Wie is er fout?

Wie moet er opdraaien voor de schade

  • Motor R is fout

    Stemmen: 79 81,4%
  • Motor B is fout

    Stemmen: 7 7,2%
  • Beide zijn fout

    Stemmen: 10 10,3%
  • Geen idee

    Stemmen: 1 1,0%

  • Totaal aantal stemmers
    97
Motor R heeft naar mijn idee zo'n beetje alles fout gedaan wat 'ie fout kon doen.
Verkeerd voorsorteren waardoor het voor B onmogelijk was te beoordelen wat R ging doen.
Vervolgens ook nog zonder richtingaangeven linksaf slaan.

B zou volledig vrijuit moeten gaan.
 
Het is heel simpel, wat de ander fout doet is niet van belang, uiteindelijk kot het neer op het moment van de aanrijding, motor BLAUW gaat rechtdoor op dezelfde weg, motor ROOD slaat af, motor ROOD is dus fout, Motor ROOD doet een bijzondere verrichting, en mag dus GEEN ander verkeer hinderen, dat motor BLAUW inhaalt is dus niet van belang, sterker nog, zelfs het feit dat motor BLAUW inhaalt op een kruising (is verboden) doet niet ter zake.

Heeft ooit een complete uitleg van gestaan in MOTO73-recht en krom, en me broer heeft zo'n zelfde akkefiete gehad met een afslaande tractor, en me broer is ook in het gelijk gesteld, maakt niet uit of tractor of motor ROOD richting heeft aangegeven, ze mogen het andere verkeer NIET hinderen, dus fout.

PS: tractor stond dus stil met achterwiel bovenop de motor, en me broer lag tegen het achterwiel aan, was wel een beetje geschrokken.
 
nou de achterste is dus fout
deze moet voldoende afstand bewaren ten opzichte van de voorste wat ie ook doet
behalve natuurlijk nutteloss vol in de remmen gaan maar ook dan is het moeilijk


Dit geldt alleen als je achterop rijdt, dan doet motor ROOD namelijk geen bijzondere verrichting, je gaat tenslotte allebei rechtdoor, door linksaf te slaan wel.
 
Op vrijdag 11 april 2003 19:32 schreef Hornikx het volgende:Blijft die ene gouden regel tellen: rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor. Rood zit dus fout!

en jij snapt het ook
 
wat als dit met een auto gebeurd :?

Ik heb dit ooit eens voorgehad met de auto. Zelfde senario, ikke (blauw dus) rij met mijn wagen achter een andere wagen (rood dus) die vaart minderd, ik steek die wagen voorbij en op dat moment draait die links af.....boom plets pattat.
Ik ben toen in mijn recht gesteld. De uitleg van de politie was: als de wagen voor jou stopt om dan links af te slaan voert die een maneuver uit en als je een maneuver uitvoert moet je altijd voorang verlenen aan het andere verkeer.
En het andere verkeer is dus ook datgene dat van achter komt.
 
als rood goed over zn schouder had gekeken had ie blauw toch moeten zien |(

rood = kleur van duivel en ook hier is hij de slechte :+
 
Natuurlijk zal iedereen meteen zeggen dat de R(ode) bestuurder fout is.

Maar helaas is het moeilijk in te schatten wat er werkelijk fout ging, en wie de veroorzaker is.

Hield motor B wel voldoende afstand? En had hij niet kunnen voorzien wat de bedoeling van bestuurder R was. Normaal kijken motorrijder wel waar ze heen willen, dus is ook wel uit hun hoofd/houding op te maken wat ze van plan zijn.

Voorsorteren? Was dit bedoelt als voorsorteren of voorbereiding om een bocht te nemen? Hoeveel remde bestuurder R af? Was dit gewoon aanremmen voor de bocht, of kwam hij echt tot enorme vertraging.

Bijzondere verichting? Nee, als men het verhaal goed leest was het de bedoeling om links af te slaan en op de onverharde weg te keren. Hij was dus niet bezig met
een bijzondere verichting, hij had dus geen voorrang hoeven te verlenen.

Ik denk dat beide hier 50/50 zijn.

R(ood) had anders positie moeten kiezen op de weg, en tijdig richting moeten aangeven.

B(lauw) had meer afstand moeten houden, en naar mijn mening beter inzicht in de situatie moeten hebben. (Afremend voertuig + zijstraat = opletten)


Vraagje: Hoe ervaren was motorrijder B? Ik vind dit namelijk een beetje een beginners-inschattingsfout.

[edit] nog wat commentaar op quotjes ;)

als rood goed over zn schouder had gekeken had ie blauw toch moeten zien |(

Niets als Blauw te hard reed en verkeerd positie had gekozen. Als Blauw namelijk besloot in te halen nadat Rood over zijn schouder heeft gekeken, dan kan rood hem nooit gezien hebben.
En is Blauw ook nog eens stom dat hij rood niet zag kijken. |(
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit ooit eens voorgehad met de auto. Zelfde senario, ikke (blauw dus) rij met mijn wagen achter een andere wagen (rood dus) die vaart minderd, ik steek die wagen voorbij en op dat moment draait die links af.....boom plets pattat.
Ik ben toen in mijn recht gesteld. De uitleg van de politie was: als de wagen voor jou stopt om dan links af te slaan voert die een maneuver uit en als je een maneuver uitvoert moet je altijd voorang verlenen aan het andere verkeer.
En het andere verkeer is dus ook datgene dat van achter komt.
pcies eindelijk eentje met dat kleine beetje meer inzicht ;)
 
De afslaande motor is alleen fout op het niet aangeven van zijn richting, en het niet juist voorsorteren.
De achteropkomende motor echter, is in dit geval fout.
Hij is achteropkomend verkeer, en heeft waarschijnlijk niet genoeg afstand gehouden, opdat hij de situatie dan beter had kunnen inschatten.
In dit geval is het achterop komende voetuig fout!!!!

De afslaande motor zou hooguit een bekeuring kunnen krijgen voor het niet aangeven van de richting (Indien bewezen!!!) succes verder -=MoMo=- :]

P.S het is zowieso niet al te slim op deze manier in te halen op een kruising...
je weet maar nooit.....
 
Laatst bewerkt:
Voor de uitleg goed/fout zuijn we d'r wel zo'n beetje uit geloof ik. Pan-Rider was weer grondig als altijd.... :}

Verbaast het niemand dat B ziet dat R van richting veranderd, op dat moment dus besluit om ook van richting te gaan veranderen in dezelfde richting waarin hij ziet dat R ook al gaat en "mede daardoor" B en R elkaar raken?????

Als B nou eens gewoon de rechte lijn was blijven volgen......was hij dan niet gewoon achter R langsgereden??? Schijnt Psychologisch effect te zijn:

Ik ben ooit eens bij een dodelijk ongeval geweest waarbij personenauto op voorrangsweg rijd en een vrachtauto van een weg van rechts de voorrangsweg naderd, vrachtauto ziet auto over het hoofd en wil de voorrangsweg oversteken.
Bestuurder auto verklaard "het te zien aankomen" en probeert (naar links) te ontwijken, in dezelfde richting als waarin de vrachtauto gaat. Was de auto de andere kant op uitgeweken, voor de autobestuurder dus "in de richting van het gevaar" was hij achter de vrachtauto langsgereden......Dodelijke afloop voor passagier personenauto.
 
He Baksteen ik ben het met je eens!!!
Welke brigade zit jij trouwens??
Groeten een collega..... :]

Vandeweek weer naar Polen op de motor....lekker toeren op de dienstfiets.....! ;)
 
De afslaande motor is alleen fout op het niet aangeven van zijn richting, en het niet juist voorsorteren.
De achteropkomende motor echter, is in dit geval fout.
Hij is achteropkomend verkeer, en heeft waarschijnlijk niet genoeg afstand gehouden, opdat hij de situatie dan beter had kunnen inschatten.
In dit geval is het achterop komende voetuig fout!!!!

De afslaande motor zou hooguit een bekeuring kunnen krijgen voor het niet aangeven van de richting (Indien bewezen!!!) succes verder -=MoMo=- :]
De redenatie die je gebruikt gaat alleen op voor verkeer rijdend in dezelfde richting. De zgn Kop-Staart aanrijdingen. Dan moet je zoveel afstand houden tot je voorganger dat je op tijd tot stilstand kunt komen, ten aanzien van deze voorganger, als er iets onverwachts gebeurt.
Op het moment dat de R afslaat, of draaid op de weg, gaat deze redenatie niet meer op, het is dan geen verkeer rijdend in dezelfde richting meer.

Als er schade e/o letsel is ontstaan bij een (mis)gedraging kan er geen bekeuring geschreven worden maar zal er een volledig PV (dossier) gemaakt moeten worden. De belangen die verzekeringen aan de politie onderzoeken hangt is dan een beetje te groot om aan een simpel bekeuringetje te hangen.
 
heb toch zo'n een schurft aan mensen die eerst de verkeerde kant op sturen voor ze afslaan.....

[off topic]

Hoezo? omdat ze veel sneller door de bochten vliegen als jij?

Het juist een hele goede methode om snel een krappe bocht te nemen, denk maar eens aan haarspeldbochten in de alpen. (Dit geval is dan wel niet in de Alpen, maar toch...)
 
Oeps...nou zal MoMO het wel niet meer met me eens zijn..... ;)

Maare..ik zit niet op een brigade, da's een ander hier op t forum, ik werk "gewoon" in unit binnen een regio....
 
Jongens, jongens, en
meisjes meisjes. (zucht)

Hoe zijn jullie ooit geslaagd voor de theorie?

Het links of rechts aflaan is geen bijzondere manoeuvre, dat is b.v. wegrijden, achteruit rijden, inrit inrijden, uitrit uitrijden, van rijstrook wisselen, enz.

Het inhalen op een kruispunt is gewoon toegestaan. Het mag niet vlak voor of op een zebrapad of als het door verkeerstekens is verboden.

Voorsorteren op een normale tweebaansweg zonder voorsorteerstroken is niet verplicht, het mag, maar hoeft niet.

Kennelijk heeft nog lang niet iedereen mijn verkeersquiz gedaan.
 
BAKSTEEN, ik moet toegeven je hebt 100% gelijk,...
ik dacht dat het hier om een kop-staart botsing ging, had niet goed gelezen dat de afslaande motor in de flank geraakt werd. |(

Toch blijft het moeilijk zo een uitspraak te doen over de algehele situatie.
Hoe was de afstand onderling,...wat was de snelheid waarmee gereden werd? Enz...
Het blijft zo toch een beetje speculeren....
Echt slim vind ik het zowieso niet om op een kruising in te halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan