Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Laat maar hoor, ik geef je gewoon gelijk...Ik kan, speciaal voor jou, wel even weer de tekst uit het RVV kopiëren waarom het knipperlicht wel relevant is in een dergelijke zaak als deze
Laat maar hoor, ik geef je gewoon gelijk...
Nu nog wel. Elders las ik het volgende:
Binnenkort (waarschijnlijk per 1 juni of 1 juli) komt er een wijziging in de voorrangsregel bij afslaan.
Eigenlijk is het een omkering van de voorrangsregel zoals die nu geldt.
De regel “rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer” wordt met deze wijziging voor een deel omgedraaid.
Voor motorrijders die inhalen op een kruispunt of bij een inrit is die nieuwe regel van groot belang.
Er wordt een nieuwe tekst geplaatst bij art. 18 lid 3 RVV 1990.
Die luidt aldus:
In afwijking van het eerste lid moeten bestuurders die zich dicht achter een bestuurder bevinden die links of rechts is voorgesorteerd of die op de uiterste rechter- of linkerrijstrook van zijn weggedeelte rijdt en die te kennen heeft gegeven dat hij wil afslaan, die bestuurder voor laten gaan.
Dat betekent dat een bestuurder die afslaat of wil afslaan (en de RAW aan heeft staan) voorrangsgerechtigd is op de hem van achteren naderende en inhalende bestuurder.
De regel geldt ook voor fietsers die zich niet meer rechts tussen een bus of vrachtauto en de stoep mogen wurmen die heeft aangegeven rechtsaf te willen slaan.
Het is lastig dat die auto geen verlichting voert; geen gewone verlichting, geen richtingaanwijzer en geen remlicht. Hieruit zou je concluderen, net als je hebt gedaan, dat de auto geparkeerd staat. Dat zou betekenen dat de auto wegrijdt en dat is weer een bijzonde manoeuvre, dus moet hij al het overige verkeer voor laten gaan. Je zal denken: inhalen is toch ook een bijzondere manoeuvre? Klopt, maar als je er vanuit gaat dat die auto geparkeerd staat, ben je niet aan het inhalen. Een geparkeerde auto passeer je namelijk.
Ongeacht hij nou weg reed of af sloeg, hij was verplicht om richting aan te geven. Als jij kan bewijzen dat hij dat niet deed, sta jij sterk. Anders wordt het waarschijnlijk een welles-nietesverhaal.
Mijn mening over de automobilist: Ik leer mijn leerlingen in de lesauto om altijd een nacontrole te doen net voor het insturen, zodat je dit soort situaties voorkomt...
Ik zei toch al, ik geef je gewoon gelijk...Je hoeft me geen gelijk te geven hoor, want ik heb ter lering en vermaak toch even het RVV er weer bij gezocht
verhaal
Ik zei toch al, ik geef je gewoon gelijk...
Goed, laat ik het anders zeggen. Je kopieert een hele lap tekst uit een wetboek en daaruit destilleer je alleen datgene wat in jouw ogen relevant is. Dat je die teksten niet kunt lezen of begrijpen is jouw eigen tekortkoming. Laat ik het nog anders zeggen, als jij in het geval van TS de automobilist was en ik de motorrijder en de situatie zou exact zo zijn zoals door TS be- en geschreven is zou het zeer vermoedelijk tot een rechtszaak komen. Met mij, als motorrijder als eisende partij, in dat geval wens ik je een zeer goede rechtsbijstandsverzekering (heb ik zelf overigens niet, nergens voor nodig).En ik zeg dat ik hem ter lering en vermaak toch post
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen en probeer de tekst gewoon eens te lezen en dan nog met droge ogen beweren dat het knipperlicht in deze situatie absoluut niet van belang is
Goed, laat ik het anders zeggen. Je kopieert een hele lap tekst uit een wetboek en daaruit destilleer je alleen datgene wat in jouw ogen relevant is. Dat je die teksten niet kunt lezen of begrijpen is jouw eigen tekortkoming. Laat ik het nog anders zeggen, als jij in het geval van TS de automobilist was en ik de motorrijder en de situatie zou exact zo zijn zoals door TS be- en geschreven is zou het zeer vermoedelijk tot een rechtszaak komen. Met mij, als motorrijder als eisende partij, in dat geval wens ik je een zeer goede rechtsbijstandsverzekering (heb ik zelf overigens niet, nergens voor nodig).
Succes
Je hebt gelijk...Ik haal exact de teksten aan die, in beginsel, rechtstreeks gerelateerd zijn aan deze situatie.
Namelijk de artikelen omtrent het afslaan en de artikelen omtrent het inhalen.
Jij beweerd, zonder enige bronvermelding anders dan je eigen vermoeden van kennis, dat het knipperlicht absoluut niet relevant is in deze zaak.
Ik beweer, met onderbouwing, dat het knipperlicht echt wel relevant is en dat het tijdstip van het eventueel gebruik van het knipperlicht echt wel relevant is.
Immers is het algemeen bekend en staat nog eens letterlijk in de wet, dat men een voertuig dat aangeeft links af te willen slaan rechts ingehaald dient te worden. Haal je alsnog links in ben je gewoon fout. Zo simpel ligt het in dit geval.
Echter....geeft het voertuig niet of niet tijdig aan links af te willen slaan en is de motorrijder al aan zijn inhaalactie begonnen, dan is de automobilist fout.
En als ik de automobilist was in dit geval en jij de motorrijder en we zouden voor de rechter komen te staan met enkel jouw verklaring en mijn verklaring, dan zal de rechter zeggen...ga lekker buiten spelen... 50-50 en klaar
Kan ik echter bewijzen dat mijn knipperlicht aan stond voor dat jij begonnen bent met je inhaalactie, dan ga je gewoon nat voor de rechter
Je hebt gelijk...
Ik geef je telkens weer gelijk en toch blijf je maar drammen en zeuren. Zin in een spelletje voor de rechtbank ?. Speel ik de motorrijder en jij de automobilist. Wens je alweer succes...In dit geval, helaas voor jou, absoluut wel
Anders zou ik graag van jou willen horen waarop jij jou uitspraak baseert waarom het knipperlicht niet relevant is in deze zaak.
Daar ben ik namelijk dan wel heel erg benieuwd naar
Ik geef je telkens weer gelijk en toch blijf je maar drammen en zeuren. Zin in een spelletje voor de rechtbank ?. Speel ik de motorrijder en jij de automobilist. Wens je alweer succes...
In dit geval, helaas voor jou, absoluut wel
Anders zou ik graag van jou willen horen waarop jij jou uitspraak baseert waarom het knipperlicht niet relevant is in deze zaak.
Daar ben ik namelijk dan wel heel erg benieuwd naar
Nou, ik zal het dan voor jou in misschien begrijpelijke taal proberen uit te leggen. Op het moment dat ik naast jou rij, als motorrijder of wie dan ook zijnde, mag jij, als medeweggebruiker, geen bijzondere manoeuvres uitvoeren. Ik rij immers naast je, dat jij je knipper hebt aangezet geeft je niet het recht mij van mijn fiets te kegelen. En nogmaals, dat spelletje voor de rechtbank ga ik graag met je aan.En ik vraag jou op een normale manier mij dan te vertellen hoe jij tot jouw conclusie komt.
Als de inhaler zou verklaren: ik zag dat die auto linksaf ging en ik besloot er op het laatste moment toch nog even langs te flitsen, dan heb je misschien (ook nog maar deels, komen we in de volgende alinea aan toe) gelijk. Dan zal de inhaler -mogelijk- "het bokje" zijn.
In alle andere gevallen (ruwweg 99% en een beetje naar mijn schatting) waarin de inhaler dat NIET zegt, waag ik te betwijfelen of de schuldvraag zo helder ligt.
Bovendien, zelfs al heeft de auto aangegeven naar links te willen, dan nog moet de bestuurder zich er van vergewissen dat geen ander voertuig is begonnen hem in te halen..... Hij mag niet simpelweg zijn richtingaanwijzer uitgooien en vervolgens zeggen: zo, nu hoef ik verder niets meer behalve afslaan..... oh, die motor die er aankomt, die stopt maar even, IK ga immers linksaf. Nee dus......
Voor de motorrijder is er ook geen "verplichting" om rekening te houden met dat naar links peilende knipperlicht (de wet zegt daar zelfs niets over, behalve dat je richting aan moet geven...) , de linksafslaande auto heeft ook geen voorrang, al is het uiteraard niet heel slim om dan toch in te halen.
Even wat zaken opnoemen die -mogelijk- meespelen:
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. De motor gaat rechtdoor....
Bij het inhalen moet degene die dat doet zich er van vergewissen dat de weg vrij is, dat was duidelijk niet zo...
Als de auto uit stilstand wegrijdt moet de bestuurder zich er ook van vergewissen dat hij dat kan doen zonder gevaar of hinder te veroorzaken......
Of de (relatief hoge?) snelheid een rol speelde is ook een vraag. Ik vraag me af of de motor zich stapvoets voortbewoog....
De wet wordt dus aangepast aan mensen die te beroerd zijn om hun dode hoek te checken?Nu nog wel. Elders las ik het volgende:
Binnenkort (waarschijnlijk per 1 juni of 1 juli) komt er een wijziging in de voorrangsregel bij afslaan.
Eigenlijk is het een omkering van de voorrangsregel zoals die nu geldt.
De regel “rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer” wordt met deze wijziging voor een deel omgedraaid.
Voor motorrijders die inhalen op een kruispunt of bij een inrit is die nieuwe regel van groot belang.
Er wordt een nieuwe tekst geplaatst bij art. 18 lid 3 RVV 1990.
Die luidt aldus:
In afwijking van het eerste lid moeten bestuurders die zich dicht achter een bestuurder bevinden die links of rechts is voorgesorteerd of die op de uiterste rechter- of linkerrijstrook van zijn weggedeelte rijdt en die te kennen heeft gegeven dat hij wil afslaan, die bestuurder voor laten gaan.
Dat betekent dat een bestuurder die afslaat of wil afslaan (en de RAW aan heeft staan) voorrangsgerechtigd is op de hem van achteren naderende en inhalende bestuurder.
De regel geldt ook voor fietsers die zich niet meer rechts tussen een bus of vrachtauto en de stoep mogen wurmen die heeft aangegeven rechtsaf te willen slaan.
Er wordt een nieuwe tekst geplaatst bij art. 18 lid 3 RVV 1990.
Die luidt aldus:
In afwijking van het eerste lid moeten bestuurders die zich dicht achter een bestuurder bevinden die links of rechts is voorgesorteerd of die op de uiterste rechter- of linkerrijstrook van zijn weggedeelte rijdt en die te kennen heeft gegeven dat hij wil afslaan, die bestuurder voor laten gaan.
Dat betekent dat een bestuurder die afslaat of wil afslaan (en de RAW aan heeft staan) voorrangsgerechtigd is op de hem van achteren naderende en inhalende bestuurder.
De regel geldt ook voor fietsers die zich niet meer rechts tussen een bus of vrachtauto en de stoep mogen wurmen die heeft aangegeven rechtsaf te willen slaan.
~[/i]
Nou, ik zal het dan voor jou in misschien begrijpelijke taal proberen uit te leggen. Op het moment dat ik naast jou rij, als motorrijder of wie dan ook zijnde, mag jij, als medeweggebruiker, geen bijzondere manoeuvres uitvoeren. Ik rij immers naast je, dat jij je knipper hebt aangezet geeft je niet het recht mij van mijn fiets te kegelen. En nogmaals, dat spelletje voor de rechtbank ga ik graag met je aan.
En dan zal ik jou nogmaals proberen jou uit te leggen dat het knipperlicht wel degelijk van belang is.
Immers mag jij mij niet links in halen als ik al heb aangegeven dat ik links wil afslaan door middel van mijn knipperlicht.
En daarom is het knipperlicht en het tijdstip waarop het knipperlicht aan gezet werd, dus wel van belang.
Nogmaals simpel voor jou uitgelegd:
In beginsel:
Eerst knipperlicht, dan pas de inhaalactie - de persoon die inhaalt fout
Eerst inhaalactie, dan pas knipperlicht en afslaan - de persoon die af slaat fout