Wow nice. Dat had je er vast in een paar rondjes om de kerk weggereden met een beetje forte in de tank...... Duidelijk de juiste keuze!!Dank voor de input! Gistermiddag de carburateurs uit elkaar gehaald, het is wel duidelijk dat dit echt noodzakelijk was... Zie de foto's.
Vandaag de losse onderdelen verder schoonmaken en revisiesetjes bestellen. Als ik de boel handmatig schoonmaak en met perslucht doorblaas, is het dan schoon genoeg of levert ultrasoon (laten reinigen) nog winst op?
Bekijk bijlage 1494926
Bekijk bijlage 1494927
Bekijk bijlage 1494928
Relatief schoon tot het gaat zweven....verrassend schoon, er zat wel wat zwarte zooi helemaal onderin, in het kuiltje voor de aftapschroef. Maar redelijk makkelijk te verwijderen. Vandaag verder met schoonmaken.
Bekijk bijlage 1494943
Goed net een uurtje kunnen besteden aan de motor. Wat heb ik gedaan:
- Pickups doorgemeten bij koude motor 110 ohm elk. Lijkt me goed, maar hoor graag of dat klopt, bij hete motor was het 150 ohm.- Bougies verwisselt-> geen resultaat.- Bougie doppen. Verwisselt -> geen resultaat- Vacuüm lek gezocht door met rem reiniger op de inlaat rubbers te sproeien, geen resultaat- Compressie test gedaanTest gedaan met alle bougies er uit, gas open en daar kwamen de volgende waardes uit(van cil1 naar 4) 8, 8, 7,5 en 6,8.. daar zou je iets kunnen vermoeden... Maar merkte ook dat het aandraaien van de meter de resultaten beïnvloeden. (De 7,5 was eerst een 5 maar even aandraaien (motor was nog gloeiend heet au...auw...auw...) Gaf direct verbetering.
Goed. Toen de beslissing genomen. Carbs er af. En de vlotterbakken open. Daar werd Sinterklaas niet bepaald vrolijk van.
Rommel in 2 van de 4. Ondanks het schoonmaken. Ik vermoed dat ze niet helemaal droog weggelegd zijn en in de twee jaar dat ze gelegen hebben de benzine hebben laten verdampen. Met dit residu als resultaat. En daarna is er mogelijk nog rommel in gekomen via de slang. .
Inmiddels alles weer schoongemaakt en doorblazen met lucht....
Straks weer monteren.
Bekijk bijlage 1481195Bekijk bijlage 1481196Bekijk bijlage 1481198Bekijk bijlage 1481199Bekijk bijlage 1481195Bekijk bijlage 1481196Bekijk bijlage 1481198Bekijk bijlage 1481199
Dit is zo niet te redden alles wat schroefbaar is demonteren en ultrasoon reinigen daarna kanaaltjes flink door poken met bv remmenreiniger of wd 40 en een klein draadje zoals van die vuilniszakdraatjes.
Het eruit persen lukt denk ik wel, van de week even met de vetspuit aan de gang. Maar vind dit zo'n geklooi, dat ik vermoed (hoop) dat er een handigheidje voor is.Altijd leuk... Misschien dat hier iets van hulp te vinden is: Remmen oplappen
Die moeten open zijn, anders doet je choke het niet. onderin zit je choke sproeier. Met een busje remmenreiniger proberen of ie open is. Zo niet schoonweken in 1 of ander schoonmaakmiddel, in de ultrasoon of een andere vlotterbak plaatsen.Met de dremel en messing borsteltje de benzineaanslag verwijderd.
Vraag: zouden de twee omcirkelde openingen verbonden (open) moeten zijn?? bij geen van de vier vlotterbakjes is dat nu zo, en kom er ook niet doorheen geprikt terwijl het gat wel schoon lijkt. Met een klein boortje en handmatig draaien zit er geen zooi meer op het boorkopje.
Bekijk bijlage 1495608
Het eruit persen lukt denk ik wel, van de week even met de vetspuit aan de gang. Maar vind dit zo'n geklooi, dat ik vermoed (hoop) dat er een handigheidje voor is.
Zijn de carbs voor 58L en 4BB gelijk? Aangezien ik niet weet of ze met het blok gedoneerd zijn.
Ik kom revisie-sets met verschillende inhoud (meer of minder inhoud) tegen, oa bij Roukema:
CARBURATEUR REP.SET CAB-Y9 YAMAHA FJ/XJ [81002009/CAB-Y9] - €15.95 : Motoronderdelen Roukama!, De meest complete motorfiets onderdelen winkel van Nederland, dagelijks open!
Motoronderdelen Roukama! CARBURATEUR REP.SET CAB-Y9 YAMAHA FJ/XJ [81002009/CAB-Y9] - CARBURATEUR REVISIE SET YAMAHA FJ/XJ CAB-Y9 Fabr.-Nr.: CAB-Y9 Barcode/EAN: 81002009 Original-Nr.: 25G-14107-23 214-14147-00 12R-14984-00 25G-14107-00 3XW-14984-00 25G-14107-20 Yamaha FJ 1100 (47E) 1984-1985 100...www.japparts.nl
Iemand hier ervaring mee?
Bekijk bijlage 1494574Bekijk bijlage 1494575
Ondertussen nog even een tankje aan de benzineslang gehangen, er komt dan benzine uit de twee grotere breather-hoses (tussen carb 1&2 en 3&4). Dat duidt er op dat de vlotters niet goed afsluiten? Bij het losdraaien van de aftapschroeven komt er geen brandstof uit de vlotterbak van carb 3.
Een drietal schroeven heeft nog wat liefde nodig om los te komen, daarna gaat ie uit elkaar.
Die moeten open zijn, anders doet je choke het niet. onderin zit je choke sproeier. Met een busje remmenreiniger proberen of ie open is. Zo niet schoonweken in 1 of ander schoonmaakmiddel, in de ultrasoon of een andere vlotterbak plaatsen.
Als je de remzuigers er uit wilt hebben moet je er 1 blokkeren en de ander er uit persen. Die maak je schoon en goed gangbaar en plaats je vervolgens terug. Dan blokkeer je de schone en pers je de andere zuiger eruit.
Als je slim bent doe je eerst de zuiger die recht onder de banjobout zit. En als je nog slimmer bent zoek je een oude zuiger op, die zaag je tot halve hoogte af, en plaats je er in als je de 2e zuiger er uit wilt hebben. Als de tweede eruit is blaas je die halve (die dus recht onder de banjo zit) er zo uit. Zelfs zonder de andere helft van de klauw af te dichten. Dan heb je ze er allebei uit en kun je alles netjes schoonmaken.
Vetspuit is meer geklooi dan nodig, als je rempomp goed is pomp je de zuigers er zo uit.
Let even op dat je de groeven in de klauw echt goed schoon maakt anders heeft nieuwe seals plaatsen geen enkele zin.
Je wilt niet weten hoeveel klauwen ik losgehaald heb waar nieuwe rubbers in zaten, maar waarvan de groeven nog vol met zooi zaten. Dan zit je zuiger dus nagenoeg klem en remt het nog nooit zoals het moet.
Schone klauwen en goede carburateurs heb ik overigens nog genoeg liggen.
Oke, dank! Ben er inmiddels achter dat ik wel 58L carburateurs heb, staat op een van de carburateurs geprint. Even voor mijn beeld, checken of ik niets gemist heb, ik vervang dus de o-ringen van de benzineaanvoer en overlopen (los besteld); en de spullen die in de setjes van Roukema zitten (vlotternaald, vlotternaaldzitting, vlotternaaldzitting-o-ring, pilot-naald-o-ring en vlotterbakpakking). Dan heb ik toch alles?De sproeiers van een 58L zijn groter dan van een 4BB, de rest is nagenoeg gelijk. Alle O-ringen vervangen, ook die onder de vlotterzitting!!
Nee, die zijn (veel) groter.Om de buisjes tussen de carburateurs?
Ondertussen heb ik de achterremklauw van de motor gehaald, die bleef hangen. Wat is de truuk om de tegenovergestelde cilinders er beide -gemakkelijk- uit te krijgen?? Beide cilinders kwamen wel naar buiten toe met pompen, ik heb de cilinder die het langste bleef hangen er zover mogelijk uitgepompt. De ander zit er nu nog voor 1/2 in...
Beter laat dan nooit! Alle tips zijn erg welkom. Albert schreef ook een goede manier. Bij de voorklauwen ga ik 't ook zeker anders doen dan nu.
Nu is het gelukt door de halve klauw op een stukje rubber op de werkbank te klemmen. Met wat stoten perslucht vloog de cilinder netjes in de doek eronder. Een kennis vertelde dat het -volgens Yamaha- niet de bedoeling is om de klauw te splitsen. Zou kunnen, want het ringetje dat het kanaal tussen beide helften afsluit staat ook niet in het wphb of onderdelen catalogus. Maar tot mijn verbazing zit er een reserveringetje ín de klauw: er zijn twee uitsparingen in gefreesd, maar slechts één bevat een kanaaltje van helft-naar-helft.
Splitsen jullie deze klauwen normaliter? Lijkt me zo lastig schoonmaken zonder..
Had al zoiets eerder gezien, denk in dit topic of het diversion topic (heb ook een -rijdende- xj600s). Powerhouseautomotive via ebay doel je op? Enige ervaring of die setjes beter zijn dan die ik nu voor de carburateurs had?In engeland verkopen ze setjes waarin die ringen zitten en los zijn ze verkrijgbaar als onderdeel van rd350 remklauwen, zo uit mn hoofd.
ik vond het zelf te duur met 2 pond per ringetje en dan nog verzenden vanuit Engeland, maar het was voor mijn eigen motor en de 500 euro challenge.
heb ze erg voorzichtig schoongemaakt en daarna erg lang en voorzichtig mij nagels