XJ 550

Mooie fiets, Arbaces, die Kawa. Is inderdaad wel even iets anders dan je XJ. Toch ben ik blij dat je je eerste liefde trouw blijft. Succes met de lagers, en heel veel plezier met de Kawa.
 
Dank DD voor je reactie.

Momenteel staan we met 4 man aan de motor (XJ) te sleutelen. De lagers zijn allang niet het probleem meer. Waarschijnlijk omdat ik de remmen heb ingeknepen terwijl ze los hingen, zit ie nu muur vast op elkaar geklemd. en dus krijgen we niet meer om de remschijven.

Iemand enig idee wat we nu kunnen doen ? Help !!
 
Dank DD voor je reactie.

Momenteel staan we met 4 man aan de motor (XJ) te sleutelen. De lagers zijn allang niet het probleem meer. Waarschijnlijk omdat ik de remmen heb ingeknepen terwijl ze los hingen, zit ie nu muur vast op elkaar geklemd. en dus krijgen we niet meer om de remschijven.

Iemand enig idee wat we nu kunnen doen ? Help !!
4 man zonder sleutelervaring. :?

Even voorzichtig een schroevedraaier ertussen, en (wrik)hefbomen maar.
Zodra er een opening is kan je met een grote waterpomptang de remzuigers zo terug in de klauw knijpen. Of neem het relatief goedkope tooltje wat ik heb. :)

P1012014.jpg


Maar beter geef je gelijk de klauw een opfrisbeurtje. Remblokjes eruit, zuigertjes er uit pompen, en alles goed schoonmaken. Eventueel in een uur te doen. ;)

Worldbeater in "Plaatje achter de blokken?"

Remt weer als een tiet! :9
 
Wel snel gereageerd, maar al te laat, want gekozen voor noodoplossing: olie eruit. Ja niemand van de vier is een echte motormonteur. 1 houd alleen de motor recht en ik loop er maar wat bij, 2 hebben echt rete zwarte klauwen. Niks voor mij. Heb de neiging telkens mijn handen te gaan wassen. Momenteelwordt er gevloekt, dus ga ik maar effe kijken.
 
eindelijk de motor rijdt, al duurde het 10 minuten voordat ie aanduwend wilde starten. Zo zie je maar mijn XJ gaat echt tot het uiterste, ik zal m blijven repareren totdat ik het niet meer kan betalen. Ach ja accu's worden in 1 maand oud, als het regent en zelfs al staat ie binnen, wil ie niet starten. Maar net als mijn eerste vriendinnetje, ik blijf het koesteren.
 
Je hebt hopelijk toch alleen het ontluchtingsdopje losgedraaid he? Het is mij nog nooit overkomen maar ik gebruik bij remloshaalklussen altijd een stukje hout oid dat ik dan tussen de klauw steek, zo kan hij nooit helemaal dicht. Mijn XJ wil ook altijd slecht starten maar daarvoor geef ik hem altijd een pufje starthulp van te voren zo in z'n luchthappertje. Anders kan ik ook mijn accu leegjoekelen
 
Hey arbaces, ook met de remmetjes bezig? Ik ben ook weer een stappie verder... Mijn VOORVORKJES zijn gedaan,geen last meer van lekkage...

Lekker veren nu zeg,alleen van de week ff de remblokjes er uit, cillinder eruit,goed schoonmaken/ontvetten en de schijf en blokjes lichtjes op schuren met polijspapier en dan de weg weer op. (hoop dat ook gelijk de wegligging is verbeterd).

Volgende klusje word nieuwe tandwielen + ketting.

Btw..hoe komt het dat de meeste XJ's slecht starten, ik heb daar namelijk geen enkel last van,

Gr Ruud
 
Je bent goed bezig Ruud ! mijn strart problemen zijn volgens mij direct terug te koppelen naar slechte bedrading of natte bougies ofzo. Als er vocht in de lucht zit heeft ie er bv geen zin in. Dan moet ik m regelmatig aanduwen. Misschien dat ik net als Duncan ook een spuitbusje ga gebruiken. Dat heb ik overigens al eens geprobeerd, maar ontdekte niet waar precies in het luchtfilter ik moest spuiten.

Als ik handig was, zou maar al te graag alle bedrading vervangen. Tis alleen een hell of a job denk ik, kost veel tijd. Daarnaast heb ik geen idee hoe de carborateurs er uit zien van binnen. Heb wel een carb reiniger gebruikt, weinig of geen verschil gemerkt.

Feit blijft dat ik dit jaar al 2 keer een nieuwe accu heb aangesloten en dat die allebei na een maand al waren versleten. Ik rijd dus altijd rond met een ondergecapaciteerde accu, die alleen de motor laat aanslaan bij goed weer en als ie al voorverwarmd is. Ergens is dat een ellende, maar ik ben iemand ide zich makkelijk aanpast. Als ie eenmal loopt zijn alle problemen voorbij en is het lekker gassen.

Zeker is dat mijn kleppen niet goed afgesteld staan. Dat komt nog wel een keer. Op dit moment rijdt ie en dat is het belangrijkste. Natuurlijk droom ik er wel eens van om in het weekend al sleutelend het maximale uit de XJ te halen, maar ik ben echt onhandig met techniek, helaas.

Tijd voor een ritje, zal wel weer aanduwen worden met dit weer. Ach ik voel me een stadscowboy. Dat slechte starten mag voor mij de pret niet drukken. Wanneer gaan we een keer samenrijden met de XJ's ?
 
Laatst bewerkt:
Stapje voor stapje komen we er wel Arbaces, ik ben zelf ook helemaal niet super goed in sleutelen, meestal breng ik hem even bij de buurman van mijn vriendin,die weet wel veel van motoren en legt me veel uit, maar als je naar mijn bedrading kijkt (vooral in de koplamp) dan schrik ik zelf ook hoor, tijd om ze eens allemaal te vernieuwen,maar dat kan ik zelf ook niet (waarschijnlijk met veel gepuzzel wel).
Het enige waar ik wat aan de bedrading gedaan heb is toen ik er nieuwe blinkertjes op zette, dat is ook alles.

Voor de rest staat er ook nog best veel op mn verlanglijstje.. Bv kleppen stellen, rubbers bij de cabarateurs, cabarateurs schoonmaken..nieuwe tandwielen+ketting, nieuwe schokbrekers achter( verchroomd), bedrading, nieuwe hendels, ga zo maar door...

Maar alles bij alles,net wat je zegt, als je er op rijd gaat ie als een trein en dat is het lekker van onze XJ's.

En wat betreft dat samen rijden leukt me hartstikke leuk...wanneer ,waar... ik ben er wel voor..
ik blijf iig goed opletten wanneer er weer wat is.

Gr Ruud
 
Laatst bewerkt:
Feit blijft dat ik dit jaar al 2 keer een nieuwe accu heb aangesloten en dat die allebei na een maand al waren versleten. Ik rijd dus altijd rond met een ondergecapaciteerde accu, die alleen de motor laat aanslaan bij goed weer en als ie al voorverwarmd is. Ergens is dat een ellende, maar ik ben iemand ide zich makkelijk aanpast. Als ie eenmal loopt zijn alle problemen voorbij en is het lekker gassen.

Als je te lang door blijft starten op een accu kan het gebeuren dat de platen in de accu krom trekken en tegen elkaar aan komen. heb je ook al de laadspanning gemeten. als deze te laag is laad hij niet goed bij en heb je grote kans dat je accu kapot gaat.
 
Goede smorgens...
Heb gisteren ff paar km gereden op mn Xj nadat ik ff de remklauwen en de blokjes heb ontdaan van alle vet en olie die mn lekkende voorvork heeft veroorzaakt...

Man man man...wat rijd dat in eens lekker zo stabiel op de weg, door trekken naar 150 probleemloos sturen hoor...Heerlijk..... nu wachten op zaterdag... stukkie rijden met mn pa en zn vrienden.

Kmoet alleen ff nieuwe helm kopen, de mijn gaat wieberen als ik hem boven de 120 trek.

Gr Ruud
 
Laatst bewerkt:
Mannen, het is een emotioneel maar oprecht besluit geweest. Ik ga 'm verkopen, althans proberen. Ik heb dus al zoals je in dit topic kunt lezen, een nieuwe motor gekocht. De bedoeling was nog even om de XJ voor woon-werk aan te houden, maar ik besef dat dit niet realistisch is. 1 motor is wel genoeg. Voor mij is en blijft de XJ de ideale motor om het rijden op de leren (op een ouwe fiets...) Maar ik sluit het XJ boek af.

Een paar maanden geleden dacht ik nog dat ik ermee naar Barcelona en Oslo zou rijden, inmiddels weet ik dat dan de XJ niet de ideale motor is. Net effe te weinig luxe, net effe te weinig vermogen, net effe te oud om er blind op te kunnen vertrouwen ver van huis. Hopelijk ga ik met mijn volgende moto wel echt er een keer vantussen.

Iedereen die mij in dit topic heeft geholpen, bedankt, ook een hele fijne p&P gewenst. Kom gerust een keer kijken in mijn verkooptopic. Ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
Jammer Arbaces, vond dit topic juist erg leuk... ik zoek nog hier en daar wel aparte onderdelen,maar heb Helaas geen ruimte meer voor nog een motor erbij...staan er al twee.

Veel succes met de verkoop en ik zie je heus wel een keer op een MF meeting...

Niks blijft voor eeuwigheid, de mijne zal ook wel een keer de deur uitgaan.

Veel plezier op je nieuwe bike!

Gr Ruud
 
Voorlopig is ie nog niet verkocht (verwacht ik) dus sta ik nog altijd open om een keer te rijden met een paar XJ's.
 
Een paar maanden geleden dacht ik nog dat ik ermee naar Barcelona en Oslo zou rijden, inmiddels weet ik dat dan de XJ niet de ideale motor is. Net effe te weinig luxe, net effe te weinig vermogen, net effe te oud om er blind op te kunnen vertrouwen ver van huis.
Ik zou het wel aandurven, en qua comfort vond ik de XJ550 een goede en lekkere fiets. :Y
 
Zeg, Arbaces, zag ik jou gisteren (vrijdag) rond 15:00 uur rijden over de Amstel op je nieuwe aanwinst? Wordt het geen tijd voor een "sportievere" helm? ;)
 
Was het maar waar Duc. Ik moet nl nog ca een derde afbetalen alvorens er mee weg te kunnen rijden. Nog een paar weekjes geduld.

PS willen jullie aub op zaterdagnacht niet zo jagen op het ontbreken van fietsverlichting !
 
Wasn't me... :N

Ik jaag dan liever op van die dronken droppies die denken dat ze best nog wel even naar huis kunnen rijden. :Y
 
vanaf vandaag kan je me tegenkomen Dep D met een big smile. :) Geld voor een kinky helm is er effe niet. Zag wel laatst een volwassen Hondarijder met beren-oren op zijn helm. Uhmmmm. Dat bedoel je vast niet. Misschien ezelsoren ?

PS Geldt je milde houding tegenover fietsen op zaterdagnacht ook voor fiets-taxi's ?
 
Gefeliciteerd Arbaces, geniet ervan. Ik zal naar je uitkijken. En natuurlijk ben ik heel mild tegen fietstaxi's op zaterdagnacht. Punt is.....ik heb nachtdienst op zondag.. })
 
hoi allemaal,
heb sindskort ook xj 550 en rij nu tussen rotterdam en leiden,
mijn vraag is : nokken ketting/distributieketting.
zag in het handboek(thnx bikevouwer) dat je die kon en moet stellen zag de vraag hier ook even verschijnen, maar waar zit ie ? wat moet je openmaken om erbij te komen?
was alleen een close up in het boek te zien en niet echt wat en waar.
misschien is het niet nodig, maar de plof heeft minimaal een jaar of 3/4 stilgestaan en voorkomen is beter dan genezen, zeker als tie meer dan 360 kilometer per week moet gaan draaien.

wat voor band moet er achter op?
er zit nu een 120 op en die moet spoedig vervangen worden ,ik kreeg te horen dat er eigenlijk een 110 op moet. de 120 slijt nu wel een beetje de kettingkast weg.
is120 beter en de ketting kast maar weg doen?
heeft er iemand suggesties waar je de band het beste kunt vervangen?(lees het goedkoopst ;).

hulp in deze zou welkom zijn.

groet david.
 
bridgestone bt45 zoeken is de beste band voor brikjes :). en zelf eraf halen en meenemen, scheelt je ook weer een paar euro
 
bridgestone bt45 zoeken is de beste band voor brikjes :). en zelf eraf halen en meenemen, scheelt je ook weer een paar euro
:^

En gewoon 120 nemen. Vlak bij het Ikazia ziekenhuis/Zuidplein in Rotterdam zit een goedkope bandenboer. Woon je daar misschien in de buurt? :P
(kan het wel uittekenen, weet niet hoe het heet..)
 
:^

En gewoon 120 nemen. Vlak bij het Ikazia ziekenhuis/Zuidplein in Rotterdam zit een goedkope bandenboer. Woon je daar misschien in de buurt? :P
(kan het wel uittekenen, weet niet hoe het heet..)

Als je dat zowiezo even zou kunnen doen, ik woon er namelijk in de buurt en is altijd wel handig.

alvast bedankt.
 
Hoi, bedoel je soms penders op de dordtsestraatweg? zit eigenlijk meer in de buurt van het zuiderziekenhuis,toch?
wonen nu zelf in ijsselmonde, maar hebben in charlois en afrikaanderwijk gewoond.
mijn vrouw in pendrecht en ik op noord.
we zijn dus redelijk bekend in rotjeknor.
safe vroeg rond de 130 euri.

wat betreft 120 voor banden en kettingkast, moet ik daarmee nog wat doen?
bijvoorbaatdank
 
Terug
Bovenaan Onderaan