Welke navigatie is beter: TomTom of Garmin?

Ik ben al een poosje geen Garmin gebruiker maar de tip voor hard en soft waypoints hierboven is wel een goede voor Garmin (sta je niet zoals ik midden in een weiland). Net zoals hetzelfde kaartmateriaal op pc en Garmin gebruiken. Dus niet voordat je op vakantie gaat de Garmin nog even snel updaten met de nieuwste kaarten, tenzij je alle uitgezette routes opnieuw laat berekenen en handmatig naloopt.

Let op: na 3 Garmins al jaren tevreden TomTom gebruiker dus bovenstaande ervaring is mogelijk verouderd.
Bij geen enkele navi een update doen vlak voor dat je vertrekt……is toch wel bekend…..:z

Trouwens geen beiden zijn 100%.

En de problemen zijn in het algemeen wel bekend, en ik kan ermee leven.

Die TT 550 is verder een prima apparaat voor mijn gebruik; spannende route en verder denk ik zelf na…
 
TomTom heeft alleen nog de Rider
TomTom heeft echt nog wel meer producten dan alleen de Rider hoor, maar wel allemaal in de "automotive" sector. Garmin draait in die sector verlies, maar die weet het goed te maken in de andere sectoren. Met name de smartwatches en fitness-toestellen doen het heel erg goed.
TomTom heeft ook een tijdje van die horloges gehad, maar is daarmee gestopt. Misschien niet de slimste keuze?
 
Tom Tom maakte zijn sporthorloges samen met Nike en die werkten met het Nike platform, ik heb hem gehad maar uiteindelijk omdat ze dit systeem vrij snel ophieven (dag data!)

Garmin doet het ook in de luchtvaart, waar de marges immens zijn heel erg goed. Daar hebben ze vrijwel de hele gecertificeerde vliegtuigenmarkt in handen. En dan spreek je echt over serieuze marges.

Maar laten we hopen dat de concurrentie op de automotive/motor markt blijft of dat er nieuwe producten worden ontwikkeld. Bijvoorbeeld een app op de telefoon geschikt voor de avontuurlijke rijder (Lees geschikt maken voor routes/tracks).

Mijn wensen voor die app:
  • Soepele, goed zoomende 3d kaart met info:
  • Apple carplay / Google Auto interface (Met al het onderstaande)
  • Weer/Buienradar in 3d en 2d navigatiebeeld verwerkt (Met optioneel tips voor droge richting/route)
    • Hey Google maak een droge avontuurlijke route van 200km
  • Garmin geeft aan welke zijstraat je nadert, ik zou ook graag zien welke 2 a 3 plaatsen ik in mijn rijrichting tegenkom
  • Andere rijders zichtbaar/navigeerbaar op de kaart (Uiteraard met toestemming, gedurende een periode, werkt prima in bijvoorbeeld Whatsapp)
  • Integratie van (De bediening van) headsets van Sena, Cardo (en Garmin?)
  • Google/Apple stembediening (Ik vind die van Google erg goed werken op de juiste devices)
    • Hey Googe, maak een avontuurlijke route naar ...
    • Hey Google, zoom in!
    • Hey Google navigeer naar Patrick
    • Hey Google stuur een whatsapp bericht naar Patrick
Etcetera!

Je mag wat te wensen hebben toch?? En laten we eerlijk zijn, technisch is dit allemaal gewoon mogelijk. Ik zou jaarlijks zonder meer een premium bedrag (50-100) betalen voor een dergelijke app.
 
Ik heb je lijstje wat verknoeid:
  • Online (actuele) kaart met naar keuze kaart of satelliet beeld en actuele verkeers gegegeven en keuze van kaart details
  • Maar ook offline de kaart van minstens een straal van 500 km rond het vertrek punt
  • Kaart weergave of route rol
  • Import van GPX routes en sporen
  • Export van je actuele sporen met meta data
  • Uitgebreide route voorkeuren (snel, kort, bochtig, via-via, vermijden)
  • Terug naar de route na afwijken, met wat keuze mogelijkheden (minstens kunnen aanwijzen op de kaart)
  • Keuze in gesproken aanwijzingen (uit, kort of uitgebreid)
  • Soepele, goed zoomende 3d kaart met info:
  • Apple carplay / Google Auto interface (Met al het onderstaande)
  • Weer/Buienradar in 3d en 2d navigatiebeeld verwerkt (Met optioneel tips voor droge richting/route)
  • Aangeven welke zijstraat je nadert, ik zou ook graag zien welke 2 a 3 plaatsen ik in mijn rijrichting tegenkom
  • Andere rijders zichtbaar/navigeerbaar op de kaart (Uiteraard met toestemming, gedurende een periode, werkt prima in bijvoorbeeld Whatsapp)
  • Integratie van (De bediening van) headsets van Sena, Cardo (en Garmin?)
  • Stembediening:
    • Maak een avontuurlijke route naar ...
    • Zoom in!
    • Navigeer naar Els
    • Stuur een whatsapp bericht naar Patrick
    • Maak een droge avontuurlijke route van 200km
Ik denk dat een belangrijke handicap in de telefoon zit, daar heeft de app bouwer niet de volledige controle over en een volgende software versie kan je app weer over hoop gooien.
En de telefoon batterij blijft een handicap, de telefoon vast monteren gaat ook niet altijd goed wegens trillingen.
Ik heb tijdens vakanties wel met de telefoon in mijn jaszak gereden en een snoertje naar een lader in het 12V contact van de motor, dat is niet ideaal.
 
Gewoon de hele zooi integreren op de motor en in het display….geen losse apparaat.

Kwestie van tijd want een paar chips erbij is niet het probleem.

Gebruik per maand afrekenen.. _O-
 
Motorfietsen gaan veel langer mee dan het gemiddelde GPS-toestel of app…
De praktijk wijst uit dat het slechts een beperkte tijd ondersteund gaat worden waar je de hoofdprijs voor moet betalen. Nee, integratie door de motorfabrikant zou je niet moeten willen…

Wat apps betreft, Garmin heeft wel een paar ondersteunende apps maar geen zelfstandig navigerende. Hebben ze in het verleden wel geprobeerd, maar was geen succes.

TomTom heeft er wel een, maar ik denk dat het toch lastig wordt een te maken die aan alle wensen voldoet (alleen al omdat iedereen andere wensen heeft) en tegelijkertijd betaalbaar blijft. 50 tot 100 euro is gewoon te duur, men gaat het toch vergelijken met andere navigatie-apps (ook al kunnen ze minder)
 
Bij geen enkele navi een update doen vlak voor dat je vertrekt……is toch wel bekend…..:z

Trouwens geen beiden zijn 100%.

En de problemen zijn in het algemeen wel bekend, en ik kan ermee leven.

Die TT 550 is verder een prima apparaat voor mijn gebruik; spannende route en verder denk ik zelf na…
Bij de TT is dat geen enkel probleem, mits de update slaagt. Bij Garmin moet je opnieuw berekenen op dat kaartmateriaal. En bij de TT is de update nog nooit mislukt, bij Garmin wel. Dus……
 
Bij de TT is dat geen enkel probleem, mits de update slaagt. Bij Garmin moet je opnieuw berekenen op dat kaartmateriaal. En bij de TT is de update nog nooit mislukt, bij Garmin wel. Dus……
Ik andersom….bij Garmin nog nooit problemen met update.

TT is een drama via WiFi…ik laat hem een nog over nadenken, wachten percentage vd voortgang blijft staan etc..en meestal de volgende ochtend staat de nieuwe versie erop….soms 2 dagen….USB update wisselende ervaringen.
 
Ik andersom….bij Garmin nog nooit problemen met update.

TT is een drama via WiFi…ik laat hem een nog over nadenken, wachten percentage vd voortgang blijft staan etc..en meestal de volgende ochtend staat de nieuwe versie erop….soms 2 dagen….USB update wisselende ervaringen.
Zeker bij de autonavigatie ging het bij veel mensen in het verleden (op de zaak) nog wel mis bij de TomTom.
Tegenwoordig gaat het beter.

Na ruim vijftien jaar naar tevredenheid Garmin heb ik nu ook een TT.
Geen grote update doen als je net wil gaan rijden.
Dat kan enkele uren duren. :Y _O-
Avondje vantevoren plannen.
 
Zeker bij de autonavigatie ging het bij veel mensen in het verleden (op de zaak) nog wel mis bij de TomTom.
Tegenwoordig gaat het beter.

Na ruim vijftien jaar naar tevredenheid Garmin heb ik nu ook een TT.
Geen grote update doen als je net wil gaan rijden.
Dat kan enkele uren duren. :Y _O-
Avondje vantevoren plannen.
Dan zonder navi op stap… :?

Ben net terug van mijn tocht met de streetpilot 2820 op de race motor…gewoon OSM kaartmateriaal, en eenvoudig met de Windows verkenner; Copy/Paste niks moeilijk.
 
Dan zonder navi op stap… :?

Ben net terug van mijn tocht met de streetpilot 2820 op de race motor…gewoon OSM kaartmateriaal, en eenvoudig met de Windows verkenner; Copy/Paste niks moeilijk.
Ik heb ook nog een X-grip voor de telefoon waar ik dan een oude in klem en WiFi hotspot op mijn goede telefoon in de rugzak aanzet.
En zoveel mogelijk offline kaarten erop.
Maar heb de TT wel twee keer thuis moeten laten inderdaad.
Ik gebruik ook maar drie, vier keer per jaar navigatie, dus een update is er altijd. _O-
Nu heb ik er van geleerd. ;)
 
Ben net terug van mijn tocht met de streetpilot 2820 op de race motor…gewoon OSM kaartmateriaal, en eenvoudig met de Windows verkenner; Copy/Paste niks moeilijk.
Ja, mooi. :9
Ik had een oude Garmin Nüvi, ik denk van 2006.
Zelfs de accu is nog goed. 8-)
Maar via een hack konden we daar tien jaar geleden een Zümo van maken.
Stom dat ik die vijf jaar later een auto update gaf.
Toen is die gebrickt en letterlijk de weg kwijtgeraakt.
Anders gebruikte ik die nog.
Kaartmateriaal is steeds origineel 2022 te downloaden en in dezelfde mappenstructuur.
Maar Open Street Maps kan ook.
 
Zeker bij de autonavigatie ging het bij veel mensen in het verleden (op de zaak) nog wel mis bij de TomTom.
Tegenwoordig gaat het beter.

Na ruim vijftien jaar naar tevredenheid Garmin heb ik nu ook een TT.
Geen grote update doen als je net wil gaan rijden.
Dat kan enkele uren duren. :Y _O-
Avondje vantevoren plannen.
Uren? Nou, met een uurtje is het wel klaar.
 
Uren? Nou, met een uurtje is het wel klaar.
Misschien gebruik je hem vaker en ben ik een paar keer de pineut met een update van 2 Gb. ;)
Vanavond weer kijken sinds zes maanden.
Morgen naar een voor mij nieuwe locatie rijden.
Hoek van Holland - circuit Midland / Lelystad.
 
Uren? Nou, met een uurtje is het wel klaar.
PSX_20220723_215809.jpg

Ik heb er wel eens op gewacht en ben na anderhalf uur vertrokken.
De andere keer duurde het ook echt uren.
Beter een avondje van tevoren doen.
(Beter twee :+ )
Maar morgen om 06.45 vertrekken.
Dus nu ff op stroom en dan zal hij wel klaar zijn.
De eerste 20% ging heel snel, maar verder komt hij nog niet. ;)
 
Nogmaals, dezelfde ervaring hier ook…ik slaap meestal een nachtje over en laat me ‘s morgens verrassen.
 
Nogmaals, dezelfde ervaring hier ook…ik slaap meestal een nachtje over en laat me ‘s morgens verrassen.
Dit zijn geen aanvullende updates meer zoals vroeger denk ik.
Gooi er naar gewoon een hele nieuwe kaart op.
Makkelijker te maken. :? ;)

Ik zag na het opstarten ineens oplaadpunten over de route verschijnen.
De vorige keer niet opgelet.
Hij heeft ook een update voor oplaadpalen van 178 Mb.
Niet dat ik die dit jaar nodig heb.
Volgend jaar zou leuk zijn. O-)
 
Toch al op 71%, maar ik sluit de luikjes. ;)
(Moet hij na 100% vast nog rekenen en andere updates doen)
 
Dit zijn geen aanvullende updates meer zoals vroeger denk ik.
Gooi er naar gewoon een hele nieuwe kaart op.
Makkelijker te maken. :? ;)

Ik zag na het opstarten ineens oplaadpunten over de route verschijnen.
De vorige keer niet opgelet.
Hij heeft ook een update voor oplaadpalen van 178 Mb.
Niet dat ik die dit jaar nodig heb.
Volgend jaar zou leuk zijn. O-)
Laadpunten, zag ik ook ongevraagd verschijnen maar ik wil ze niet…heb een hybride… ;) …en ook geen laadstress…_O-
 
Hier een voorbeeld van de update geknoei via WiFi:

flitsupdate als speer naar 89% in een paar minuten en over de laatste 11% een uurtje….Maargoed, update is gereed… _O-


98CFBC69-ACF8-417B-AD2E-490E3C28E414.jpeg
 
Aha, via WiFi. Tja :z
Op de klapjap vliegen de legale boeken, films en programma's ook binnen. :?

Anyway.. update goed verlopen gelukkig en drie uur perfect heen en weer rijden / benzinestation op de route dicht en naar een andere navigeren/ totaal 500 km onder de wielen vandaag. :t (incl. circuitdag)
 
Ja, maar die heeft een snelle HD/sd, meer geheugen en een betere cpu. Ga maar na, de storage van de TT moet worden gebruikt om te lezen en schrijven tijdens de update via WiFi. Het geheugen is beperkt en de cpu (om dat allemaal te regelen) ook. Die klapjap heeft daar geen last van. Het is niet zozeer de WiFi snelheid als het gebruik van WiFi om direct de TT te updaten 😉.
 
Bij de TT is dat geen enkel probleem, mits de update slaagt. Bij Garmin moet je opnieuw berekenen op dat kaartmateriaal. En bij de TT is de update nog nooit mislukt, bij Garmin wel. Dus……
Bij mijn Garmins (ik heb er een paar) zijn de updates nooit mislukt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan