Windruit helder maken na krassen

bierent

MF'er
6 feb 2017
34
21
Eindhoven
Hallo,
Laatst heeft iemand mijn motor stilstaand laten vallen en heeft de ruit (gelukkig of juist niet) het meeste opgevangen. Hier zaten dan ook verschillende lelijke krassen in. Het betreft een V-stream windshield welke zover ik kan vinden van polycarbonaat is gemaakt. Nu heb ik met nat schuren 800-1200-2000 de krassen er al uit kunnen halen na enkele uren. De erge wolken die na 2000 overbleven heb ik met polijst kunnen verminderen. Echter krijg ik deze niet helemaal weg, ik heb dit geprobeerd met een koplamp polijstmiddel en s100 lak- en kunstofpolish. Beiden met een spons op de boormachine en ook enkele tijd met de hand met microfiber doekje. Ook nog nabewerkt met turtlewax welke wel wat afdeed maar je ziet nog steeds de lichte krasjes van het schuren in de ruit en het is nog dof. Tijdens het rijden valt het wel op en zeker met verlichting is het wel klote.

Heeft iemand een gouden tip voor mij of moet ik gewoon enkele uren met de polijst aan de gang? Of is deze ruit niet meer te redden en is een nieuwe nodig?
InkedDSC_0857.jpg
InkedDSC_0858.jpg
 
Ik heb diverse middeltjes ondertussen geprobeerd en helaas werkt er niet veel. Meguiar's scratchX is een middel wat een beetje zichtbaar verandering heeft gebracht. De dofheid van het scherm werd een klein beetje minder maar er blijven een hoop kleine krasjes over. Het is lastig om op de foto te zetten maar ik heb wat geprobeerd.
InkedDSC_0873.jpg

DSC_0874.JPG
 
Deze krasjes komen van het schuren. De krassen die er in zaten in het begin waren ca. 10 diepe krassen. Deze heb ik eruit geschuurd en dit is wat er overblijft na korrel 2000 nat schuren en wat polijstmiddel.
 
Ik heb al verscheidene uren met allerlei polijstmiddelen gewerkt. Gepolijst met de hand, met boormachine met die katoenen lapjes en foam en hebben ook zo,n makita polijstmachine met wol. Ik vraag me nu vooral af of ik iets fout doe of iets mis. Moet ik misschien eerst een ruwere pasta gebruiken? Heb al wat uitgegeven aan wat polijstmiddelen, als er nog meer materiaal nodig is kan ik beter denk ik een nieuwe ruit kopen.
 
Probeer het op 1 klein stukje. Dan kom je er vanzelf achter wat werkt in jouw geval. Zonder dat je de hele ruit ondertussen mogelijk erger maakt als het niet de juiste methode is.
 
Je probleem is dat er nog schuurkrassen in zitten van een relatief grovere schuurkorrel. 400-600.
Je hebt vermoedelijk te snel overgestapt naar de volgende stap schuurkorrel voor je de krassen van de schuurkorrel ervoor weggeschuurd hebt.
Het schuren met korrel 2000 of polijsten zal daar weinig aan veranderen.
Je zal eerst terug met korrel 600-800 aan de slag moeten tot je die krassen weggeschuurd hebt.
Dan terug omhoog tot je aan polijsten uitkomt.
 
Zoek eens in een modelbouwzaak naar polijstsets, gaan tot 20000.

Maar normaal tot 3000 polijsten en dan parketlak er over, mss gewone dunne lak werkt ook, maar parketlak werkt prima
 
iedereen heeft een andere ervaring ik heb die van mij bij een Triumph dealer vandaan misschien hebben andere motor merken geen windschermen van LEXAAN dat zou kunnen Misschien een foto van bichin z,n parketlak raampje .
 
Lak zou ik ook zeker niet doen,als het door steenslag of een andere reden lost moet je alles kaal schuren om het weer goed te krijgen.
Ik heb ook de indruk dat de krassen van het schuren niet weg zijn,en dan mag je een hele dag polijsten.
Na het schuren mogen er geen krasjes meer zichtbaar zijn en moet het gewoon mat zijn,en dan duurt polijsten max. 10 minuten.
 
Heb de ruit nu opnieuw langere tijd nat geschuurd met 2000 -> 2500 ->3000. Hierna zag deze er als de eerste foto uit. Na ca. 10 min polijsten zag het eruit zoals de onderste foto. Nog steeds veel krasjes terwijl dit toch met 3000 is geschuurd
DSC_0908.JPG
DSC_0909.JPG
 
Ja heb geruime tijd vooral met 2000 geschuurd en het lijken ook kleine krasjes. Heb he idee dat het met 3000 wel iets kleiner wordt maar niet veel. Dus zie niet echt zichtbaars iets veranderen terwijl ik kwartier aan het schuren ben
 
Ja heb geruime tijd vooral met 2000 geschuurd en het lijken ook kleine krasjes. Heb he idee dat het met 3000 wel iets kleiner wordt maar niet veel. Dus zie niet echt zichtbaars iets veranderen terwijl ik kwartier aan het schuren ben
Dan gebruik je zeer waarschijnlijk een te kleine korrel.
Daardoor duurt het veel langer.
De krassen die je nu weg probeert te schuren zijn net zo diep als de korrel waarmee je de kras heeft gemaakt. Is dat bijvoorbeeld korrel 500 dan gaat het sneller als je eerst met bijvoorbeeld 600 naar 700 enz. in stapjes naar 1000 werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan