Wie rijden er allemaal een Honda Magna ? deel 3

Kijk dat zijn goede tips! Ik ga me nog even verdiepen in de sensor, Ik denk dat ik er ook een override bij maak. Deze gebruik ik dan inprincipe niet. Maar mocht het weer fout gaan kom ik daarmee hopelijk thuis.

Misschien niet zo rationeel, maarja je wil toch wel met een fijn gevoel op de motor zitten.

Ik heb ook Led lampjes in de achterlichten gezet. (Gewoon de standaard fitting.) Dit geeft een hoop licht. Ik ben er erg tevreden mee. Wel even kijken of het in het donker niet verblind, anders gaan de standaard lampjes er weer in. Op de foto heb ik alleen het linker lampje vervangen, de rechter nog niet. De rechtse foto is het remlicht.

1390381
1390382
 
Hoezo te koud.. thermostaat gaat open bij 84 grd oid. Werktemp. van een blok ligt ook rond dat punt.
Heb dat op alle magna's gehad en werkte uitstekend. Gemonteerd na gedwongen een stop in spanje toen alles op het dashboard begon te flashen en de motor afsloeg omdat de fan het niet aankon, of niet aansloeg, toen we de stad in gingen na een lange rit bij 30+ grd.
Daarna nooit meer voorgekomen.
 
84 graden?

TS praatte net nog over 95 graden uit het werkplaatshandboek, meen ik.
En dat getal klopt volgens mij beter dan 84 graden.

TS heeft de thermostaat al getest en die ging 8mm open bij ik geloof 95 graden.
En dat was volgens hem ook goed allemaal, volgens WPH.
 
 
Blijkbaar wel.. blok is stukje dikker met meer vermogen en is de koeling ietwat ondermaats bij deze modellen.
 
In het WPHB staan verschillende waardes voor de verschillende uitvoeringen en bouwjaren. Best wel een groot verschil inderdaad. Maar ze zullen er bij Honda vast over nagedacht hebben.
 
Ik kom er niet helemaal uit met de schakelaar, Ik lees op het V4 forum dat veel amerikanen een 85 graden schakelaar monteren. Deze kan ik in China bestellen. Maar dan moet ik twee weken wachten. De Honda Accord schakelaars hebben volgens mij twee aansluitingen in plaats van 1. Ik zou eventueel wel 1 aansluiting aan de fan kunnen maken en de andere grounden. Maar ik heb liever een schakelaar welke gelijk goed is.

Misschien bestel ik wel een paar sensoren in China. En maak ik tot die tijd even een bypass voor de ventilator.
 
Nu je het zegt, 2 aansluitingen klopt, maar dat is niet echt een probleem.
Is zeer eenvoudig werkend te maken.

Maar ik ben nog op mijn werk, ik moet eerst weer even nadenken hoe en wat.
 
Een schakelaar met twee aansluitingen verbinden is inderdaad mogelijk.De schakelaar is NC (Normally Closed) Dus door 1 pin aan de ventilator te zetten en de andere aan het frame wordt de ventilator aan het frame verbonden als de schakelaar schakelt. Ik heb net een handmatige schakelaar gekocht. Deze ga ik voor nu even aansluiten tot de sensor binnen is.
 
Ik vond dit in eerste instantie ook vreemd. Ik lees toch van meerdere mensen die dit hebben toegepast, dat het in de praktijk goed werkt. (Vooral Amerikanen.)

De thermostaat zit voor de radiator, de thermoswitch zit onderin de radiator. daardoor zit hier een verschil in temperatuur in. Daarnaast begint de thermostaat te openen bij 84 graden (uit mijn hoofd), dus het is niet zo dat deze compleet dicht zit. Als de temperatuurval in de radiator 5 graden is staat deze zelfs al een aardig stuk open.(De thermostaat is dan 90 graden)

Tot slot weet ik niet zeker hoe de thermoswitch gespecificeerd is, ik lees ook weleens dat deze dan bijvoorbeeld bij 90 de ventilator aanzet en bij 85 graden weer uit. Maar wat degene doet die ik besteld heb weet ik niet. Zodra deze binnen is gooi ik deze in een pannetje om te testen.

Ik heb de sensoren trouwens voor 5 euro op Alieexpres besteld. Normaal zou ik dit misschien niet zo snel doen, maar ik heb straks de bypass mocht het fout gaan. Er is ook nog nooit iets van Alie bij mij stukgegaan. En dat terwijl ik ondertussen toch wel echt veel Chinese zooi besteld heb.

Als straks blijkt dat de ventilator constant staat te draaien dan moet ik een andere oplossing verzinnen.
 
@timmie

heb je een site/foto van die ledlampjes en/of sensor.
mss wel handig dat meerdere magna rijders dit soort dingetjes weet te vinden zonder daar de hoofdprijs voor te moeten betalen.
tis al duur genoeg :):)
 
Ik heb net weer een stukje gereden, dit keer met de handmatige bypass op de ventilator. Dit gaat een stuk beter dan zonder ventilator. Echter kookt de motor wel direct over als ik stationair de ventilator uitzet na een rit. Ik heb het idee dat de motor toch warmer wordt dan normaal, of dat de Radiatordop niet goed is. Toch maar een nieuwe dop bestellen dan. Zodra die binnen is ga ik weer een poging wagen.
 
Ik heb vanmiddag even gecontroleerd of de fan van mijn super draait en dat doet hij, even stekkertje los, draadje naar massa en hij draait.

Maar ik heb hem nog nooit horen draaien voor een verkeerslicht ofzo en het rode lampje is ook nooit gaan branden.
 
Magna's hebben gewoon een ondermaats koelsysteem. Daarom na een stevige rit of in heet weer de fan aanzetten als je de stad in gaat en/of de motor bij een stoplicht stationair staat te draaien.
 
Ik heb twee Supermagna's en stevige ritten gemaakt met warm weer, maar nooit problemen gehad. Misschien is de radiateur voor een deel verstopt.

Bij auto's controleer ik dat altijd met een sproeiflesje met water, water over de radiateur sproeien als de motor op temperatuur is. Soms zie je het op een deel direct verdampen en een ander deel blijft nat omdat de boel daar verstopt is.
 
Ik heb vanmiddag even gecontroleerd of de fan van mijn super draait en dat doet hij, even stekkertje los, draadje naar massa en hij draait.

Maar ik heb hem nog nooit horen draaien voor een verkeerslicht ofzo en het rode lampje is ook nooit gaan branden.

Dat kan niet goed zijn, de Magna kennende.
Boven de 25 gaat voor een stoplicht normaal gesproken gegarandeerd de ventilator aan.
Als ik thuiskwam ging de motor op de standaard. Ik liep naar binnen, deed de helm af en de garagedeur los en dan liep de fan als het buiten boven de 22 graden was.
 
Ik heb er twee van 1988 en beiden heb ik ze nog nooit horen aanslaan voor een stoplicht. Ik zal hem eens lang stationair laten draaien als ik terugkom van een rit.
Ik heb ook nog geen rood lampje van overheat zien branden.
 
Ik heb er twee van 1988 en beiden heb ik ze nog nooit horen aanslaan voor een stoplicht. Ik zal hem eens lang stationair laten draaien als ik terugkom van een rit.
Ik heb ook nog geen rood lampje van overheat zien branden.

Er zit zo'n aangekoekt glaslaagje over de sensor in de radiator.
Daarom schakelt die te laat en word het blok eigenlijk al te warm.
Vooral omdat het blok standaard al warm is. Dubbelop dus.

Echt, dat word gewoon vervangen door een goedkope met de helft van de prijs, van een Honda Accord (Of hoe heet zo'n ding)
Die is ook een aantal graden koeler en da's precies goed.

De sensor in de thermostaat voor het oververhittingslampje, dat weet ik eigenlijk niet.
Maar ik denk dat dat hetzelfde verhaal is, een glaslaagje erop, wat isoleert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan