Welke motor moet ik kiezen?

voor de mensen met een normale reactie bedankt en voor die andere (misschien wel zonder motor!!!) het is moeilijk om normaal te reageren ik weet het.
 
voor de mensen met een normale reactie bedankt en voor die andere (misschien wel zonder motor!!!) het is moeilijk om normaal te reageren ik weet het.
Man , tis niet omdat ik hier on serieus reageer dat al die serieuze antwoorden in 1 keer gaan vaponiseren ofzo ze , mag niemand geen grapje ( of zijn mening zeggen ) meer maken omdat jij een nieuwe motor wilt kopen en je wat advies wilt |(
 
oke, ik heb vorige week eindelijk dan mn rijbewijs gehaald!!! :} dank u
ik helemaal blij natuurlijk tot dat mn neef z´n nieuwe (eerste) motor ging halen.
hij heeft een blauwe yamaha r1 uit ´98 gekocht met alarm andere uitlaat goude velgen andere achterkant etc. VET mooi ding dus ik al kwijlen :9~
nu wilde ik dus eerst een honda cbr600rr gaan kopen maar nu zit ik te denken om ook een r1 te gaan kopen aangezien ik die r1 van mn neef zooooo mooi vind.
alleen iedereen (behalve m´n neef) geeft mij het advies om niet meteen zo´n snelle motor te kopen aangezien dit m´n eerste motor wordt.
dus na een lang verhaal de vraag,,,, wat is verstandig? een 600 kopen of een 1000 :?
zijn d´r hier mensen die ook begonnen zijn op een 1000cc en zo ja, vertel eens hoe dat ging.

groetjes een newbie :] die volgende week of een r1 of een cbr600rr onder z´n kont heeft!
Tja, niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar:
Als je een beetje wil leren sturen moet je dus _geen_ supersportfiets nemen. Een supersport heeft maar een heel dun randje van wat je wel en wat je niet kan. Gevolg is dat de fiets niet aangeeft als het verkeerd dreigt te gaan en dan lig je dus op straat.

Met iets minder geavanceerds (allroad, of een model a la Honda CB500) voel je veel meer aankomen en heb je nog ruimte om te corrigeren. Als je nu zo'n 'simpele' motor helemaal de baas kan, kun je aan wat snellers gaan denken.

Heeft alleen geen zin om dit tegen jou te typen, want ik heb het idee dat je je zinnen gewoon op een supersport gezet hebt.

Ik wens je veel wijsheid (en probeer geen onderdeel te worden van de statistieken).
 
Koop iets wat je leuk vind en nu kunt berijden, je haalt echt nog niet uit een motor wat hij te bieden heeft en al is het misschien je eertse vriendinnetje, je hoeft er niet mee te trouwen! Als je haar zat bent ruil je haar gewoon weer in!

Jammer dat ik jou nooit als vriendinnetje tegen ben gekomenn :P
 
stupid.gif


en N!co heeft 'm door ... :+
grtz.
Dr.Edgaskett
 
Eigenlijk moet je de vraag of je direct een zware motor zou kopen enkel aan jezelf stellen. Niemand hier kan immers weten hoe goed je je rechterpols kan beheersen.
Ikzelf ben ook begonnen op een zware motor (FZR 1000) en heb er geen moment spijt van gehad.
Veel succes met de aankoop!
 
Ik ben zelf begonnen op een cbr 600 uit 1994. Heb nu een cbr 600 uit 2002 en merk al een duidelijk verschil. Ik ben voor mijn gevoel nog niet perse toe aan een 1000. En heb inmiddels in een jaar toch zon 25000 km afgelegd. een R1 lijkt me net na het behalen van je rijbewijs echt iets te veel.

Maar zoals je zegt je gaat proefrijden dus ondervind zelf maar wat je er van vind. Je zult enorm schrikken lijkt mij van het verschil tussen je lesmotor en een R1. Ik hoor graag je reactie
 
Paul,

Zat nog wat andere reacties door te lezen en las dat je vandaag (woensdag) gaat proefrijden. ben je al terug. ben benieuwd??

lambik
 
Eigenlijk moet je de vraag of je direct een zware motor zou kopen enkel aan jezelf stellen. Niemand hier kan immers weten hoe goed je je rechterpols kan beheersen.
Ikzelf ben ook begonnen op een zware motor (FZR 1000) en heb er geen moment spijt van gehad.
Veel succes met de aankoop!

Een FZR is van een heel ander kaliber! Dat is geen vlijmscherpe supersport. Maar een motor die je moet dwingen om hard te gaan. Daar zit het idd in je rechter pols. Met een moderne supersport (zowel 600 als 1000) ga je ongemerkt hard, waardoor die je wel eens heel onaangenaam zou kunnen verrassen in een bocht.
 
Als ik jou was, maar ja dat ben ik niet, zou ik gaan voor een 600tje,
Je kunt er perfect mee spelen en hij is vergevingsgezind, en hij stuurt haarscherp. Ik heb nu ruim 2 jaar mn rijbewijs en ben met mn 3e 600tje bezig en ik heb er gruwelijk veel schik mee.

Je kunt wel een 1000 kopen en niet kunnen benutten, en dan door elke willekeurige motorrijder stront voor de ogen gereden worden. :+

Maar in iedergeval veel succes met :]
 
Eigenlijk heb ik er niet veel aan toe te voegen. Ben zelf op een GS500 begonnen en nu een Thundercat en ik ben heel blij dat ik eerst de motor goed heb leren beheersen. Nu weet ik dat ik de motor onder controle heb en nu kan ik aan de snelheid enzp gaan werken. Ik ben ook een vrouw en ik ben geen held en het boeit me ook niet dat ik niet meteen de mooiste en snelste motor had !!! Mijn vriend is op een 1000F Hurricane begonnen en rijdt nu een Fireblade. Hij rijdt nu echter woon-werk met mijn GS (zeker in de winter) en geeft achteraf toe dat hij er spijt van heeft niet eerst met een kleinere wendbaardere motor te leren sturen. En inderdaad rechtdoor sjeesen kan iemand ook zonder rijbewijs !!!! Het is denk ik allemaal gewoon een ego kwestie. Als je verstand hebt en je niets aantrekt van de mensen om je heen, begin je niet met een racer. Als je het belangrijker vind wat de mensen van je denken en hoe het eruit ziet als je rechtdoor rijdt langs het terras.....koop dan maar een r1 of een RR.
 
die motor heeft ie ergens in de buurt bij hoofddorp gekocht weet niet precies de naam van het dorpp :?

maar ja over die motor, ik ga woensdag proefritje maken op die r1 en ja als dat bevalt dan denk ik toch dat ik die ga kopen.

wat ik dus vaak hoor is eerst met een 600 beginnen maar zijn die nou zo veel langzamer dan? kijk ik snap dat de top van een r1 ongeveer 50 km scheelt van een r6 of iets in die richting maar toch is zo´n ding ook erg snel. of niet?

ach ja, ik wacht eerst woensdag wel af.

Waarom denk je dat een 600tje even snel of zelfs sneller is op Assen dan een 1000cc?? De mannen van Ten Kate op hun CBR600RR reden op Assen sneller dan de teams op de GSX1000R. Denk nog maar s na over je R1, als je zeker weet dat je een R1 aankan als je van je les motor komt moet je t gewoon doen. Je kan ook luisteren naar mensen met ervaring (waar ik niet onder val, maar ik luister wel naar mensen met verstand) :] Als je alles uit een 600 haalt kan je s naar een 1000, maar waarom denk je dat bijna iedereen zijn R1, GSX1000R, blade inruild voor een CBR600RR, Kawa 636 of een R6?
 
Als ik jouw keuzes zie staan dan zou ik zeggen ga voor de R1 (als je die zo mooi vind)
Een 600cc Supersport of een 1000cc supersport maakt eigenlijk niet zoveel meer uit om op te beginnen. Het zijn allebei foute motors om op te beginnen.
Al die mensen die hier aanraden om op een 600cc SS te beginnen zijn volgens mij vergeten hoe zij in het begin reden en vinden motorrijden een vanzelfsprekend iets. Weten jullie eigenlijk wel hoe hard een R6 of 600RR gaat :? Tuurlijk. Het is geen R1 (voornamelijk onderin) maar om het een goede beginnersfiets te noemen :?
Een ER5, CBR400, GS500 of gsx600f zijn goede beginnersfietsen. Wat mij betreft is geen enkele supersport een goede beginnersfiets. Maar ja, zelf weten.
Ga voor de R1 zou ik zeggen en neem een goede verzekering :X
 
proefritje is niet doorgegaan maar over 2 uurtjes van nu mag ik waarschijnlijk ff op die van mn neef rijden.
ben benieuwt hoe dat :]
laat nog wel weten hoe dat was. ( als ik natuurlijk niet tegen een boom knal wat volgens sommigen waarschijnlijk wel gaat gebeuren )
maar ik ga denk toch maar voor die cbr. ik vind hem mooie en volgens mij moet het wel te doen zijn als eerste motor, ik moet mezelf gewoon inhouden O-)
wat ik trouwens ook snel wil gaan doen is van die rij cursessusususususen :? gaan doen. iemand die hier nog wat over kan vertellen? wat het kost etc.

ps. spelling is misschien aan de vage kant maar ben dan ook knetter stoned *D
en nee, ik ga niet stoned rijden hoor mensen!
 
wat ik trouwens ook snel wil gaan doen is van die rij cursessusususususen :? gaan doen. iemand die hier nog wat over kan vertellen? wat het kost etc.

Kijk eens op www.knmv.nl
VRO1 kost 180 euro voor niet leden.
Overigens wordt aangeraden om eerst al een tijdje met je motor te hebben gereden omdat je hem dan al wat beter kent.
 
Er zijn ook veel mensen die van een 1000cc overstappen naar een 600cc, en die kunnen toch goed rijden!!

Als ik jou was zou ik op een 600 beginnen, en dan kun je altijd nog zwaarder gaan!! En als je de R1 mooi vind, koop dan de R6, is uiterlijk hetzelfde, alleen wendbaarder en lichter. En jij als beginner bent op een 600cc sneller van 0 tot 150 km/h dan met een 1000cc... En harder rijdt je vaak toch niet....
 
proefritje is niet doorgegaan maar over 2 uurtjes van nu mag ik waarschijnlijk ff op die van mn neef rijden.
...
ps. spelling is misschien aan de vage kant maar ben dan ook knetter stoned *D
en nee, ik ga niet stoned rijden hoor mensen!
Tja, wat wil je dan? Ben wel benieuwd hoe de rit op de R1 is bevallen (of heb je er niet veel van meegekregen?)
 
snap de reacties hier boven eerlijk gezegt niet, geen geeft de vraagsteller een idee waarom hij nou zou moeten kiezen voor een 600 of gelijk die R1.

Nou wil wel proberen je uit te leggen, begin gewoon rustig met een 600cc, ze hebben (r6, 600rr etc) genoeg trekkracht en pk's om lekker te rijden. Bij deze machines kan je je een foutje permiteren, meestal begint ie pas echt te trekken zo rond 7000 a 8000 toeren (en keer gas te snel open is geen probleem). Indien je met "weinig" ervaring gelijk op een 1000cc stapt (R1 dan) is de kans heel groot dat je verrast zal worden door de nodige pk's , en indien dat in een schrik moment gebeurd en jij dus geen ervaring hebt hoe je daar mee om moet gaan dan zal zeker een R1 je direct afstraffen.. Bedenk ervaren rijders brengen R1's terug, zeker de oudere versies van voor 2001 (die nog erg spartaans zijn) zijn erg paniekerig op het gas (lees wheelie machine), ze trekken al rond 5000 toeren (zit je dus al snel op).

Kortom, je zal zelf moeten kiezen, maar geloof mij voor de topsnelheid hoef je het niet te doen, een 600 gaat gerust hard zat (en R6 trekt ook in 3,3 naar 100 dus??? en ALS of je dat gaat lukken)

En zoals boven al stond, je hebt meer plezier van een motor die je volledig kan benutten, dan dat je straks een motor hebt waar je "bang" voor bent en dus maar voor 30% durft te benutten..

Goed verhaal.
i.p.v. een 600 kan je nog overwegen om een zwaardere (dan 600) met minder pk's te kopen. Een VFR of een GSX 750 bijv. Dan heb je iig een leuk koppel in het middengebied en niet dat agressieve van een supersport. En als je het na een jaar zat bent, motoren schrijven relatief weinig af, dus ruil je hem na een jaartje weer in.
 
He, ff een vraagje?

Is die R1 van je vriend al te koop voor weinig :+

En ik heb zelf ook een R1 '98.
En dat is geen speelgoed voor ''kleine kinderen''

In sommige gevallen gaat het goed, en in heel veel gevallen NIET
Het is gewoon TE om mee te beginnen.

En alle reacties die jij krijgt, zijn niet om jou af te zeiken oid.
Maar om te voorkomen dat er weer een motorrijder in de krant komt.

Arjan.

ps
Laat ons het eens weten hoe het was op die R1!!!
 
Laatst bewerkt:
Hey daar.....en en hoe was ie???? :Z
Al een ritje gemaakt???? We horen het wel....
Wat ik me nog af vroeg...Stoned????? net je rijbewijs????
Hoop inderdaad niet dat ik deze week weer een crash in de krant zie staan!
Succes met je keuze..
 
Terug
Bovenaan Onderaan