Welke olie moet er in een honda cb 500 four

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remco13697

Rookie
Donateur
17 nov 2022
5
3
Graag zou ik willen weten welke olie ik het beste kan halen voor in mijn motor ik ben hem aan het opknappen hij heeft 11 jaar stil gestaan en moet helemaal schoongemaakt ook inwendig en alles weer vers erin.
 
Mineraal dus inderdaad.
Bijvoorbeeld.
Voor als je de rest ook gaat vragen.
 
Wat ik zelf heb gedaan met mijn oude CB(350f) is "spoelen" met de goedkoopste 10w40 die ik kon vinden, en daarna BelRay 10w40 mineraal erin. BelRay is puur een persoonlijke voorkeur.

Na >10 jaar stilstaan zag mijn blokje er overigens zo uit van binnen: Honda CB350f restomod
Dus er was wel iets meer werk nodig dan alleen verse olie :+
 
Zoals al aangegeven; in de jaren '70 hadden we nog geen JASO...
Elke mineraal of halfsyntheet voldoet; 10w40 tot 20w40..
Zelfs Action olie is vergeleken bij wat destijds voorhanden was een topmerk.. 😉
 
Motoren versleten relatief snel in die tijd. Door gebrekkige olie of metallurgie?
Vooral de combinatie van de 2.
Op m'n werk hebben we vastgesteld dat met een nieuwere moderne olie we het onderhoudsinterval met 70% kunnen verlengen en ook nog een langere tijd tussen revisies.
Toen waren er ook noggeen beperkingen qua dopes ivm de katalysator. Olie was toen beter dan nu.........................
Nee...
 
Huh? Er rijden anders nog aardig wat van die ouwe hokken rond anders! Dat moet ik met de moderne motoren nog maar zien.
Ik rij zelf ook op iets rond wat al 43 jaar oud is..
De onverwoestbaarheid van oudere motoren wordt vaak geromantiseerd. De Japanners waren wel een stap vooruit tov Engels en Italiaans.
Maar je hebt soms wat realistische fossielen oudere motorrijders nodig die die tijd nog hebben meegemaakt om een beter beeld te krijgen hoe lang een oude motor echt meeging, tuurlijk rijdt er nog zat oud spul rond maar meestal niet meer met de originele zuigers etc, blokken zijn bijna altijd al één of meerdere keren open geweest.
 
De onverwoestbaarheid van oudere motoren wordt vaak geromantiseerd. De Japanners waren wel een stap vooruit tov Engels en Italiaans.
Maar je hebt soms wat realistische fossielen oudere motorrijders nodig die die tijd nog hebben meegemaakt om een beter beeld te krijgen hoe lang een oude motor echt meeging, tuurlijk rijdt er nog zat oud spul rond maar meestal niet meer met de originele zuigers etc, blokken zijn bijna altijd al één of meerdere keren open geweest.
Het is mij opgevallen dat veel revisiebrijven heel vaak weinig / niets weten van ouder spul, maar wel modern spul..

Dat zet mij aan het denken, nieuw spul zou toch minder vaak tot niet gereviseerd moeten worden, dan ouder spul?
 
De onverwoestbaarheid van oudere motoren wordt vaak geromantiseerd. De Japanners waren wel een stap vooruit tov Engels en Italiaans.
Maar je hebt soms wat realistische fossielen oudere motorrijders nodig die die tijd nog hebben meegemaakt om een beter beeld te krijgen hoe lang een oude motor echt meeging, tuurlijk rijdt er nog zat oud spul rond maar meestal niet meer met de originele zuigers etc, blokken zijn bijna altijd al één of meerdere keren open geweest.
Ik ben bang dat we nog een jaar of 30 / 40 op MF rond moeten hangen om te zien hoe het zit met de moderne motoren... ;)
 
Zucht...
De smaak was misschien beter vroeger.
Gooi die oude troep eens in een moderne supersport.
Die miljarden die oliefabrikanten in ontwikkeling steken hadden ze beter uitbetaald aan de aandeelhouders?
Wat was er beter aan?
Het feit dat ze in motoren al na 3000km interval vervangen moesten worden?
Of het feit dat de olie doorzichtig bleef?

Met moderne olie kan mijn KTM 1290 meer dan 100.000km meegaan met een onderhoudsinterval van 10.000km.
Huh? Er rijden anders nog aardig wat van die ouwe hokken rond anders! Dat moet ik met de moderne motoren nog maar zien.
Ik rij zelf ook op iets rond wat al 43 jaar oud is..
En hoe oud zijn de zuigers en drijfstangen/zuiger veren?
Mijn KTM 1290 is een 2 cilinder met 160pk, +130Nm koppel.
Met 100600km, het blok is nog nooit open geweest behalve om de kleppen te regelen/onderhoud.
Wordt de laatste 40k kilometers aardig misbruikt zonder problemen.
2x de olietemperatuur sensor vervangen in zijn volledige levensduur en 3 keer de elektronisch instelbare vering gereset.
Voor de rest geen elektrische problemen.
 
Het is mij opgevallen dat veel revisiebrijven heel vaak weinig / niets weten van ouder spul, maar wel modern spul..

Dat zet mij aan het denken, nieuw spul zou toch minder vaak tot niet gereviseerd moeten worden, dan ouder spul?
Of is alles veel beter gedocumenteerd bij nieuwer spul?

Nog een persoonlijke ervaring:
Yamaha mt09 uit 2018 verkocht met 45k kilometers, geen zichtbaar/meetbaar olieverbruik.

De motor heeft 5 dagen per week 34km enkel in alle weersomstandigheden gereden met een goede belasting, de 10k toeren werden regelmatig aangetikt. (En >200km/u ook .)
De motor heeft ongeveer 45-50 circuitdagen meegemaakt en tijdens het circuit seizoen alleen extra oliewissel tussen de onderhouden in. (Dus om de 6k ipv 12k)
Had nog zijn volledig vermogen (vergeleken met een nieuwe mt09 met 3000 kilometer erop)
 
Laatst bewerkt:
Motorblokken waren vroeger minder belast.
Tot de jaren '80 was 75pk al behoorlijk wat en daar had je al snel 750 tot 900cc voor nodig.

Tegenwoordig haalt men dat al vrij eenvoudig uit een 500-je, dus de mechanische belasting van een blok is veel hoger.
Dat vraagt ook veel meer van de smeerolie...

Dus gebruik goed spul op nieuwerwets spul, en donder Action olie in je ouwe seventies fiets...klaar
 
Motorblokken waren vroeger minder belast.
Tot de jaren '80 was 75pk al behoorlijk wat en daar had je al snel 750 tot 900cc voor nodig.

Tegenwoordig haalt men dat al vrij eenvoudig uit een 500-je, dus de mechanische belasting van een blok is veel hoger.
Dat vraagt ook veel meer van de smeerolie...

Dus gebruik goed spul op nieuwerwets spul, en donder Action olie in je ouwe seventies fiets...klaar
Onzin vroegah werd er veel harder gereden dan nu.
 
Vroegah hadden we matjes en reden we Manta of Kadett GSI

Waarom rijdt mijn zijklepper na 80 jaar nog steeds rond? Omdat er net zoveel (lees zo weinig) power inzit als in een 2CV.
Daar heeft mijn zeikkleppert 750cc voor nodig en een Eend slechts 600cc...
Dat maakt het ding niet alleen alles behalve snel, maar ook oer-en oerbetrouwbaar en bijna onverslijtbaar.
 
Maar de CB500 Four waar het hier over gaat had wel een euh... interessant weg gedrag als het eens wat harder ging. Na een hoop gezwabber liet je vanzelf het gas weer heel rustig los. Ingebouwde beveiliging tegen flinke snelheidsovertredingen.
 
  • Eens
Waarderingen: PLR
Motorblokken waren vroeger minder belast.
Tot de jaren '80 was 75pk al behoorlijk wat en daar had je al snel 750 tot 900cc voor nodig.

Tegenwoordig haalt men dat al vrij eenvoudig uit een 500-je, dus de mechanische belasting van een blok is veel hoger.
Dat vraagt ook veel meer van de smeerolie...

Dus gebruik goed spul op nieuwerwets spul, en donder Action olie in je ouwe seventies fiets...klaar
Dit is toch niet vergelijkbaar. De productieprocessen en materiaaleigenschappen zijn ik die jaren ook enorm verbeterd. Daarnaast kan je omgekeerd ook beweren dat als je van de 150 pk er zelden meer dan 50 gebruikt, dat beter is dan 50 van 80 pk. Omgekeerd kan jij dan weer stellen dat je nu met de hoge vermogens met te lage toeren rijdt zodat de smering niet optimaal is.
Waarschijnlijk werden vroeger vanwege de beperkingen in de productie wel grotere reserves ingebouwd. Met een klein foutje barste je blok niet meteen kapot. Als er geen foutje in zat, had je een super blok dat het eeuwige leven had. Vervolgens treedt daar survivor bias op. Die marges zijn nu wel minder.
 
Vroegah hadden we matjes en reden we Manta of Kadett GSI

Waarom rijdt mijn zijklepper na 80 jaar nog steeds rond? Omdat er net zoveel (lees zo weinig) power inzit als in een 2CV.
Daar heeft mijn zeikkleppert 750cc voor nodig en een Eend slechts 600cc...
Dat maakt het ding niet alleen alles behalve snel, maar ook oer-en oerbetrouwbaar en bijna onverslijtbaar.
Dat slome ding van jou heeft toch niks met een 4 cilinder van doen........
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan