Het is al weer even geleden maar ik wil toch een poging doen dit topic levend te houden. Nino had al eens gepost dat er veranderingen op komst waren waardoor het wereldkampioenschap uit meer wedstrijden zou gaan bestaan.
Belangrijkste wijziging was dat het seizoen gaat lopen van september tot en met juli in het daaropvolgende jaar waardoor er in 2016 slechts 4 races worden verreden.
•8-10 april: 24 Heures Motos, op Le Mans (Frankrijk)
•10-11 juni: 12 uur van Portimao (Portugal, race op zaterdag)
•29-31 juli: Suzuka 8 uur van Japan (Japan)
•26-27 augustus: 8 uur van Oschersleben (Duitsland, race op zaterdag)
In september (2016) volgt dan traditioneel de
Bol d’Or, die dan als
eerste race voor het nieuwe seizoen wordt aangemerkt.
De nieuwe seizoenskalender wordt opgebouwd tussen de Bol d’or en 8 uren van Suzuka. Om privé teams de kans te geven aan alle evenementen deel te nemen komt er meer ondersteuning voor hen. Met deze nieuwe opzet in gedachten hebben de FIM, Eurosport Events en de grotere teams in het EWC ingestemd met een verkorte kalender voor het seizoen 2016.
Omdat er tussen de laatste race van het 2016 seizoen (Oschersleben - augustus) en de eerste race van het 2016/2017 seizoen (Bol d'Or - september) weinig tijd zit zal het technisch reglement voor de twee komende seizoenen niet wijzigen. Daarnaast zullen de teams volledige logistieke ondersteuning krijgen voor in de winterperiode te organiseren evenementen. Daarnaast gaat Eurosport Events samen met de wedstrijdorganisatoren werken aan het opzetten van een aparte trofee voor niet door fabrikanten ondersteunde teams. Die trofee moet samengaan met een goed gevulde prijzenpot en promotiecampagnes voor de beste privéteams.
Uiteraard zijn races in het 'gesloten' MotoGP en WSBK seizoen bijzonder welkom. In de nieuwe opzet betekent het in elk geval dat de 8 uren van Oschersleben in 2017 naar voren zal moeten worden gehaald omdat het seizoen in Suzuka wordt afgesloten.
2016:
Inmiddels zijn er van het korte 2016 seizoen al 2 races verreden, de 24 Heures Motos (Le Mans, Frankrijk) en de 12 uur van Portimao (Portugal, op zaterdag). De eerste werd
gewonnen door het SRC Kawasaki team #11 met op de 2de plaat het Team April Moto Motors Events #50 en op de derde plaats het F.C.C. TSR Honda team #5.
Een mooie start van het SRC Kawasaki Team.
Het Suzuki Endurance Racing Team #1 en het YART Yamaha Official EWC Team # kwamen niet verder dan een 4de en 7de plaats terwijl Team Bolliger Switzerland #8 en het GMT94 YAMAHA team #94 tot de uitvallers behoorden.
Afgelopen weekend werd de 2de race verreden op het schitterende circuit van Portimão (Portugal) die
nipt werd gewonnen door het GMT94 YAMAHA team #94 door met een verschil van 0,081 sec. het Suzuki Endurance Racing Team #1 te verslaan! Zo'n klein verschil is nog nooit vertoond in het Endurance racen en dit geeft eens te meer aan hoe close het racen in deze klasse is geworden.
Op de streep was het verschil nóg kleiner!
Het Honda Endurance Racing team #111 en YART Yamaha Official EWC Team #7 legden beslag op de plaatsen 3 en 4 terwijl dit keer het SRC Kawasaki team #11 de klos was (uitgevallen). Het F.C.C. TSR Honda team #5 en het Team Bolliger Switzerland #8 legden beslag op de plaatsen 12 en 14.
De volgende race is de prestigieuze 8 uur van Suzuka (Japan) van 29 t/m 31 juli!
De tussenstand na 2 races:
1 Team April Moto Motors Events - Suzuki - FRA - 66
2 SRC Kawasaki - Kawasaki - FRA - 60
3 Suzuki Endurance Racing Team - Suzuki - FRA - 59
4 F.C.C. TSR Honda - Honda - JPN - 53
5 GMT94 YAMAHA - Yamaha - FRA - 45
6 Honda Endurance Racing - Honda - GBR - 43
7 YART Yamaha Official EWC Team - Yamaha - AUT - 39
8 Team R2CL - Suzuki - FRA - 36
9 Voelpker NRT48 by Schubert-Motors - BMW - GER - 35
10 TEAM 3ART YAM'AVENUE - Yamaha - FRA - 34