IK BEN OP GEEN ENKELE MANIER AANSPRAKELIJK VOOR EVENTUELE SCHADES DIE VOORTVLOEIEN UIT HET OPVOLGEN VAN DEZE TIP!!!
Je maakt een \'wheelie\' als je je voorwiel los komt van de grond. Hoe hoger dit gaat, hoe beter!
Uiteraard is het de bedoeling dat je de motor onder controle blijft houden en deze niet onder je vandaan schiet.
Nieuwsgierig geworden?
Lees onderstaande tips even door:
STAP 1:
er is eigenlijk bij het maken van een wheelie maar één stap. Dat is dat de motor power heeft!
STAP 2, DE WHEELIE MAKEN:
Zorg dat er geen verkeer vlak vóór of achter je zit.
Neem een recht stuk weg.
Laat de koppeling vrij plotseling opkomen en geef daarbij domweg meer gas dan je normaal doet bij het wegrijden. Doe dit echter wel gedoseerd, want als je motor wegvliegt en jij blijft op dezelfde plaatst, dan heb je een probleem!
Terwijl je dit doet, houd je je handen stevig vast aan het stuur, linkerhand bij de koppeling en de rechtervoet rust op het rempedaal. Dan kun je tenminste snel de voorkant weer laten terugkomen op de weg.
Als je dit juist doet voel je de voorkant van de motor iets omhoog komen. Neem de eerste keer genoegen met een paar centimeter voorwielhoogte; de andere centimeters komen later wel!
Als je voelt dat de motor sneller gaat dan jezelf/het voorwiel gaat hoger dan je wilt/je gaat scheef: METEEN DE KOPPELING INTREKKEN EN RUSTIG DE ACHTERREM INTRAPPEN EN JE LICHAAMSGEWICHT NAAR VOREN VERPLAATSEN! (Doe dit alleen bij een beginners-wheelie; lees ook de gevorderden tip)
Als de vorige tips succes hadden, moet je zorgen dat je dit helemaal vlekkeloos kunt. Daarna kun je je gastoevoer wat op gaan voeren en daarmee ook de centimeters. Mocht ook dit goed lukken, lees dan door naar de laatste tip:
De ultieme wheelie is die waarbij de motor terwijl je rijdt van voren omhoog komt en je ondertussen heel wat meters aflegt. Je hebt hiervoor echter wel een motor nodig met behoorlijk wat vermogen. Tijdens een \'rijdende\' wheelie moet je NIET eerst de koppeling in knijpen als het mis dreigt te gaan, want dan ben je de controle over je fiets kwijt. Dan neem je gas terug en rem je bij met de achterrem.
Je evenwicht bewaar je door met je voeten (die je op de voetsteunen hebt) druk te geven of je lichaamsgewicht wat te verplaatsen.
SUCCES!!!
Citaat Subdivisie