Wilber achtervering instellen????

Raptorpiloot

MF'er
30 mei 2010
41
0
Hallo iedereen

Ik heb een Cagiva v-raptor met een Wilbers achterdemper met zo'n apart kastje en zon hogedruk slang eraan. Nu is mijn motor een beetje erg laag en ik lees op de site van Wilbers dat ik de hoogte kan instellen, maar hoe

Er zitten twee knopjes op de aparte control unit maar krijg ik hier de motor mee omhoog of moet dat op de veer of zo?

Iemand ervaring of enig idee hoe ik dit doe ?
 
Preload is de hoogte neem ik aan ??
(ja ben niet helemaal thuis in de terminologie van vering :P)

De veer op spannen doe ik zeker dan aan de onderkant van de vering zelf?
 
wilbers_631_01.jpg


Als je nou zoiets heb, dan heb je een grote moer bovenop je veer. Daarmee span je de veer op en dus de spanning als je erop gaat zitten, ergo de hoogte.

Hoe strakker, hoe minder hij inzakt.

Die andere 2 instellingen zijn voor de demping als je een hobbel over rijdt, dat hij er niet afgeschoten wordt (rebound) en de ingaande demping.

Je krijgt je vering van je veer en je demping van je demper.

Beide stel je in.

Veer op gewicht van motor + berijder.
 
Denk eraan dat dit niet de juiste manier is om je motor te verhogen. De veerspanning verhogen kan een heel slecht effect hebben op de veereigenschappen. Beter haal je gewoon een kitje om je motor op t hogen zoals b.v. andere dogbones. :)
 
Je kunt ook even zoeken naar de site van Wilbers , staat een mooi verhaal op over vering afstellen.
Weet je teminste een beetje wat je aan het doen bent.
 
Klopt, maar om je voorspanning zo hard te zetten dat je motor hoger op zn poten komt te staan is not done. Dan monteer je maar een verhogingssetje of een andere uitlaat in dit geval.
Je motor komt altijd hoger op zijn poten staan als je de voorspanning verhoogd.
Je moet wel altijd zorgen dat je genoeg negative veerweg over houd.
 
Hallo iedereen

Ik heb een Cagiva v-raptor met een Wilbers achterdemper met zo'n apart kastje en zon hogedruk slang eraan. Nu is mijn motor een beetje erg laag en ik lees op de site van Wilbers dat ik de hoogte kan instellen, maar hoe

Er zitten twee knopjes op de aparte control unit maar krijg ik hier de motor mee omhoog of moet dat op de veer of zo?

Iemand ervaring of enig idee hoe ik dit doe ?

Als er op jouw Wilbers demper een hoogteversteller zit, dan zie je boven het onderste ophangpunt van de demper een moer zitten (dus nog onder de uitgaande demping) waarmee je de hoogte kan instellen.

De hoogteversteller is echter een optie op de dempers, en is 9 van de 10 keer niet aanwezig. En dan blijft alleen veervoorspanning over om een klein beetje mee te spelen.

Wil je het echter goed doen, dan kan je beter de hoogteversteller alsnog laten plaatsen via een Wilbers specialist (bijvoorbeeld HK)
 
Thanks iedereen voor de goeie tips

De reden dat ik de motor hoger wil is dat ik mijn mijn uitlaatbocht tegen de grond aankom (zie foto)

[afbeelding]
Kan je niet beter die uitlaatbocht veranderen?
Die knik die er nu inzit is echt belachelijk.

Ja ben ik ook naar aan het kijken, deze loopt idd nog een stukje naar beneden ook, maar daarnaast is mijn motor een stuk lager dan een standaard raptor en mag van mij wel wat omhoog
 
Als er op jouw Wilbers demper een hoogteversteller zit, dan zie je boven het onderste ophangpunt van de demper een moer zitten (dus nog onder de uitgaande demping) waarmee je de hoogte kan instellen.

De hoogteversteller is echter een optie op de dempers, en is 9 van de 10 keer niet aanwezig. En dan blijft alleen veervoorspanning over om een klein beetje mee te spelen.

Wil je het echter goed doen, dan kan je beter de hoogteversteller alsnog laten plaatsen via een Wilbers specialist (bijvoorbeeld HK)

Als ik me niet vergis, zit daar idd een rooie moer, zal er es een fotootje van maken..
 
Als ik me niet vergis, zit daar idd een rooie moer, zal er es een fotootje van maken..


Die rode is dus de uitgaande demping, die moet je dus niet hebben voor hoogteafstelling.

Daaronder moet je wezen, op deze foto kan je het een beetje zien, nog onder de rode zit nog een moer als er een hoogteversteller op zit (zie foto)

00_feb_06%20007.jpg


Je hebt nu een hele mooie demper te pakken, maar van het afstellen heb je waarschijnlijk nog niet veel kaas gegeten.
Ik zou dus zeker even door een prof laten instellen en niet zelf teveel aan de knopjes te draaien, niet alleen heb je de kans meer fout dan goed te doen en het hele rijgedrag naar zijn gootje te helpen. Je loopt ook heel makkelijk het risico de demper een dusdanig foute instelling mee te geven dat je er bij de eerste de beste bocht er af ligt, of rechtdoor gaat. :P
 
Klopt, maar om je voorspanning zo hard te zetten dat je motor hoger op zn poten komt te staan is not done. Dan monteer je maar een verhogingssetje of een andere uitlaat in dit geval.

Hoewel het de veervoorspanning wordt genoemd veranderd je echt niets aan de spanning van je veer. Je doet niks anders dan hem hoger of lager zetten, de veerkarakteristiek blijft gelijk. Alleen is het stelbereik niet zo heel erg groot dus als je de motor echt wilt verhogen of verlagen zul je dat op een andere manier moeten doen.
 
Ik zou gewoon naar hk rijden, dan stellen ze hem gratis af ..........of je moet misschien een andere zwaardere veer op je schock nodig hebben, of ze gaan hem omhoog halen met een langere link! Wilbers zijn erg goede schoks....moeten ze wel op de fiets en je rijders gewicht gemaakt zijn! Ook kan je nog een hoogte verstelling op je schokbreker hebben......ik rij met een mupo ab1 evo incl hydrolische preload (veervoorspanning) en hoogte verstelling.....maar dat zijn allemaal opties. Je kunt rerkenen voor hydrolische veervoorspanning verstelling ong 200 eu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan