Wintertesten 2017

Waarom word er niet gereden..... ? Er hebben maar 8 man een tijd neergezet en ze zijn al bijna een halve dag verder
2017 Qatar MotoGP Friday Notes: A Treacherous Track, and HRC's Bulges | MotoMatters.com | Kropotkin Thinks

At Sepang, after losing so much time to the weather during the shakedown test ahead of the official test, Ducati boss Gigi Dall'Igna said that there was no point using Sepang as a test circuit, if the surface was not going to dry. "Maybe we have to test somewhere else," he said.

Now MotoGP is somewhere else. At Qatar, where the rain is never a concern (well, almost never), and the teams don't have to worry about the track not drying up. But arguably, the teams get even less track time at Qatar than they do at Sepang, even when it rains. The test starts at 4pm, with the fierce Arabian sun still beating down on the track. Sunset is two hours later, and it takes a while for the track to cool to the normal temperatures which will be found at the race.

Track temperatures are fine after dark, at least for a few hours. Around 10pm, an hour before the track closes, the dew starts to form. The time at which it starts tends to vary, depending on temperature and humidity, but it is very rarely before 11pm. Invisible damp patches on the track mean riders start to crash without warning. The sensible riders wait for the unlucky riders to crash, then take that as a signal to scurry back to their garages and call it a day.

Money Mirage

That leaves four hours of usable track time, from a seven hour test. But that is reckoning without track conditions: sand and dust tends to blow in from the desert behind the track, leaving it dirty and with unreliable grip, especially off line. Run wide and try to correct a little too forcefully, and you crash.

In short, there are much worse places to test than Sepang, with Qatar delivering a lot less than you might expect on paper. It has a glorious layout, sure. But its location, the time of year MotoGP visits there, the decision to run at night rather than during the day, all these mount up to make it a pretty terrible place to be either racing or testing MotoGP bikes. If it wasn't for the vast amount of money which the Losail Circuit pays to be the first race on the calendar – enough to cover the transport costs for the overseas races throughout the year, paddock rumor has it – Qatar would be a place MotoGP would avoid.

Cha-ching! :Y
 
Oke

Best wel kut tot op heden de helft van de wintertesten dmv het weer vrij weinig gebeurd.
Sepang was ook wederom weer dramatisch met de regen inderdaad.

Misschien moeten ze inderdaad toch eens naar andere circuits gaan in de winter
 
Lelijk maar wel geniaal. Minder oppervlak dus minder weerstand en toch meer "vleugel"

Ze hebben er iig meer werk van gemaakt dat Honda :X Dat zag er echt uit als een kleuter knutselwerkje
PA2099342.0008.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar werkt niet echt aan de rondetijden te zien. Waarom is het dan geniaal?

Ik weet ook niet of het werkt maar het idee is wel goed. Je wil zo weinig mogelijk weerstand en wel de downforce. Lijkt me wel dat er veel turbulentie ontstaat achter de kuip...
 
Laatst bewerkt:
Ik ga over m'n nek van hoe lelijk dit eruit ziet, maar het is een klasse met prototypemotoren, dus ik mag het lef ook wel weer! :Y
 
Denk toch niet dat dit nou de verwachte superkuip is als gehoopt. Maar morgen is er nog een dag dus wie weet.....
 
Folger is lekker bezig, had ik echt niet verwacht. Als die Ducati straks weer helemaal rood gespoten is, zal die nieuwe kuip er iets minder vreemd uitzien hoop ik.
 
Maar nu weten we wel waarom die bak in de kont voor is, de electronica in de kuip daar was geen plek meer voor, best netjes opgelost maar Lelijk met een hoofdletter L.
JK
 
Ja daar heb ik inderdaad geen idee van maar voor een normaal race weekend kan je toch gewoon alle trainingen zien met een normale video pass? Dan heb ik die live timinig niet echt nodig.....nu is het juist leuk omdat er geen beeld is dus je hebt geen idee wat er allemaal gebeurt.
 
Bradly Smith laat zich niet gek maken door Pol. Hele week is Pol al veel sneller, maar blijft rond zelde tempo hangen. Smith begint rustig maar boekt elke dag grote progressie en voor de tweede keer achter elkaar is hij de snelste van de twee.
Mooie fiets die KTM!
 
OMG, wat een gedrocht :r

Als dit de toekomst is, kunnen we dan aub die achterlijke vleugels zsm terug krijgen?
Die waren lelijk, maar in het geheel leek het tenminste nog op een motor.

Ik vind het juist gaaf. Puur vorm volgt functie. Ik hou er van *D.
 
Ik vind het niet mooi. Maar mooi is ondergeschikt aan effect en dat maak het mooi. Dit lijkt meer doordacht dan de uitstekende wings. Ben benieuwd of ducati deze plannen of een variant hiervan ook van plan was zonder het afschaffen van de wings

Denk het wel,het reglement heeft het waarschijnlijk bespoedigd,het "opplakken"van wings was natuurlijk eenvoudiger dan een geheel nieuwe stroomlijn te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan