bikerbertus
MF veteraan
- 9 jun 2007
- 16.264
- 10.122
Dat backfiren is toch alleen maar mooi en leuk?Gisteren weer gekomen van de vakantie. In 5 dagen 2000 km gereden, waarvan 600 op de laatste dag. Ging allemaal super!
Maar na aanleiding van die reis zijn er een paar onderhoudspuntjes gekomen.
Ten eerste de voorremmen. Het remmen gaat niet soepel, maar erg schokkerig in de remhendel. Ik vermoed de hoofdremcilinder. Daar is een revisiekitje voor besteld. Daarnaast ga ik deze winter toch eens kijken naar een andere achterschokbreker, of een hyperpro veer. Met een beetje vaart door een knikgat en de eindaanslag was al bereikt. Nu kan ik of op dieet of een andere veer. Een andere veer is makkelijker
En ik wil graag het A.I.S systeem weghalen, het backfiren, ondanks de afstelling van Leon, blijft bestaan. Vooral bergafwaarts blijft het ding rommelen. Heeft iemand nog pluggen liggen? Of anders de maten? Dan kan een maat wel een setje draaien.
Op zich niet vreemd, zeker gezien de leeftijd van de motor. Remvloeistof is nu eenmaal agressief spul. Misschien moet ik die van mijn Roadstar ook maar eens aanpakken. je gaat er natuurlijk wel aan wennen, maar met een revisie gaat er een nieuwe wereld open, denk ik.
Wat gaaf om zo mee te kijken!Vandaag weer een Roadstar 1700 binnen gekregen van Chiel , ook een regelmatige forum bezoeker. Reden was om de remklauwen eens goed onder hande te nemen en beide veringen, voor en achter, te vervangen door progressieve. Ook het balhoofd moest eens bekeken worden.
Dus begonnen met de remklauwen. De 1700 heeft inmiddels aan de voorzijde twee 4-zuiger klauwen, in tegenstelling tot de 1600. En dat verschil is sowieso al een verbetering, de 1600 is voor de vlotte rijder misschien wat onderbemeten qua remmen. Maar daar zijn goede alternatieven voor.
De klauwen aan de voorzijde zagen er goed uit, nog weinig vervuiling/oxidatie in de ligplaatsen van de afdichtingsringen en stofringen.
Dus alles weer schoongemaakt, zuigers gepolijst en ze zijn klaar voor montage.
Dat was bij de achterste 4 zuigerklauw wel anders. Zuigers zaten aardig vast en nadat het verwijderen van de zuigers uiteindelijk gelukt was bleek ook wel waarom ze zo vast zaten. Dat verwijderen moest uiteindelijk per zuiger, met gebruik van de compressor. Eén er uit persen, stofring verwijderen, zuiger schoonmaken en vastzetten. Want die gaat dan het makkelijkst en ben je je luchtdruk kwijt.
En zo zag deze er uit.
Ook veel vervuiling in de doorvoer kanalen.
Ga nu de stof-ringen en afdicht-ringen schoonmaken en kijken of er schade is. Klauwen goed reinigen en dan vooral de groeven, de ligplaatsen van de verschillende rubbers.
Wordt vervolgd, Chiel.
Waar een mens al niet blij van kan Worden. Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe rij eigenschappen. Sinterklaas komt vroeg dit jaarEn weer verder. Vandaag was de vering aan de beurt. Dus eerst de achterveer gedemonteerd en een hulpstuk gemaakt om de veer er tussen uit te persen. Dat doe ik met een lager-pers van mijn maatje. Maar die was er vandaag niet, dus dat wordt even uitgesteld.
Dus doorgegaan met de voorkant. Kroonplaat met stuur er af, want de bovenste bussen moeten er af om bij de onderste inbussen te kunnen. En de voorpoten verwijderd.
Deze leeg gemaakt, goed leeggepompt en schoongemaakt. Nieuwe olie er in, pompen, gevuld met de juiste hoeveelheid, lees niveau hoogte en de start van de schroefdraad gemarkeerd. Omdat dit hele fijne
schroefdraad is en je tegen de veerdruk moet starten markeer ik zonder veer waar de schroefdraad start. Want drukken en zoeken waar de draad gaat pakken is vaak funest voor de schroefdraad. En de doppen zijn van aluminium, kan niet zoveel hebben.
Markering op de dop. Het stuk veer maakt deel uit van een hulpstuk om het monteren makkelijker en veiliger (voor de schroefdraad) is.
Hier duidelijk het verschil tussen standaard veer en de progressieve. De laatste heeft dikkere draad van de windingen en zitten de windingen aan het eind dichter op elkaar.
De schommel-arm ligt nu toch op de werkbank, dus de bussen er uit, schoongemaakt en nieuw vet bij het monteren.
Nu kan ik ook mooi de balhoofdlagers "repacken" zoals dat in het manuel staat. Is niets meer of minder dan schoonmaken, opnieuw van vet voorzien en met het juiste moment weer monteren. Dus het hele veerpakket staat klaar om weer gemonteerd te worden.