what if..

theWarrior

MF veteraan
Donateur
31 aug 2008
4.641
3.416
provincie Groningen
Ik heb diverse motorvoertuigen bij dezelfde verzekering lopen en betaal alles via automatische incasso. Toen ik terug kwam van mijn vakantie echter lagen er twee herinneringen in de bus dat mijn betaling niet ontvangen was, en de 2e herinnering maakte ook melding van het feit dat de verzekering opgeschort was en de RDW ingelicht was dat het motorvoertuig niet meer verzekerd was. Meteen de volgende ochtend gebeld hierover waarop ik te horen kreeg dat er inderdaad een fout was gemaakt door hun. En het zou weer recht gezet worden. Einde verhaal.

Blijft mij toch een naar gevoel geven want wat wanneer ik juist in die periode aanspraak op de verzekering had moeten maken? En wat wanneer de RDW al een bekeuring de deur uit heeft gedaan in de tussentijd omdat het kenteken niet geschorst is, immers wanneer een kenteken niet geschorst is, ben je verzekeringsplichtig.

Geloof niet dat het in mijn geval zo'n vaart zal lopen, maar dit soort actie's van een verzekering zetten me wel aan het denken. Denk je alles goed geregeld te hebben, rijd je op vakantie mogelijk onverzekerd rond :?
 
Als je kunt aantonen dat je wel degelijk betaald hebt, dan kun je toch altijd achteraf aantonen dat je verzekering je dekking moet verlenen/had moeten verlenen?
 
De verzekering is gemachtigd om via automatische incasso de premie te incasseren. Om een of andere reden is er bij hun iets niet goed gegaan. Dus geld was ook nooit afgeschreven. Er is ook geen sprake van discussie geweest, zij gaven meteen hun fout toe. Maar ze hadden al wel (eventueel) verstrekkende actie ondernomen. Plus het feit dat ik op vakantie was en dus onwetend van dit alles geeft het mij wel een vervelend gevoel.
 
Oh, ok.. Betaling was dus ook echt niet afgeschreven..
Tsja, dan is een foutje toegeven makkelijker natuurlijk. Ik vraag me af wat ze hadden gedaan als ze voor weet-ik-veel-hoeveel-duizenden-euro's schade had veroorzaakt..

Wellicht dat je dan alsnog achteraf had kunnen aantonen dat je bijv. voldoende saldo had of iets dergelijks. Ik denk in ieder geval dat het hebben van een rechtsbijstandsverzekering in zo'n geval wel handig is..
 
zoiets heb ik eens gehad met mijn hypotheek, daar ging ook iets fout,
ik kreeg ook een brief die nogal "dreigend"overkwam, na wat gebelt te hebben en tien keer sorry gehoort te hebben blijkt dat een soort standaartbrief te zijn.
verzekeringen zijn daar meestal ook erg snel mee als ze nog van je moeten vangen.
vind het vooral slordig dat ze niet eerst zelf even onderzoeken wat er fout kan zijn gegaan,zeker met automatisch incasso
 
De verzekering is gemachtigd om via automatische incasso de premie te incasseren. Om een of andere reden is er bij hun iets niet goed gegaan. Dus geld was ook nooit afgeschreven. Er is ook geen sprake van discussie geweest, zij gaven meteen hun fout toe. Maar ze hadden al wel (eventueel) verstrekkende actie ondernomen. Plus het feit dat ik op vakantie was en dus onwetend van dit alles geeft het mij wel een vervelend gevoel.

Ik werk in de schade en ervaring heeft geleerd dat men zich doodleuk verschuilt achter hun regels en jij pech hebt.
Dit zijn geen telegraaf viaviavia verhaaltjes.
1 van de vele voorbeelden is een fout van de telefoondame die een verkeerde registratie maakt betreffende een allriskverzekering.
De klant moet uitwijken met zijn pas aangeschafte audi en rijdt 18.000 euro schade.
Dan blijkt ie niet allrisk ,maar wa verzekerd te zijn.

Het "om onze service te verhogen nemen wij alle gesprekken op" telefoongesprek is ineens nergens te vinden en de jonge ondernemer die zich na jaren van ouderwets hardwerken eindelijk zo'n ding kan veroorloven mag heel fijn 18 K contant aftikken aan onze balie.
 
Ik denk, maar dat staat hierboven ook al beschreven, dat als jij op dat moment schade had gereden je dikke vette pech had en je gewoon moest betalen, omdat je feitelijk niet verzekerd bent als je niet betaald. Al weet ik niet de wetgeving conform automatische incasso.

Ik hoop voor je dat het hierbij blijft....
 
Vrees eerlijk gezegd ook dat je gelijk hebt Djeepert, wat het nog vervelender maakt is dat het niet alleen de verzekering van motorvoertuigen betrof maar ook de opstal en inboedel verzekering. Wanneer het hele huis in vlammen was opgegaan zou ik dus vanwege een administratieve blunder van de verzekering niets uitgekeerd krijgen? Hebben verzekeringen dan zelf geen enkele verantwoording af te leggen? Kan me dit ook haast niet voorstellen.
 
Ik heb het gehad met de auto.
Ineens een rekening van 390 euro van de rdw op de mat, mijn auto zou niet verzekerd zijn.
ja dag dus..
Mijn verzekering opgebelt, en ze hadden inderdaad een foutje gemaakt... maar had mooi pech en kon de 390 euro boete mooi betalen.
(ben ook per direct bij die verzekering weg gegaan, al had ik nog een contract tot 2015)
 
Vrees eerlijk gezegd ook dat je gelijk hebt Djeepert, wat het nog vervelender maakt is dat het niet alleen de verzekering van motorvoertuigen betrof maar ook de opstal en inboedel verzekering. Wanneer het hele huis in vlammen was opgegaan zou ik dus vanwege een administratieve blunder van de verzekering niets uitgekeerd krijgen? Hebben verzekeringen dan zelf geen enkele verantwoording af te leggen? Kan me dit ook haast niet voorstellen.

Ik meen dat er zelfs een zaak van is de op tv is geweest. Gezin dat via automatische incasso een inboedel had, huis in vlammen op, verzkeraar wilde niet uitkeren. Pas toen de tv en zo'n (voor mij on)bekende nederlander erbij kwam kon het opeens wel geregeld worden. Ff zoeken of ik dat nog kan vinden.
 
Maar het is wel zo dat je pas na 2 maanden niet schorsen een bekeuring krijgt van de RDW
Dit om lange reparaties enzo te dekken, dus als je motor/auto lang gefixed wordt.
 
Ik heb het gehad met de auto.
Ineens een rekening van 390 euro van de rdw op de mat, mijn auto zou niet verzekerd zijn.
ja dag dus..
Mijn verzekering opgebelt, en ze hadden inderdaad een foutje gemaakt... maar had mooi pech en kon de 390 euro boete mooi betalen.
(ben ook per direct bij die verzekering weg gegaan, al had ik nog een contract tot 2015)

Dát heb ik nog nooit meegemaakt.
Mijn auto bleek door een fout van de verzekering ook afgemeld. Toen ik dat ontdekte ben ik in de pen geklommen, alles zou weer recht worden gebreid, maar dat bleek weer fout te zijn gegaan. Bij elkaar dik een half jaar niet aangemeld geweest bij de RDW.
De verzekering heeft gewoon twee keer een WAM formulier aan het RDW gestuurd dat ik wel degelijk verzekerd was, klaar.
 
Ik heb het gehad met de auto.
Ineens een rekening van 390 euro van de rdw op de mat, mijn auto zou niet verzekerd zijn.
ja dag dus..
Mijn verzekering opgebelt, en ze hadden inderdaad een foutje gemaakt... maar had mooi pech en kon de 390 euro boete mooi betalen.
(ben ook per direct bij die verzekering weg gegaan, al had ik nog een contract tot 2015)

Dan heb je iets niet goed gedaan.
Mij overkwam in '92 een zelfde voorval na staande houding door de politie.

Kreeg er een bon voor die verscheurd zou worden, mits ik binnen een week of zo met een ART. 34 verklaring over de brug zou komen. ( WAM verklaring )
Ook bij mijn verzekering, of elders was iets fout gegaan.
In ieder geval plofte 2 dagen na mijn telefoontje met de verzekering de WAM verklaring op de mat.
Even langs het politiebureau gegaan en alles was weer in orde......
 
Laatst bewerkt:
Een automatische bekeuring wegens het niet hebben van de verzekering krijg je pas als je voertuig langer niet verzekerd is. Ik meende 2 maanden.

Voor het RDW hoef je niet bang te zijn.
 
Ik werk in de schade en ervaring heeft geleerd dat men zich doodleuk verschuilt achter hun regels en jij pech hebt.
Dit zijn geen telegraaf viaviavia verhaaltjes.
1 van de vele voorbeelden is een fout van de telefoondame die een verkeerde registratie maakt betreffende een allriskverzekering.
De klant moet uitwijken met zijn pas aangeschafte audi en rijdt 18.000 euro schade.
Dan blijkt ie niet allrisk ,maar wa verzekerd te zijn.

Het "om onze service te verhogen nemen wij alle gesprekken op" telefoongesprek is ineens nergens te vinden en de jonge ondernemer die zich na jaren van ouderwets hardwerken eindelijk zo'n ding kan veroorloven mag heel fijn 18 K contant aftikken aan onze balie.
Had je klant geen polis waar op stond hoe hij verzekerd was?

Ik heb het gehad met de auto.
Ineens een rekening van 390 euro van de rdw op de mat, mijn auto zou niet verzekerd zijn.
ja dag dus..
Mijn verzekering opgebelt, en ze hadden inderdaad een foutje gemaakt... maar had mooi pech en kon de 390 euro boete mooi betalen.
(ben ook per direct bij die verzekering weg gegaan, al had ik nog een contract tot 2015)
Dan had je iets vasthoudender moeten zijn.
 
Ik werk in de schade en ervaring heeft geleerd dat men zich doodleuk verschuilt achter hun regels en jij pech hebt.
Dit zijn geen telegraaf viaviavia verhaaltjes.
1 van de vele voorbeelden is een fout van de telefoondame die een verkeerde registratie maakt betreffende een allriskverzekering.
De klant moet uitwijken met zijn pas aangeschafte audi en rijdt 18.000 euro schade.
Dan blijkt ie niet allrisk ,maar wa verzekerd te zijn.

Het "om onze service te verhogen nemen wij alle gesprekken op" telefoongesprek is ineens nergens te vinden en de jonge ondernemer die zich na jaren van ouderwets hardwerken eindelijk zo'n ding kan veroorloven mag heel fijn 18 K contant aftikken aan onze balie.

Leuk verhaal, heb dit alleen nog nooit meegemaakt, terwijl ik toch aardig wat autoverzekeringen per dag afsluit (ben werkzaam bij een tussenpersoon). Als de maatschappij de fout maakt hebben hun de fout gemaakt klaar. Hebben we een aantal keren meegemaakt en wordt altijd netjes gecorrigeerd. Hebben zelfs iemand gehad die 3 jaar WA heeft rondgereden terwijl we WA-Casco doorgegeven hadden (bij ons ook niet goed opgelet met postverwerking maar goed) maatschappij gebeld en geregeld, schade werd gewoon uitgekeerd. Niks aan de hand. Zelfs geen premie terug hoeven te betalen omdat hij 3 jaar minder premie heeft betaald.

Zoals hierboven ook al staat, eigen controle is er ook niet meer bij? Oftewel durf op je polis te kijken als hij bij je op de mat valt. Heb je deze niet vraag dan altijd een bevestiging per mail, dan ben je ook zeker van je zaak. Geef wijzigingen etc overigens het liefst ook gewoon door per mail, dan heb je het voor jezelf ook dicht getimmert.

Als je overigens bij van die hakkie takkie maatschappijen via internet je auto verzekerd kun je dit soort dingen verwachten ja. Dan is het eigen schuld dikke bult. zijn niet aangesloten bij verbond van verzekeraars en daar begint het pas mee. Mensen vinden verzekeringen altijd te duur, en als er iets gebeurd moet wel alles 200% geregeld zijn...

Iets met dubbeltje en eerste rang.
 
Laatst bewerkt:
@Mieluh, wat ik me nog steeds afvraag is dus wat er er had gebeurt wanneer ik een beroep had moeten doen op mijn verzekering toen deze buiten mijn weten om opgeschort was. Ook de betaling was, zoals hier al eerder gemeld, niet afgeschreven. Betreft trouwens polissen welke ik al jaaaaren heb lopen en ook altijd per automatische incasso worden voldaan, en nee, niet bij een internet toko maar bij een "gerespecteerde" tussenpersoon.
 
Hoe lang zat er tussen de eerste aanmaning en de brief met de opschorsing van je verzekering?
 
dan lost die tussenpersoon dat ook voor je op, die krijgt ook elke maand overzichten van niet betaalde premies dus die had al op de hoogte moeten zijn. Maar een beetje maatschappij is niet te beroerd om hun fout toe te geven en het geheel te corrigeren. En hun mogen incasseren, als hun dat niet doen terwijl er een machtiging ligt, kunnen ze niet zomaar de dekking opschorten. Nu gebeurd dit tegenwoordig allemaal geautomatiseerd waardoor er geen menselijk oog meer aan te pas komt en je in een keer een dekkingopschorting binnen krijgt. Als ze dan in hun systeem kijken zien ze gelijk dat hun fout zitten en niet jij. Als de premie namelijk niet geincasseerd had kunnen worden dan hadden ze hiervan een melding moeten krijgen.

Als je dus een schade had gehad dan had je echt wel een poot gehad om op te staan. Al helemaal als je aan kunt tonen dat je op vakantie bent geweest en daardoor de aanmaningen niet gezien hebt. Als je nu al die tijd gewoon niet had gereageerd was het weer een ander verhaal geweest.

Blijven lastige situaties als er echt wat gebeurd maar die zijn echt wel op te lossen als er verder geen andere dingen spelen natuurlijk.
 
@Mieluh: Kijk als verzekeringsmaatschappijen niet tot de criminele sector zouden behoren, dan zou je gelijk kunnen hebben. Na echter meer dan 40 jaar voor van alles en nog wat verzekerd te zijn, bij allerlei gerenommeerde maatschappijen, ben ik echter de mening toegedaan dat ook dure maatschappijen alleen handelen om hun winstmarge te optimaliseren.
Je mag er werken en sterker nog ik heb verzekeraars in mijn familie, maar als het op geld aan komt tel ik mijn vingers na. Ik herinner je nog even aan die woekerpolis affaire en nog zo wat streken van de door jou zo gewaardeerde "grote maatschappijen" Ook banken, waren die niet de oorzaak van de kredietcrisis? doen graag in verzekeringen.
Dus verwijzen naar hakkietakkie internet polissen als zijnde marginale bedrijfjes, wekt enige wrevel!
 
Vrees eerlijk gezegd ook dat je gelijk hebt Djeepert, wat het nog vervelender maakt is dat het niet alleen de verzekering van motorvoertuigen betrof maar ook de opstal en inboedel verzekering. Wanneer het hele huis in vlammen was opgegaan zou ik dus vanwege een administratieve blunder van de verzekering niets uitgekeerd krijgen? Hebben verzekeringen dan zelf geen enkele verantwoording af te leggen? Kan me dit ook haast niet voorstellen.
Daar heb je dan een rechtsbijstandsverzekering voor... Of zit die ook in dat pakket... :?

;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan