wheely goed of niet???

BIKERboy

Die hard MF'er
20 nov 2002
552
0
venray
ik vraag me af of het slecht is voor je motor om wheely's te maken.
kan me voorstellen dat er enorm veel krachten komen te staan op de versnellingsbak.

heb nog niet zo lang mijn rijbewijs en nog niet zo veel rijervaring, maar heb onlangs toch een fireblade aangeschaft uit '93 (na 2 maanden gsx600f)
het lukt me niet om over te schakelen tijdens een wheely dus kan alleen in de 1 op mijn achterwiel.
is het wel mogelijk om met deze motor door te schakelen tijdens een wheely.....vast wel...
 
Hehe, ik las je post en moest gelijk aan een leuk voorvalletje denken van vorige week zaterdag. Ik was met een vriend een kwartiertje wheelies en stoppies aan het doen op een industrieterrein. Op een gegeven moment willen we weg, komt zijn Suzuki SRAD niet meer van zijn plaats. Wat denk je ? Koppelinsgplaten finaal verbrand, hele geintje kost hem 850 EURO. Hij krijgt nu wel kevlar koppelingsplaten en ze vervangen een aantal brandstof injectie gerelateerde onderdelen. Mijn motor had verder niks, maar toch...
 

het lukt me niet om over te schakelen tijdens een wheely dus kan alleen in de 1 op mijn achterwiel.
is het wel mogelijk om met deze motor door te schakelen tijdens een wheely.....vast wel...


Jawel het is in principe wel mogelijk, maar het is niet zomaar iets wat je moet proberen. Door te schakelen kun je de motor in onbalans brengen en dat kan zonde zijn, alleen doen wanneer je echt de koppeling compleet onder controle hebt.
Trouwens je kunt met dit soort party tricks ook nog gedonder krijgen met je oliepomp die het normaal niet zo op prijs stelt om vette lucht rond te pompen.
 
Niet met koppeling,rukkie aan het stuur spaart de platen.Probeer voor je neerkomt nog beetje gas te geven,dat ie zg zachies neerkomt en niet met een tering klap,vin je vork niet zo lekker :P
 
Niet met koppeling,rukkie aan het stuur spaart de platen.Probeer voor je neerkomt nog beetje gas te geven,dat ie zg zachies neerkomt en niet met een tering klap,vin je vork niet zo lekker :P

Ik bedoel dat je de koppeling onder controle moet hebben wanneer je doorschakelt in een wheelie...dat doorschakelen gaat echt beroerd met een rukkie aan het stuur ;)
 
Hehe, ik las je post en moest gelijk aan een leuk voorvalletje denken van vorige week zaterdag. Ik was met een vriend een kwartiertje wheelies en stoppies aan het doen op een industrieterrein. Op een gegeven moment willen we weg, komt zijn Suzuki SRAD niet meer van zijn plaats. Wat denk je ? Koppelinsgplaten finaal verbrand, hele geintje kost hem 850 EURO. Hij krijgt nu wel kevlar koppelingsplaten en ze vervangen een aantal brandstof injectie gerelateerde onderdelen. Mijn motor had verder niks, maar toch...


Eh.....850 euro?????????
Is dat niet een beetje erg veel? Wat was er precies allemaal kapot dan? Want een setje koppelingsplaten kost misschien max. 100euro????
 
Ik bedoel dat je de koppeling onder controle moet hebben wanneer je doorschakelt in een wheelie...dat doorschakelen gaat echt beroerd met een rukkie aan het stuur ;)
Ik dacht dat schakelen tijdens een wheelie zonder koppeling diende te gebeuren :?
Willen de echte wheelie experts NU opstaan? :P
 
Hoi,
het is net wat je gewent bent ik pak de koppeling er altijd bij niet volledig inknijpen maar een klein beetje.
met mijn fiets 5800/6000rpm in twee en hup dan staat ie, ik sta in de regio bekent als wheelie idioot tot zijn 5 aantoe maar ook met doorschakelen pak ik de koppeling erbij.
deze fiets staat nu op 15000 km 1500 wheelies en mijn koppeling is nog perfect
 
altijd beginnen in zijn twee nooit zijn een te moeilijk te controleren hoe hoger de snelheid hoe makkelijker het is om in balans te blijven
 
ik vraag me af of het slecht is voor je motor om wheely's te maken.
kan me voorstellen dat er enorm veel krachten komen te staan op de versnellingsbak.

Nee, daar zijn ze voor. Kan je een kapotte voorvorkkering kosten. Tja, en als je wheelies maakt met behulp van je koppeling dan kan er nog meer kapot gaan, maar dat is bij mij gelukkig niet echt nodig...
 
Als je gedoseerd gasgeeft kan je altijd zonder koppeling schakelen, alleen wel de goeie toeren hebbben, en 850 euro voor koppeling kan niet...Bij een R1 kosten ze maar 80 euro...
 
bedankt voor de reacties/tips.
heb wel eens in de 2 geprobeert maar volgens mij gaat dat niet...

kom inderdaad wel eens hard terecht met het voorwiel, dus daar moet ik ook nog een beetje aan werken.
wil misschien nog een cbr600f bij kopen uit '88, kun je die ook op zijn achterwiel krijgen???
 
Heb laatst alle platen vervangen (gevoerd&stalen) + nieuwe veren + pakking en was iets van 200 eurootjes kwijt. (zelf geinstalleerd)

Voor alleen de gevoerde platen ben je idd iets van 80 euro kwijt.
 
Oke, ik zal die 850 EURO effe uitleggen. Inderdaad is ie voor de koppelingsplaten ongeveer 150 EURO kwijt. Echter is er door de
vorige eigenaar mee geraced en heeft ie de machine opgelapt en snel
doorverkocht onder het mom van, prima motor. Niet dus. De monteur die
de motor heeft gecontroleerd, schijnt diverse malen te zijn flauwgevallen ;-) van afschuw over het prutswerk wat men had uitgevoerd om het een en ander weer goed te krijgen. Er komt een nieuw luchtfilter + dynojet op, nieuwe gasnaalden (ofzoiets). Voorts waren er dus nog diverse andere kleine gebreken geconstateerd. Inmiddels heeft die vriend van mij op een motor van 5000 EURO al met al, zo'n 1300 EURO aan reparaties te verwerken gekregen. Is echt om van te huilen. Advies: Als je een motor particulier koopt, zorg voor een goede keuring. Anders ben je echteraf volgens mij altijd de lul.

Albie-Style :}
 
wil misschien nog een cbr600f bij kopen uit '88, kun je die ook op zijn achterwiel krijgen???

Ehhh, is dat één van de criteria die jij hanteert bij het uitzoeken van een motor? :? Wheelies, stoppies en andere partytricks zijn leuk voor een tijdje, maar daarna vervelen ze wel. Of anders vervelen ze wel de mensen die er naar moeten kijken, de enige die je altijd wel een plezier doet met een fijne wheelie bij het verkeerslicht zijn die personen in die auto met discotheekverlichting die aan de andere kant van het verkeerslicht staat en die je net niet gezien had.
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht wel eens verhalen te hebben gelezen dat je je rijbewijs in kunt leveren voor zo'n geintje |(

Maar om even terug te komen op je vraag, ik denk wel dat je een cbr600f op zijn achterwiel kan krijgen. Het lukte mij ook met mijn eerste motor RD350 YPVS (ging per ongeluk moet ik eerlijk bekennen :( )
 
Van 1 naar 2 ook gewoon zonder koppeling. Als je in zijn vrij komt merk je dat snel genoeg }) .
Je moet inderdaad wel rustig beginnen. Ik heb het ook al een keer gehad dat ik doorschakelde en iets te fanatiek op het gas ging, resultaat: toch wel erg hoog komen en heen en weer slaan met zijn neus. Krijg je het toch wel even warm van heheh.
 
Ehhh, is dat één van de criteria die jij hanteert bij het uitzoeken van een motor? :? Wheelies, stoppies en andere partytricks zijn leuk voor een tijdje, maar daarna vervelen ze wel. Of anders vervelen ze wel de mensen die er naar moeten kijken, de enige die je altijd wel een plezier doet met een fijne wheelie bij het verkeerslicht zijn die personen in die auto met discotheekverlichting die aan de andere kant van het verkeerslicht staat en die je net niet gezien had.
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht wel eens verhalen te hebben gelezen dat je je rijbewijs in kunt leveren voor zo'n geintje |(

En ik, ik vindt het nog steeds cool als ik een motor zie wheelien, zeker als ie doorgeschakeld is....

Dus als groet: weg met dat handje, ik wil wheelie's zien...
 
Op donderdag 21 november 2002 10:12 schreef Peter0054 het volgende:Ik weet het niet zeker, maar ik dacht wel eens verhalen te hebben gelezen dat je je rijbewijs in kunt leveren voor zo'n geintje |(

:Z

Dat moet je met 200 per uur rijden ook.
 
Ik schakel nooit door van 1 naar 2
begin gewoon vanuit zijn 2.
Vanaf daar schakel ik wel door 2,3,4
Ik wheelie altijd dmv koppeling en die verband niet zo snel hoor dan was die toch al aardig versleten of hij deed iets goed fout
 
en hoe zit het eigenlijk met een 2takt...
iemand wheelie ervaring op een rs125 of rs250?
lijkt me toch iets lastiger...
(ik ga me er nog niet aan wagen, eerst maar eens wat voertuigbeheersing..)
 
Terug
Bovenaan Onderaan