Wie rijden er allemaal een Honda Magna ? deel 3

D
Het ontluchten kan niet echt fout gaan toch? Laten lopen en bijvullen in de radiator en daarna het overlooptankje tot het goede niveau bijvullen.
Er zijn me geen echte problemen bekent van ergens lucht in het systeem. Je zou even kunnen knijpen in de rubberen slangen om eventuele vastzittende lucht te verplaatsen, zodat hey er wel uitfloept.
Maar het is toch belangrijk dat je alle slangen controleert op minuscule lekkage. Het kan ook wezen dat het lijkt dat het niet lekt omdat de koelvloeistof gelijk verdampt omdat het heet is. Vooral met heeel iets lekkage verdampt het gelijk alweer zonder dat je het ziet.
Of er word een beetje lucht naar binnen gezogen, doordat het water rondgepompt word.

Hoe zijn de V-ringen van de koelpijpjes eraan toe?
Meestal zitten er allemaal scheuren in op zo'n leeftijd.
 
Laatst bewerkt:
Ik vond dit in eerste instantie ook vreemd. Ik lees toch van meerdere mensen die dit hebben toegepast, dat het in de praktijk goed werkt. (Vooral Amerikanen.)

De thermostaat zit voor de radiator, de thermoswitch zit onderin de radiator. daardoor zit hier een verschil in temperatuur in. Daarnaast begint de thermostaat te openen bij 84 graden (uit mijn hoofd), dus het is niet zo dat deze compleet dicht zit. Als de temperatuurval in de radiator 5 graden is staat deze zelfs al een aardig stuk open.(De thermostaat is dan 90 graden)

Tot slot weet ik niet zeker hoe de thermoswitch gespecificeerd is, ik lees ook weleens dat deze dan bijvoorbeeld bij 90 de ventilator aanzet en bij 85 graden weer uit. Maar wat degene doet die ik besteld heb weet ik niet. Zodra deze binnen is gooi ik deze in een pannetje om te testen.

Ik heb de sensoren trouwens voor 5 euro op Alieexpres besteld. Normaal zou ik dit misschien niet zo snel doen, maar ik heb straks de bypass mocht het fout gaan. Er is ook nog nooit iets van Alie bij mij stukgegaan. En dat terwijl ik ondertussen toch wel echt veel Chinese zooi besteld heb.

Als straks blijkt dat de ventilator constant staat te draaien dan moet ik een andere oplossing verzinnen.

Je moet Amerikanen niet al te serieus nemen.
Die vinden remmen met alleen de achterrem ook goed. Voorrem is gevaarlijk :?
 
Hoezo te koud.. thermostaat gaat open bij 84 grd oid. Werktemp. van een blok ligt ook rond dat punt.
Heb dat op alle magna's gehad en werkte uitstekend. Gemonteerd na gedwongen een stop in spanje toen alles op het dashboard begon te flashen en de motor afsloeg omdat de fan het niet aankon, of niet aansloeg, toen we de stad in gingen na een lange rit bij 30+ grd.
Daarna nooit meer voorgekomen.

Chips, je hebt inderdaad wel gelijk met 84 graden!
Staat ook in het Clymer werkplaatshandboek.

Edit: Maar nu zie ik dat Timmie ook gelijk heeft, moet minimaal 8mm opengegaan zijn bij 95 graden.

1390849
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net weer een stukje gereden, dit keer met de handmatige bypass op de ventilator. Dit gaat een stuk beter dan zonder ventilator. Echter kookt de motor wel direct over als ik stationair de ventilator uitzet na een rit. Ik heb het idee dat de motor toch warmer wordt dan normaal, of dat de Radiatordop niet goed is. Toch maar een nieuwe dop bestellen dan. Zodra die binnen is ga ik weer een poging wagen.

Ik geloof dat een systeem met 0,9 bar overdruk zo'n 10 graden scheelt?
Dus de dop is wel een zware verdachte.

Ik weet zo niet wat een dop moet kosten, waarschijnlijk is er ook wel een goedkopere goeie aftermarket?
 
tja dankje.. heb zo'n 30 jr. ervaring met die dingen en repareer vrijwel alles zelf so.. ;-)
Koeling; blok levert dan ook wel ff wat meer vermogen/koppel dan een 750..
 
Ik overweeg om voor mn v65 ook een Honda Accord schakelaar aan te schaffen, maar ik kan me voorstellen dat als ik bij de autohandelaar kom en daarom vraag, hij nog wel wat meer zal willen weten. Wie kan me uitleggen welke Honda Accord schakelaar (bouwjaar?) het betreft en aan welke voorwaarden hij moet voldoen (ten aanzien van openen en sluiten temperatuur)?
 
Fijn om wat ervaringen van anderen te horen m.b.t. temperatuur. Het zijn dus uit zichzelf al vrij "hete" blokken. Ik ben wel wat gerust gesteld, ik moet zeggen dat het me totaal niet lekker zit dat warm worden. Dat verhaal van die sensoren klinkt wel logisch, bij mij doet het warmtelampje ook helemaal niks. Maar het kan natuurlijk ook de dop zijn :P.

Morgen komt de nieuwe dop binnen, dus dan zal ik eens kijken wat dat voor verschil maakt. Dan kunnen we in ieder geval weer iets uitsluiten.

@Boevie , Bedoel je de v-ringen in de koelpijpjes tussen de cilinders? Deze heb ik nog niet los gehad. Maar moet de halve motor niet uit elkaar om deze ringen te kunnen controleren? Misschien kan ik dit op het ook controleren op lekkage?

@Troubleman Grappig dat je het vraagt. De autohandelaar in Rdam snapte er helemaal niks van, en beweerde dat de Honda Accord schakelaar een M18 draad heeft. Terwijl wij volgens mij m16 nodig hebben. Maar we hebben de sensor niet gemeten, dus misschien klopte de gegevens in de computer bij deze handelaar wel niet. Ik heb trouwens geïnformeerd naar een sensor van een '82 Accord. Ik heb ergens gelezen dat dit bouwjaar zou moeten passen.
 
@Boevie , Bedoel je de v-ringen in de koelpijpjes tussen de cilinders? Deze heb ik nog niet los gehad. Maar moet de halve motor niet uit elkaar om deze ringen te kunnen controleren? Misschien kan ik dit op het ook controleren op lekkage?


Ja Nee, vergeet dat voorlopig maar even.
Het klopt inderdaad dat de carburateurs eraf moeten, enz.

Ik heb ooit bij 1 aansluiting lekkage gehad, en dat heb ik opgelost met een zwarte sealant(vloeibare pakking/kit), tot aan de winterstop.
 
Nu weet ik niet meer wat mijn link van de sensor is?
Hoort dat ding nu in de radiator, of in het thermostaathuis?

Hij lijkt me na even koekeloeren in het thermostaathuis te horen, en er staan inderdaad verschillende bouwjaren Honda Accord bij.

Tot lijkt de diameter van de draad op de foto inderdaad M16 of M18.
Maar dat kan ook zo lijken, die in het thermostaathuis is toch veel kleiner?
 
Haha oke, ik laat de pijpjes even voor wat het is.
Volgens mij is die sensor voor het thermostaathuis. De radiatorsensor heeft namelijk een platte aansluiting bij mij.
 
Haha oke, ik laat de pijpjes even voor wat het is.
Volgens mij is die sensor voor het thermostaathuis. De radiatorsensor heeft namelijk een platte aansluiting bij mij.

Dat klopt.

Ik heb de Accord sensor nooit gebruikt, dus ik weet het niet.

Ik denk dat ik het meer dan 10 jaar geleden verkeerd begrepen heb?
Ik dacht dat de Accord voor de radiator was maar bij CMSNL lijkt het erop dat die voor het thermostaathuis is.

De Accord switch tip kwam van het Nederlandse Magna forum, 15 jaar geleden. Het forum is poefff.
 
Ik snap de verwarring. Maar ik vraag me af wat het vervangen van de thermostaat sensor voor nut zou hebben. Deze is volgens mij alleen voor het waarschuwingslampje van de temperatuur.

Misschien is het zo dat de mensen die de sensor als vervanging gebruikt hebben de connector hebben aangepast. Of misschien heeft de Accord sensor ook een platte aansluiting, ik kan zo snel geen plaatje van deze sensor vinden.

Ik ga in de Chinese sensor proberen wanneer deze binnen is. Ik zal het resultaat hiervan laten weten als het zover is.
 
Ik snap de verwarring. Maar ik vraag me af wat het vervangen van de thermostaat sensor voor nut zou hebben. Deze is volgens mij alleen voor het waarschuwingslampje van de temperatuur.

Misschien is het zo dat de mensen die de sensor als vervanging gebruikt hebben de connector hebben aangepast. Of misschien heeft de Accord sensor ook een platte aansluiting, ik kan zo snel geen plaatje van deze sensor vinden.

Ik ga in de Chinese sensor proberen wanneer deze binnen is. Ik zal het resultaat hiervan laten weten als het zover is.

Ik denk inderdaad dat het over een andere Accord sensor gaat.
 
Boevie, Ik zie trouwens dat jij wel een ander handboek hebt dan mij. Misschien heb ik dan een Haynes en een Honda handboek, en geen Clymer.


Ik heb álle jaren 80 VFmodellen erin staan, behalve de VF500.
Nice boekje :Y:t

Haynes kan inderdaad volgens mij ook, maar ik dacht dat die eigenlijk de slechtste was van de 3?

Ik gebruikte altijd de combi, OEM Honda en de Clymer.
Dan heb je meer foto's en ploaties:}
 
Trouwens nog een opmerking over het luchtfilter.

Er hoort een gazen raamwerkje voor vlamterugslag onder het luchtfilter te zitten.
En boven én onder het luchtfilter zit een O-ring afdichting.

Een 700CC mag geen valse lucht zuigen, want deze is hier zeer gevoelig voor.
Deze heeft exact de goeie weerstand nodig voor een correct vacuüm in de carburateurs om het mengsel goed te krijgen.
Bij een 750CC maakt het nog niet zoveel uit.

Honda VF700C SUPERMAGNA 1987 (H) USA CALIFORNIA AIR CLEANER - buy AIR CLEANER spares online
 
Ik zal me er ook nog ff mee bemoeien ;) :+
Als je geen zichtbare lekkage hebt bij de cross-over pijpjes: AFBLIJVEN!!!, want demonteren = 100% ringen vervangen 9als je het goed wil doen, spelen met vloeibare pakking werkt soms ook)
De accord sensor is degene in de radiator, in het thermostaathuis is enkel voor het lampje/meter (afhankelijk van model magna), die in de radiator regelt de ventilator. Wat ik me kan herinneren was het een '82 of '84 accord, maar dat is lang geleden-geheugen. De 2 pins aansluiting is geen probleem, de 2e pin gewoon met een net draadje verbinbden met massa. De 1 pins sensors maken massa via de sensorbehuizing zelf.
Als je radiator steeds warm "overloopt" is meestal idd de 1e verdachte de dop, controleer voor je een nieuwe plaatst eerst bij de oude even de rubber ringen hiervan of er beschadigingen zijn of "gewoon" kalkaanslag/vuil. Als het probleem blijft en de motor ook te snel warm blijft lopen wordt een lekkende koppaking een mogelijke oorzaak.
Maar dat kunnen we bekijken als het zover is.
 
Controleer ook even goed de hals waar de vuldop opzit.
De dop móet op 2 punten afdichten, de bovenkant maar ook iets naar onderen, de 2de zitting.
Deze laatste is ook het belangrijkste voor een goeie werking.

Het uiteinde van de hals heeft alleen als nut dat er geen warme koelvloeistof over jouw been gesproeid word.
 
Ik zal de koelpijpjes voorlopig lekker laten zitten, ik kan wel even kijken of ik hier iets van vloeistof zie, maar volgens mij is de radiatordop het probleem.

Ik heb net een nieuwe dop gemonteerd en deze zit veel steviger vast op de bajonetsluiting, de vorige dop kon ik nog wel iets kantelen, de nieuwe zit veel steviger. Ik werd zojuist overvallen door een hoosbui, dus ik heb de motor nog niet laten lopen of warmgereden.

Ik heb de motor al een keer gecontroleerd op valse lucht door met deodorant rond de carburateurs en onder het luchtfilter te spuiten, volgens mij is alles luchtdicht. Handig om te weten dat dit wel erg belangrijk is bij deze motor.

Ik denk dat het uiteinde van de dop in ieder geval niet goed afsloot, want volgens mij hoort het deel wat er uit komt richting het overlooptankje te gaan, en niet op mijn been :+ Ik heb nog even in het overloopslangetje geblazen, maar dit zit niet dicht.

Ik zal binnenkort even een ritje maken om te kijken of het probleem nu opgelost is. Ik heb in ieder geval goede hoop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan