Winterslaap: af en toe laten draaien of juist niet?

Joeri999

Vroem.
Donateur
6 feb 2017
846
1.252
Dagobah
Hi,

Zoals zo velen zet ook ik mijn motor in de winter op stal: zodra het eerste strooizout de weg op gaat tot om en nabij maart staat ie stil. Is het dan verstandig om hem he-le-maal stil te laten staan (wel aan de druppellader natuurlijk), of juist om het blok af en toe even te laten draaien, zodat overal weer een vers laagje olie komt?

Dank.
 
Iedere keer dat je 'm start doet kwaad 11000 keer, iedere keer dat je het licht aan doet kan je het een keer minder aandoen, wellicht miste je de optelsom. Als je 'm 11000 keer kan starten kan je m ook 20000 keer starten, dus ook 11075 keer, dan heb je nog 7925 keer over. Gaat-ie nog es 20 jaar mee...
gewoon starten dat ding, het is niet slechter dan starten voor je rit

Ik koop liever een motor uit 1935 die nog nooit gelopen heeft en een uit 1935 die iedere dag 5 minuten stationair loopt.

De effecten van 1 x starten zijn klein, mee eens. Maar je kan er niet omheen dat iedere koude start 'slecht' is, althans net ff iets meer slecht dan goed of zelfs neutraal.

Effect is minimaal, maar toch in het voordeel van "Niet starten !"

Je kan lang of kort lullen, maar starten = slijtage, ook al is het per keer minimaal.
 
Nee, want ik start mijn motor af en toe in de winter 8-)

Mot je zelf weten :) ik start dat ding als ik hem nodig heb , of het nou zomer is of winter..
En ook omdat het kan .
T is een gebruiksvoorwerk, en ben toch de laatste eigenaar :) :)


Bij mij hadden in het verleden koekblikken nogal de neiging eens uit elkaar te ploffen.
Maar ja.. als je het randje opzoekt ( en over ) de berekende constructie van de fabriek gaat.

Kan je ook wel eens verliezen , of nét ervoor .. was je wel de snelste :) :) :)
 
Maar ´mayonaise´ is een emulsie van olie in water; andersom kan ook.
Nope, een emulsie is een mengsel van twee onmengbare substantie verbonden door een emulgator
, dat heeft Master Milo in het filmpje ook fout.
Olie kan je denk ik met water mengen door alcohol of spiritus toe te voegen

Of dreft, derft is oplosbaar in olie maar ook in water, jezus er komen ineens weer allemaal dingen bovendrijven over enzymen en trawanten... Brrr
 
Winterstalling?
Stekker in het stopcontact, menu "winterstop" selecteren. (ja heet anders bij de Energica LPR, Long Period Rest)
Klaar :)
(eventueel idd iets meer lucht in de banden)
Een van de redenenen waarom ik nu wenste een elektrische motorfiets te hebben is, dat ik dan van die kl*te uitlaat verlost was!!!
(om te weten waarom, moet je het GSX F topic volgen ...)
Soms is het leven makkelijk. 😅
Ja, maar in B is een makkelijk leven erg duur.
Een goede elektrische motor kan ik mij momenteel nog voor geen meter betalen.
(wel een klasse B "brommer", waarop ik opgevouwen zit, die de max van 45km/u maar met moeite haalt, en maar 35km ver geraakt, 45 in ideale omstandigheden, want die kosten "maar" 5000€)
als de brandstofprijzen dit jaar gaan doen wat de B regering wil, stelselmatig opdrijven tegen eind dit jaar, (2€ en meer voor de E10, 2,5€ en meer voor de diesel), daar nog eens extra co2 taks bijkomt, en dan ook nog eens het rekeningrijden BOVENOP de al bestaande taksen, zal mijn motor snel de deur uit gaan. Krijg ik er niks meer voor, gaat die de oud ijzer container in (want dat is deze motor ook :+ ).
Ook de auto zal dan zo weinig mogelijk gebruikt worden. Of zelfs ook buitenvliegen.
Eens elektrisch rijden betaalbaar wordt, gaan we er weer voor.
ohw ... wacht ... dat is een illusie ... als ev's beraalbaar worden, gaan ze er meer taksen op heffen, en de elektriciteits rekening 3 tot ver5 voudigen.
ik ga terug te voet, en met de fiets :W
Dat ik nu nog rijd (motor en auto), is eerder een soort van uithoudingsrace, blijven rijden zolang ik nog mag, en het kan betalen.
ok ik ren weer weg uit dit topic,
ja ... ik doe dat ook maar, want ...
... mijn nutteloze bijdrage ...
... die van mij zijn nog veel nuttelozer, irritanter, vervelender, langdradiger, ...
maar wel even een blik op een mooie toekomst voor iedereen.
toekomst??? Gelooft geen kat meer in.
*rent weg en bukt :+
Ik niet, ik ga niet bukken, ik sta op, om weer te voet en per fiets te gaan ... nog even volhouden met auto en motor, maar lang gaat dat niet meer duren vrees ik ...
 
Och, wees gerust .. zolang ze nog economisch haalbaar kunnen rijden met vrachtwagens die niet
onder de 1:2 halen zal het nog wel los lopen met overstappen op de stroombeestjes.

De eerste Electrische vrachtwagen ( geloof de promo's niet zo ;p ) , reed ruim 20 jaar geleden al.
( voor 2 weken, tot ie catastrofaal defect liep )

De huidige "superdeluxe" nieuwste vinding blijkt ook onbruikbaar te zijn zodra het vriest .

** proest **
 
Nope, een emulsie is een mengsel van twee onmengbare substantie verbonden door een emulgator
, dat heeft Master Milo in het filmpje ook fout.
Olie kan je denk ik met water mengen door alcohol of spiritus toe te voegen

Of dreft, derft is oplosbaar in olie maar ook in water, jezus er komen ineens weer allemaal dingen bovendrijven over enzymen en trawanten... Brrr
Nope, een emulsie is een colloïdaal mengsel van niet-mengbare vloeistoffen die onder normale omstandigheden geen stabiel homogeen mengsel vormen.
Zonder speciale ingrepen scheiden de twee vloeistoffen spontaan van elkaar.
Voor het verkrijgen van een stabiele en homogene emulsie is een emulgator nodig.

Maar meeste emulsies zijn onstabiel.
Olie en water kunnen met elkaar "gemengd" worden door verhoogde druk, temperatuur,..
 
Nope, een emulsie is een mengsel van twee onmengbare substantie verbonden door een emulgator
, dat heeft Master Milo in het filmpje ook fout.
Olie kan je denk ik met water mengen door alcohol of spiritus toe te voegen

Of dreft, derft is oplosbaar in olie maar ook in water, jezus er komen ineens weer allemaal dingen bovendrijven over enzymen en trawanten... Brrr
Als chemicus ga ik je toch even corrigeren: een emulgator is niet nodig voor een emulsie. Om een emulsie stabiel te houden is wel een emulgator nodig.
 
Bedankt voor dit topic, ik had er meteen zin in, wat een geluid
20210216_155410.jpg
😍
 
Je verbetert iemand maar als iemand jou verbetert dan is het too(*) much information?
Neeeehh.... ik mag gewoon verbeterd worden. Probeer ik een keer binnen de lijntjes te kleuren 🤷‍♂️ . Ik heb me er nog wel weer over ingelezen. Ik laat me er graag meer over vertellen. Ik vond dat ik er niet helemaal naast zat, door die emulsie zonder emulgator geen emulsie te noemen. Schijnt dus wel zo te zijn. Ik ben ook op zoek geweest naar de wijze waarop patatvet in garagezeep veranderd wordt. Daar heb ik niks over gevonden maar wat ik nog weet wordt dat weer met een loog veranderd. Sowieso interessant:t
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan