gewoon mineraal of half syntheet 10w40 voor natte platen koppelingen/4takt motorfietsen,
Auto motorolie in de motor
zoekfunctie,
Ehhhh iemand met de nick Mr Oldscool zou moeten weten, dat een RT uit 79 een droge koppeling heeft. Daar kan je gewone auto olie van de voorgeschreven viscositeit in mikken, liefst wel een beetje kwaliteit, omdat olie in een luchtkoeler heter kan worden als in een watergekoeld blok.
Ehhhh iemand met de nick Mr Oldscool zou moeten weten, dat een RT uit 79 een droge koppeling heeft. Daar kan je gewone auto olie van de voorgeschreven viscositeit in mikken, liefst wel een beetje kwaliteit, omdat olie in een luchtkoeler heter kan worden als in een watergekoeld blok.
Dat staat een ieder vrij welk merk hij kiest.En kwaliteitsolie koop je uiteraard bij de Action.
dus de olie hoeft geen/weinig frictionmodifiers te hebben?
Je bent mij voorEn kwaliteitsolie koop je uiteraard bij de Action.
De oliedruk van een tweeklepsboxer is al verschrikkelijk hoog, daar hoef je het niet voor te doen.Als deze bmw al behoorlijk wat kilometers heeft gelopen dan kun je bij Brezan ook een zogenaamde "classic" olie kopen en die heeft een viscositeit van 20w60. Hierdoor krijgt hij een hogere oliedruk en ook je blok afdichtingen vinden dat fijner. En nee heb geen andelen van deze verkoop keten
De oliedruk van een tweeklepsboxer is al verschrikkelijk hoog, daar hoef je het niet voor te doen.
Komt dat moeilijker starten bij koud weer echt door de dikte van de olie?
Bij de oudjes dan, die toch kritisch starten, neem ik aan?Yep, ik ken het ook van koekblikken. Als ik inplaats van de voorgeschreven 5w/30 er 15 of 20w30 inmik, kan ik er van op aan, dat hij in de winter niet meer start. De startmotor heeft dan veel meer moeite de motor rond te halen door de dikkere olie.
Ik gok ook op een combiGeen idee mijn volvo 145 van bj 1973 start zelfs met -10 nog gewoon op lpg. Kost wel ff moeite maar het lukt wel. Is wel 40 jaar oud. Valt dat ook onder de oudjes?
En dat langzamere draaien komt natuurlijk ook doordat je accu capaciteit met wel 40% daalt door de kou. En een koud brandbaar mengsel ontsteekt ook lastiger enz enz maar ook de olie is er debet aan.
Vroeger in de tyd van de single grade olieen werd er voor de zomer en de winter ook verschillende diktes voor geschreven waarbij de dunne variant dus voor de winter was.
Geen idee mijn volvo 145 van bj 1973 start zelfs met -10 nog gewoon op lpg. Kost wel ff moeite maar het lukt wel. Is wel 40 jaar oud. Valt dat ook onder de oudjes?
En dat langzamere draaien komt natuurlijk ook doordat je accu capaciteit met wel 40% daalt door de kou. En een koud brandbaar mengsel ontsteekt ook lastiger enz enz maar ook de olie is er debet aan.
Vroeger in de tyd van de single grade olieen werd er voor de zomer en de winter ook verschillende diktes voor geschreven waarbij de dunne variant dus voor de winter was.