Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Wie rijdt er voor de lol op een lichte fiets (<250cc)?

Ik heb een Touren motorblok, dus 12 pk.
De Sport begon met 14pk, en uiteindelijk had het 15,5pk.
Ik gok vooral dat het koppel bij een lager toerental vrijkomt, en de Honda vooral op toeren gereden wordt..
De AWO trekt veel mooier "van onderuit"..


Awo zal al vrij vroeg z'n max koppel hebben en meer verspreidt over het toerenbereik (tot hij buiten adem raakt). NX250 is toeren maken, WR250R is daar nog erger in (maar wel 31pk uit een 250cc 1 cilinder ).
 
Omdat ze niet meer uit het land van oorsprong komen, maar ook uit het verre Oosten.
Deze modellen zijn er nog niet zo lang trouwens.
Leuke fietsen (maar geheel niet Jawa volgens de die-hard fans).
 
Mooi ding en met de originele uitlaatcollector. Het zadeldekje hoort natuurlijk met de klinknagels. De achterlicht steun had ik ook zwart geschilderd, die roest. Zijn jouw spatborden boven de verstijvingen nog goed? Die zijn meestal ook krokant.
Dat klopt, het zadeldekje hoort met klinknagels bevestigd te zijn, ga ik ook bestellen bij Rene van Maanen. Die heeft ze op voorraad. Het voorspatbord is nog helemaal roestvrij tussen de vorkpoten waar ze bijna allemaal gaan roesten. Achterspatbord is wel wat krokant, waar het aan het frame bevestigt zit, en een stukje erachter. Je ziet er niks van met het zadel erop, maar toch ga ik op zoek naar een nette. Zal wel lastig worden denk ik zo.
 

Een 696 weegt volgens de specs 160kg droog en 185kg rijklaar. Zet hem voor de gein eens op een weegschaal.

Heb zelf toevallig pas onze eigen fietsen gewogen. Toen bleek mijn G650X (op papier 160kg rijklaar) 185kg te wegen. Al is dat verklaarbaar door toevoeging van valbeugel, bagagerek, extra brandstoftank, skidplate, etc.

Wat ik verrassender vond was dat de duke200 (130kg rijklaar op papier) in de praktijk 140kg rijklaar bleek te zijn, terwijl die motor 100% origineel is.

Zo'n 401 is voor mij ook een zwakke plek
 
Het zal gerust iets zwaarder zijn inderdaad, al is de fiets momenteel wel iets lichter dan origineel, met name door een ander uitlaatsysteem, (veel) lichtere voetsteunen zonder duosteps. Wel leuk om een keer te wegen in ieder geval, ben wel benieuwd.
 
Ik rij voor woon werk op een BMW R1100S maar voor de lol heb ik 2 FT500's erbij uit 1982.
Beide hebben slechts iets van 35 PK, 500cc 1 cilinder en ligt gewicht. Zeker de Bratstyle rijdt echt als een brommertje.
In geen velden of wegen te vergelijken met de BMW of mijn voorgaande motoren (Fireblades, ZX6RR etc) waar ik ook wel circuit mee reed maar ik heb meer dan lol genoeg op deze kleine dingen, zeker op de openbare weg.
 

Bijlagen

  • 20201016 04.jpg
    226,9 KB · Weergaven: 10
  • 20200814 01.jpg
    299 KB · Weergaven: 11