Windruit helder maken na krassen

bierent

MF'er
6 feb 2017
34
21
Eindhoven
Hallo,
Laatst heeft iemand mijn motor stilstaand laten vallen en heeft de ruit (gelukkig of juist niet) het meeste opgevangen. Hier zaten dan ook verschillende lelijke krassen in. Het betreft een V-stream windshield welke zover ik kan vinden van polycarbonaat is gemaakt. Nu heb ik met nat schuren 800-1200-2000 de krassen er al uit kunnen halen na enkele uren. De erge wolken die na 2000 overbleven heb ik met polijst kunnen verminderen. Echter krijg ik deze niet helemaal weg, ik heb dit geprobeerd met een koplamp polijstmiddel en s100 lak- en kunstofpolish. Beiden met een spons op de boormachine en ook enkele tijd met de hand met microfiber doekje. Ook nog nabewerkt met turtlewax welke wel wat afdeed maar je ziet nog steeds de lichte krasjes van het schuren in de ruit en het is nog dof. Tijdens het rijden valt het wel op en zeker met verlichting is het wel klote.

Heeft iemand een gouden tip voor mij of moet ik gewoon enkele uren met de polijst aan de gang? Of is deze ruit niet meer te redden en is een nieuwe nodig?
InkedDSC_0857.jpg
InkedDSC_0858.jpg
 
Ik hoop dat je betere tips krijgt maar mocht je de strijd dreigen te verliezen en je met je ruit bij de vuilnisbak staan dan kun je het nog voorzichtig proberen met een verfbrander of boven een gasfornuis.
 
Commandant 4, liefst met een polijstmachine. Houd de ruit tijdens het polijsten zorgvuldig nat, anders wordt het te heet. Perspex krijg je daarmee glashelder. Als er nog diepe krassen in zitten eerst weer nat schuren en tijdens het schuren regelmatig schuurpapier schoonspoelen en de ruit ook. Je voorkomt zo dat korreltjes losgeschuurd materiaal nieuwe krassen trekken.
 
Ik hoop dat je betere tips krijgt maar mocht je de strijd dreigen te verliezen en je met je ruit bij de vuilnisbak staan dan kun je het nog voorzichtig proberen met een verfbrander of boven een gasfornuis.
Puur plastic smelt als de neten lijkt mij. :?

Zelfs met polijsten kan het al snel te warm worden, dus veel koelen.
 
Heb een soortgelijke ervaring gehad. Ik zou adviseren om niet te polijsten met een polijstmachine ,doch handmatig met katoenen poetslappen (oude hemden o.i.d.)de krassen verder te verwijderen. Scratchremover van Action had ik hiervoor gebruikt en het resultaat was verbluffend ondanks dat het best diepe krassen waren.Je moet wel geduld hebben, want je bent niet binnen een half uurtje klaar.Maar het resultaat was nogmaals verbluffend !!
 
Schuren water proef 600 daarna met water proef 1200 dan polijsten mild beginnen verder ombouwen na fijn en juist met polijst machine uurtje klaar :)
 

Bijlagen

  • IMG_20201104_210317.jpg
    IMG_20201104_210317.jpg
    155,8 KB · Weergaven: 74
  • IMG_20201104_210328.jpg
    IMG_20201104_210328.jpg
    173,2 KB · Weergaven: 71
  • IMG_20201028_211955.jpg
    IMG_20201028_211955.jpg
    137,1 KB · Weergaven: 68
  • DSCN0295.JPG
    DSCN0295.JPG
    189,6 KB · Weergaven: 64
  • DSCN0296.JPG
    DSCN0296.JPG
    225,6 KB · Weergaven: 67
  • DSCN0297.JPG
    DSCN0297.JPG
    239 KB · Weergaven: 63
  • DSCN0298.JPG
    DSCN0298.JPG
    147,2 KB · Weergaven: 71
  • DSCN0299.JPG
    DSCN0299.JPG
    221,8 KB · Weergaven: 70
Ieder doet het op zijn manier die hij of zijn met de middelen die ze tot beschikng heb waar hij of zij tevreden mee is is de tijd niet belangrijk het resultaat is voor iedereen anders en verschil is wel duidelijk .👍 dat is het leuke van zelf doen .
 
Wat aanbevolen word voor auto,s is shit , de meeste windschermen die op onze motoren zitten zijn van LEXAAN , Als je de krassen nog kan voelen eerst schuren tot het weg is , het beste is met een exentrische schuurmachiene niet te lang op een plek anders smelt het en kan je het alsnog bij de vuilins zetten , Wat ik gedaan hebt is : schuren met waterproof , korrel 600,1000, 1500,2000,2500 en dan met de hand korrel 3000 , Dan met command of opzoek naar dunner poetsmiddel , hou een spuitfles met zo,n sproeier erbij om nat te houden daarna met wax , bij mij is het behoorlijk goed gelukt maar zo mooi als een nieuwe krijg je nooit maar het komt er redelijk dichtbij , belangrijkste is GEDULD maakt er geen haastklus van 😉 😉
 
Ik heb er al meerdere gedaan,zowel koplampen als ruitjes met krassen.
Met een polijstschijf van katoenen lappen waar ze normaal metaal mee polijsten en een blokje polijstpasta.
Water heb ik nooit gebruikt,alleen niet te lang op dezelfde plek blijven.
Als de krassen er goed uit geschuurd zijn moet je max. 10 minuten polijsten.
En ze zijn als nieuw,er is helemaal niets van te zien.
 

Bijlagen

  • IMG_20230206_145643.jpg
    IMG_20230206_145643.jpg
    204,8 KB · Weergaven: 56
  • IMG_20230206_151916.jpg
    IMG_20230206_151916.jpg
    263,2 KB · Weergaven: 55
  • IMG_20230206_152002.jpg
    IMG_20230206_152002.jpg
    169,7 KB · Weergaven: 56
Met excentrich roterend kan die zo goed als niet te heet worden.
Ik heb hier een setje van en daar kan je in principe er alles mee uit poetsen . mits niet door de lak heen of te beschadigd.
Daarbij ook pads van 2000 en 3000 schuur.
Ze geven die zooi alleen niet weg.
Menzerna polijstbundel | Waxworld

Met de hand nat krassen eruit schuren. oppoetsen in stappen met de machine.
Op het scherm heb ik ook nog skinx coating , maakt makkelijk schoon zonder te hoeven drukken op een doek.(wat vaak krassen geeft)
Sucses.
 
Met excentrich roterend kan die zo goed als niet te heet worden.
moet je hem wel correct gebruiken en pas opzetten als de pad het materiaal raakt. laat je hem eerst een paar seconden vrij draaien, gaat de pad ook beginnen rond draaien aan het toerental van de motor en als je hem dan pas op het materiaal zet is dat net hetzelfde alsof je je pad op een slijpschijf zou zetten.
 
moet je hem wel correct gebruiken en pas opzetten als de pad het materiaal raakt. laat je hem eerst een paar seconden vrij draaien, gaat de pad ook beginnen rond draaien aan het toerental van de motor en als je hem dan pas op het materiaal zet is dat net hetzelfde alsof je je pad op een slijpschijf zou zetten.
Dat klopt maar een ring sleutel , hamer , ratel of waterpomp tang moet je ook op de juiste manier gebruiken,
even vanuitgaand dat je weet wat je doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan