dat heb ik ook en heeft een naam: aluminium oxide.
Het komt niet voor op chroom zelf, alleen op ALU. nu kan je natuurlijk wel een verchroomd aluminium onderdeel hebben.
Wat is het en hoe kom je er vanaf?
Veel naked motoren (zoals mijn zephyr) hebben opgepoest aluminium glimmende delen zoals je dynamokap, olievat, tandwielbehuizing etc. Dat aluminium poetsen ze in de fabriek op en krijgt dan een blanke (hittebestendige) vernislaag. Echter door de tand-des-tijds en steenslag neem de beschermende werking van die vernislaag af. Er komen miniscule gaatjes in waar vervolgens vocht het ALU laat oxideren. (oxide, reactie met H2O).
Hoe kom je ervanaf? nou eigenlijk niet simpel!
Je kan het bijhouden met bijvoorbeeld Belgom ALU poets. (prima spul!)
en dan beschermen met een laagje was maar dat is maar tijdelijk.
permanent te oplossing, onderdelen los halen, verf afschuren of afbijten. opnieuw oppoetsen en in vernislak zetten. Ik kan je vertellen het is een hele klus maar ziet er wel mooi uit!
Zelf dit in het kort gedaan: demonteren, verf afbijten met verbijt, schuren met P600, daarna schuren met P1000, schoonmaken met belgom ALU, schuren met P2000, oppoetsen, afnemen met Wasbenzine (je wil geen poetsmiddel etc onder je lak). In hittebestendige vernis gezet (te koop bij bijv. halfords). en klaar