hebben. dit is natuurlijk simpel te controleren. :)

zo heeft de africa twin problemen met de waterpomp dacht ik (maar die is ook te vervangen voor een beter exemplaar)

de andere motoren zullen dus ook zo wel hun probleempjes hebben
 
Volgens mij bedoel je de brandstofpomp. Mikuni heeft er inderdaad een aftermarket pomp voor (€100).

Was de prijs aan het controleren en zie dat Africa Queens onder brandstoftoebehoor ook een reservelamp indicatie voor Africa Twin. Scheelt weer onder de tank friemelen met 100 km/h en gaat er bij mij zeker op ^.^
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat alle drie de modellen die je noemt in principe geschikt zijn voor je doel dus proefritjes maken en kijken wat je het lekkerste vind rijden :)

Persoonlijk vond ik een Varadero te log, de Soes spuuglelijk, een BMW GS te sloom en heb uiteindelijk een Aprilia Caponord gekocht (was de eerste allroad waar ik na m'n proefritje met een grote grijns van afstapte :P)

Ik vind die twee qua uiterlijk nou niet heel dramatisch verschillen eigenlijk. :? Of ligt dat nu aan mij :?


Aprilia_Caponord_ETV_1000_2004_01_1024x768.jpg


2004VStrom1000.jpg


Overigens: is een Triumph Tiger ook geen optie? Daar lees ik nogal wat goede dingen over (of geldt dat alleen voor de 1050, die waarschijnlijk buiten je budget zal vallen?)
 
Laatst bewerkt:
TDM is ook wat mij als eerste te binnen schoot. Maar als de lengte puur het punt is probeer dan eens een VFR750 of 800
 
juist als het om je lengte gaat moet je een BMW GS hebben. japanse fietsen zijn gemaakt voor de gemiddelde mens van 175cm. BMW's voor mensen vanaf 175cm. voor 5000 koop je een hele mooie 1100, als je wil importeren kan je voor dat geld in engeland een 1150 kopen.
met kardan, goede krukas en koppeling, bestand tegen meerdere honderduizenden kilometers gebruik *O*
hoeveel varadero's en TDM-en hebben meer dan een ton gelopen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan