Welke motorscooter woon- werkverkeer

DaDragon

MF veteraan
18 jul 2005
2.033
0
Apeldoorn
Voor mijn werk moet ik ca 110 km per dag gaan rijden (95% snelweg) en ben daarom op zoek naar een motorscooter.

Vanwege het gunstige verbruik (1 op 27,5 km) en de goede remmen en wegligging ben ik uitgekomen op de Yamaha X-max 400.

Zijn er nog andere types wat ook een goed alternatief is?

Mijn eisen zijn:
- beschut kunnen zitten ivm ook in wintertijden rijden.
- zuinig
- op snelweg minimaal 130 km/h kunnen rijden.
- goede zit ivm de 110 km per dag rijden

Graag jullie reacties
 
Voor mijn werk moet ik ca 110 km per dag gaan rijden (95% snelweg) en ben daarom op zoek naar een motorscooter.

Vanwege het gunstige verbruik (1 op 27,5 km) en de goede remmen en wegligging ben ik uitgekomen op de Yamaha X-max 400.

Zijn er nog andere types wat ook een goed alternatief is?

Mijn eisen zijn:
- beschut kunnen zitten ivm ook in wintertijden rijden.
- zuinig
- op snelweg minimaal 130 km/h kunnen rijden.
- goede zit ivm de 110 km per dag rijden

Graag jullie reacties


Je hebt je keuze al gemaakt :Y Kan er een slotje op toch :)
 
Nou het was meer waar mijn oog op gevallen was.
Maar is het de juiste keus? Of zijn er betere opties?


En een dieselauto...
Veel belasting. Dure verzekering t.o.v. een motorscooter.
Voor het verschil kan ik een hele maand brandstof betalen
 
nouja je gaf zelf aan beschut te willen zitten voor het winterweer :+. Als ik bepaalde recente winters herinner vond ik dat geen weer voor een motor :)
 
Met sneeuw ga ik met de auto.
Maar als het gewoon koud is wil ik met de motor gaan.

Vorig jaar waren er maar 2 sneeuw dagen.
Alleen 5 jaar terug was er wat langer sneeuw dus dat valt wel mee.
 
Nou het was meer waar mijn oog op gevallen was.
Maar is het de juiste keus? Of zijn er betere opties?


En een dieselauto...
Veel belasting. Dure verzekering t.o.v. een motorscooter.
Voor het verschil kan ik een hele maand brandstof betalen
en die maand brandstof ben je weer kwijt door de hogere onderhoudsrekening. of wil je al het onderhoud zelf gaan doen. reken er op dat je minimaal een keer of 3-4 per jaar bij de dealer staat voor onderhoud, banden of iets wat versleten of kapot is. en elke week 2-3 keer tanken wordt je ook snel zat.
en je zit dan zogenaamd goed beschermd maar door de houding blijft er als je in de regen rijd meestal een poeltje water in plooien van je jas zitten aan de onderkant en dat poeltje houden maar zeer weinig jassen buiten. verder zit alles weggepropt achter kappen wat het onderhoud ook niet goedkoper maakt. die kappen kosten tijd en die betaal je.
ik zou ook mijn gedachten open houden voor motoren met weinig en makkelijk bereikbaar onderhoud.
of je nu achter een volle kuip zit of een windscherm en topkuip je krijgt het in de winter toch koud en je krijgt ook een plens water op je als het regent. een goed pak heb je dus in beide gevallen nodig om zelf warm en droog te blijven.
zo loopt een leuke moderne kleine 650cc allroad ook makkelijk 1 op 24. persoonlijk vind ik dat een stuk comfortabeler rijden als die stuiterige scooters met hun korte veerwegen. en omdat de banden groter zijn moet er meer rubber verslijten voordat ze op zijn en dat duurt langer. ook zijn de motorblokken vaak makkelijker bereikbaar voor onderhoud en heeft de dynamo voldoende reserve om een elektrisch verwarmd vest te voeden en dat is toch ook wel erg comfortabel in de koude periode van het jaar.
maar dat mag je natuurlijk allemaal zelf afwegen maar mijn keus zou het niet meer zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil juist van het schakelen af tijdens woon werk verkeer dus een allroad valt dan af.

Een burgman 400 is toch juist minder zuinig?
Ik lees overal dat ze ca 1 op 21 rijden en vanuit een test las ik dat de remmen van de Yamaha veel beter zijn dan de Suzuki omdat de Yamaha dubbele schijven heeft.
 
dan kan je bij honda nog steeds terecht met een dualclutch automaat. is op verschillende modellen leverbaar en rijd erg fijn. bijvoorbeeld de nc 750 x (dct) hoef je niet te schaken maar je rijd wel een stuk comfortabeler als op een scooter met dat soort afstanden.
 
110KM is best veel en vooral als het autosnelweg is. Persoonlijk vind ik dat je altijd weg moet kunnen met een motor nou lukt heel aardig binnen de bebouwde kom of op 80 wegen maar op de autosnelweg absoluut niet met een xmax de 400 of de 250 maakt niet uit. Wil je perse een motorscooter ? koop dan een t-max dat is veel meer motor, totaal andere wegligging en genoeg power.

Een x-max is handig als je veel in de binnensteden moet zijn gewoon lekker dat ding neerploffen waar je ma wilt geen parkeer geld en je staat altijd vooraan bij de stoplichten:d

@Too
Welke onderhoud? de standaard dingen als olie,filters,accu,lichten,kvs,remmen is gewoon net als bij ieder andere motor makkelijk zelf te doen en hoeft bijna geen kapje los. Kijk zit je met een probleem ja dan moet die kreng wel helemaal uit elkaar. 3-4 keer in de jaar na de dealer is ook wel veel hoor:P
Ik rij op me xmax in NL 25000km per jaar en me bandjes en remmen gaan 1 jaar mee. In spanje rij ik zon 40000km per jaar op een t-max en die moet wel 2x per jaar na de dealer ma het scheelt dat ik daar 100 euro kwijt ben en hier 300 :P
 
Laatst bewerkt:
110KM is best veel en vooral als het autosnelweg is. Persoonlijk vind ik dat je altijd weg moet kunnen met een motor nou lukt heel aardig binnen de bebouwde kom of op 80 wegen maar op de autosnelweg absoluut niet met een xmax de 400 of de 250 maakt niet uit. Wil je perse een motorscooter ? koop dan een t-max dat is veel meer motor, totaal andere wegligging en genoeg power.

Een x-max is handig als je veel in de binnensteden moet zijn gewoon lekker dat ding neerploffen waar je ma wilt geen parkeer geld en je staat altijd vooraan bij de stoplichten:d

@Too
Welke onderhoud? de standaard dingen als olie,filters,accu,lichten,kvs,remmen is gewoon net als bij ieder andere motor makkelijk zelf te doen en hoeft bijna geen kapje los. Kijk zit je met een probleem ja dan moet die kreng wel helemaal uit elkaar. 3-4 keer in de jaar na de dealer is ook wel veel hoor:P
Ik rij op me xmax in NL 25000km per jaar en me bandjes en remmen gaan 1 jaar mee. In spanje rij ik zon 40000km per jaar op een t-max en die moet wel 2x per jaar na de dealer ma het scheelt dat ik daar 100 euro kwijt ben en hier 300 :P


Maar ze kunnen toch ruim 160 rijden.
120 vind ik hard zat op de snelweg.

Het is 55 km heen en terug. Ca 30 minuutjes rijden per rit.

Waarom is de 400 dan niet geschikt?
De honda en de tmax zijn wel gelijk 5000 duurder helaas.
 
Je zou ook nog een Honda nc 700/750S met dct, kunnen overwegen die loopt ruim 1op 27 en je hebt dan een prima woonwerk fiets. Het voordeel van deze motor is, hij heeft weinig onderhoud nodig, en de onderhoudintervallen, zijn lekker ruim. En als je zoveel kilometers maakt als jij dan kun je het onderhoudsinterval nog eens 100% oprekken, want ruim 2200 km per mnd is best wel veel voor woonwerk verkeer vindt ik, maar als je 0,19 cent de kilometer krijgt dan kan je er nog aan over houden.
 
De nc700 is wel een heel stuk duurder.
En dat schrikt mij best af.

Ik dacht eraan om elke 2 jaar een nieuwe te nemen.
Dan is de inruil nog redelijk ok en hoef ik niet zoveel bij te leggen voor een nieuwe.
 
die redelijke inruil met dat soort afstanden kan je beter vergeten. een scooter van 2 jaar en +/- 45000 - 50000km op de klok levert niet veel meer op. dan kan je beter nog een jaar of 2 doorrijden of helemaal oprijden. je rijdt die extra jaren eigenlijk zonder (met heel weinig)extra afschrijving en het onderhoud loopt ook niet extreem op. reken dat verhaaltje van goede inruilprijs maar eens door.
dat zelfde verhaaltje probeerden ze mij bij de dealer te vertellen toen ik een nieuwe auto kocht. die koste toen 36000 gulden en dan krijg je van de dealer bij het ophalen de mededeling ik zou U adviseren om hem over 3-5 jaar in te ruilen dan krijg je nog een fatsoenlijke inruilprijs en dan loopt het onderhoud niet zo op en rij je zo goedkoop mogelijk. bij navraag bleek die inruil na 5 jaar dan 6000 gulden te zijn. toen ik hem vroeg of ik als die auto dan ouder was als 6 jaar elk jaar 6000 gulden meer aan onderhoud moest gaan uitgeven was het antwoord nee maar hij kon mij niet uitleggen hoe het dan goedkoper was om in te ruilen. die auto heeft 15 jaar trouwe dienst gedaan en heeft me 1 keer laten staan met een vastgeslagen rem aan het eind van zijn leven en voor de rest normaal onderhoud.
 
Burgman 400 van mij ,carbarateur versie, verbruikt idd zo 1:21 als ik veel snelweg rijd a 130 km/uur op de teller.
Rij ik binnendoor en rustig dan is dat in 1 keer 1:24. :)
Het verbruik zit hem vooral in hoe hard je rijdt,aantal gemaakt toeren,zal bij de xmax niet anders zijn.

Tmax schijnt een zuipmonster te zijn,ik hoor verhalen van 1:12 :X

Remmerij van een bugman 400 voldoet prima :]

Echte snelheden van een 400 met zo´n 30 pk zullen rond de 140 km-uur liggen
 
Laatst bewerkt:
De nc700 is wel een heel stuk duurder.
En dat schrikt mij best af.

Ik dacht eraan om elke 2 jaar een nieuwe te nemen.
Dan is de inruil nog redelijk ok en hoef ik niet zoveel bij te leggen voor een nieuwe.

Als je veel rijdt zou ik juist niet snel inruilen. Koop (jong) gebruikt en rijd ermee door tot het onderhoud te erg wordt. Veel zelf doen scheelt ook enorm.

Verder las ik opmerkingen over comfort van een NC750 tegenover een scooter.... Onlangs heb ik een proefrit gemaakt op de NC700X (dus met de langere veerwegen), één ding is me toen wel duidelijk geworden, het comfort van die Honda haalt het absoluut niet bij mijn 400 cc motorscooter.

Verder is een scooter relatief zuinig mits je hem gebruikt waarvoor ie bedoeld is. Sommige kúnnen hard genoeg, daar niet van maar dan loop je aan tegen het enige nadeel van de schijven CVT, het hogere verbruik op hoge snelheden. Tandwielbakken hebben gewoon minder verliezen.
 
Laatst bewerkt:
110KM is best veel en vooral als het autosnelweg is. Persoonlijk vind ik dat je altijd weg moet kunnen met een motor nou lukt heel aardig binnen de bebouwde kom of op 80 wegen maar op de autosnelweg absoluut niet met een xmax de 400 of de 250 maakt niet uit. Wil je perse een motorscooter ? koop dan een t-max dat is veel meer motor, totaal andere wegligging en genoeg power.

Een x-max is handig als je veel in de binnensteden moet zijn gewoon lekker dat ding neerploffen waar je ma wilt geen parkeer geld en je staat altijd vooraan bij de stoplichten:d

@Too
Welke onderhoud? de standaard dingen als olie,filters,accu,lichten,kvs,remmen is gewoon net als bij ieder andere motor makkelijk zelf te doen en hoeft bijna geen kapje los. Kijk zit je met een probleem ja dan moet die kreng wel helemaal uit elkaar. 3-4 keer in de jaar na de dealer is ook wel veel hoor:P
Ik rij op me xmax in NL 25000km per jaar en me bandjes en remmen gaan 1 jaar mee. In spanje rij ik zon 40000km per jaar op een t-max en die moet wel 2x per jaar na de dealer ma het scheelt dat ik daar 100 euro kwijt ben en hier 300 :P

wat een zever is mij dat , met een 400 kun je niet fatsoenlijk autostrade doen , als je er niets vanaf weet kun je beter zwijgen hoor !

Ik rij met de x-max 400 abs en waarom zou die niet op de autostrade kunnen , ding loopt tegen de 160 aan standaard en naar mijn weten is 120 toegelaten op de autostrade dus heb je reserve genoeg !

110 km per dag is zeker geen enkel probleem ermee mits goed onderhoud altijd en zuinig zijn ze ook

voordelen tov met een motor : geen schakelen , dit is zo jaren 80 , veel opbergmogelijkheden onder het zadel en vinnig genoeg voor onze wegen , en als je er iets of wat overweg mee kan zet je veel schakelmotoren een hak tijdens bochtenwerk maar kan ook meer over de bestuurder zeggen dan over de motor natuurlijk , ga eens testrijden en overtuig uzelf !
 
wat een zever is mij dat , met een 400 kun je niet fatsoenlijk autostrade doen , als je er niets vanaf weet kun je beter zwijgen hoor !

Ik rij met de x-max 400 abs en waarom zou die niet op de autostrade kunnen , ding loopt tegen de 160 aan standaard en naar mijn weten is 120 toegelaten op de autostrade dus heb je reserve genoeg !

110 km per dag is zeker geen enkel probleem ermee mits goed onderhoud altijd en zuinig zijn ze ook

voordelen tov met een motor : geen schakelen , dit is zo jaren 80 , veel opbergmogelijkheden onder het zadel en vinnig genoeg voor onze wegen , en als je er iets of wat overweg mee kan zet je veel schakelmotoren een hak tijdens bochtenwerk maar kan ook meer over de bestuurder zeggen dan over de motor natuurlijk , ga eens testrijden en overtuig uzelf !

:Y })
 
wat een zever is mij dat , met een 400 kun je niet fatsoenlijk autostrade doen , als je er niets vanaf weet kun je beter zwijgen hoor !

Ik rij met de x-max 400 abs en waarom zou die niet op de autostrade kunnen , ding loopt tegen de 160 aan standaard en naar mijn weten is 120 toegelaten op de autostrade dus heb je reserve genoeg !

110 km per dag is zeker geen enkel probleem ermee mits goed onderhoud altijd en zuinig zijn ze ook

voordelen tov met een motor : geen schakelen , dit is zo jaren 80 , veel opbergmogelijkheden onder het zadel en vinnig genoeg voor onze wegen , en als je er iets of wat overweg mee kan zet je veel schakelmotoren een hak tijdens bochtenwerk maar kan ook meer over de bestuurder zeggen dan over de motor natuurlijk , ga eens testrijden en overtuig uzelf !

Het gaat mij niet om de topsnelheid zoals ik al eerder schreef je moet als motor ten alle tijden als een wesp weg kunnen. Je cruise snelheid zal op de autosnelwegen 120-130 zijn als je op dat momment weg wilt accelereren dan gaat dat gewoon te traag voor mij. Het blijven 31pk's die 210kg moet wegtrekken.

En zoals ik al eerder schreef ik rij op een xmax 250 als een t-max 500 ik ben al jaren geleden overtuigt. Maar als het gaat om van A naar B te komen op de auto snelwegen dan stap ik liever in een auto vooral in NL dan op een xmax. Ik had trouwens mijn ogen laten vallen een tijdje geleden op de xmax 400 erg mooie ding sublieme wegligging hij gaat ook harder dan mijn 250 ma trekt niet harder op hoor !

Als een nieuwe t-max te duur is koop een goede 2de handse ik heb de mijne model 2009 met 17k op de teller voor 4800 gekocht inmiddels zit ik op 68 duizend op de teller en nog geen gekke problemen meegemaakt :] Maar bij de 75 duizend gaat de blok eronder uit en word die weer voorzien van nieuwe pakkingen zuigerveertjes etc.. kan die weer 75 er tegenaan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan