XJR topic # 10 ,Wordt het een Classic of niet ?

Hallo.. even snelle vraag: welke motorolie is het best te gebruiken? En dan vooral qua merk. Is Yamalube dan het best of zijn er ook andere merken die geschikt zijn voor de XJR? Ik las al wel dat 10W40 de beste soort is.
En dan nog een vraagje: welke site is het best/makkelijkst een pakking voor de olie-aftapplug te bestellen?
 
Korte vraag van een noob.... het kapje op het onderstaande plaatje....is die er straffeloos of te draaien? Zonder olielekkerij en en/of eventueel pakking te vervangen?
 

Bijlagen

  • 050421_xjr1300_2.jpg
    050421_xjr1300_2.jpg
    69,2 KB · Weergaven: 15
Hallo.. even snelle vraag: welke motorolie is het best te gebruiken? En dan vooral qua merk. Is Yamalube dan het best of zijn er ook andere merken die geschikt zijn voor de XJR? Ik las al wel dat 10W40 de beste soort is.
En dan nog een vraagje: welke site is het best/makkelijkst een pakking voor de olie-aftapplug te bestellen?
Neem iig semi-synthetisch.
Merk maakt niet zo veel uit, gewoon goede motorfiets olie..
 
Korte vraag van een noob.... het kapje op het onderstaande plaatje....is die er straffeloos of te draaien? Zonder olielekkerij en en/of eventueel pakking te vervangen?
Kun je zo eraf halen..
Zit een grote moer achter om de krukas te tornen.
 
Neem iig semi-synthetisch.
Merk maakt niet zo veel uit, gewoon goede motorfiets olie..
Tof, dank!
Als ik je nog met een laatste vraag mag lastig vallen.. merk dat het de afgelopen weken net iets lastiger is soms om de versnellingsbak in z'n vrij te zetten. Zag net bij de koppeling dat het er onder wat nat is..(zie foto) is dit iets met een pakking, of grotere slijtage ergens in de versnellingsbak?
XJR is uit 2012 en heeft nu ruim 12.000kmgereden..
IMG_8699.JPEG
 
Probeer eerst de koppeling eens te ontluchten of dat verbetering geeft.
Wellicht dat anders de slave unit tegen het blok een revisie moet hebben. Tientjeswerk 😉

Dat ie daar bij je schakelpook wat zweet is geen probleem, haal een keer de cover van het voortandwiel weg, dan kun je alles eens reinigen en zie je wat erachter gebeurt..
Er hoopt zich nogal wat kettingvet op en die kan daar ook wat tussendoor komen.
 
Probeer eerst de koppeling eens te ontluchten of dat verbetering geeft.
Wellicht dat anders de slave unit tegen het blok een revisie moet hebben. Tientjeswerk 😉

Dat ie daar bij je schakelpook wat zweet is geen probleem, haal een keer de cover van het voortandwiel weg, dan kun je alles eens reinigen en zie je wat erachter gebeurt..
Er hoopt zich nogal wat kettingvet op en die kan daar ook wat tussendoor komen.
Je eerste suggestie is op dit moment nog wat te hoog gegrepen voor me, maar ga het in mn achterhoofd houden.. of heb je ergens een goede handleiding omdat zelf te kunnen doen?
Ga wel in elk geval ff de cover van het voortandwiellos halen en reinigen.

Dank in elk geval!
 
Vlgs mij staat dat kunstje hier in dit topic ergens beschreven..😉
Ff terugbladeren dan wel de zoekoptie gebruiken.
 
Hallo.. even snelle vraag: welke motorolie is het best te gebruiken? En dan vooral qua merk. Is Yamalube dan het best of zijn er ook andere merken die geschikt zijn voor de XJR? Ik las al wel dat 10W40 de beste soort is.
En dan nog een vraagje: welke site is het best/makkelijkst een pakking voor de olie-aftapplug te bestellen?
Ik giet er altijd minerale olie van Eurol in.
 
Als ik de techneuten met nog een laatste vraagje mag lastig vallen :)
Heb nu de spullen in huis om olie te verversen en filter te vervangen. Alleen, de twee O-ringen van het oliefilter (grote en kleine) hadden ze niet op voorraad bij Termaat en ze gaven aan dat als de O-ringen er nog goed uit zien, je die ook niet meteen hoeft te vervangen.. klopt dat? Of vervangen jullie de O-ringen van het filter steeds wel bij vervangen oliefilter?
 
Zitten ze niet bij het filter ?
Ze zouden nog wel gebruikt kunnen worden, kijk dan dat er geen beschadigingen zijn en ze nog goed rond zijn, in de diameter dan.

Verwijder de koppeling slave eerst, en met monteren opletten dat de kabel van de jiffy er niet tussen/achter ligt .(filter huis).

NB, ik neem aan dat je een manual hebt ?, anders zoek er ff een.
 
Zitten ze niet bij het filter ?
Ze zouden nog wel gebruikt kunnen worden, kijk dan dat er geen beschadigingen zijn en ze nog goed rond zijn, in de diameter dan.

Verwijder de koppeling slave eerst, en met monteren opletten dat de kabel van de jiffy er niet tussen/achter ligt .(filter huis).

NB, ik neem aan dat je een manual hebt ?, anders zoek er ff een.
Zaten niet bij het filter.. is wel een origineel Yamaha filter. Koppeling slave weet ik wat je bedoelt, maar wat dekabel van de jiffy is weet ik niet.
Heb alleen de originele handleiding die bij de motor zat. Daar staat wel de werkwijze betreffende het filter in, maar niets over een 'jiffy'. ;]
Moet denk ik toch eens op zoek naar een werkplaatshandleiding van de XJR. Zie dat een handleiding van Haynes er niet is van de XJR uit 2011. Gaat maar tot de 2006 versie.
 
Staat nergens in,
die kabel van de jiffy schakelaar loopt kort langs t oliefilter huis.
Met terugplaatsen wil die er wel eens tussen komen, let erop dat die goed aan de kant ligt.
Zie je wel als je de filter verwijderd..
 
Zaten niet bij het filter.. is wel een origineel Yamaha filter. Koppeling slave weet ik wat je bedoelt, maar wat dekabel van de jiffy is weet ik niet.
Heb alleen de originele handleiding die bij de motor zat. Daar staat wel de werkwijze betreffende het filter in, maar niets over een 'jiffy'. ;]
Moet denk ik toch eens op zoek naar een werkplaatshandleiding van de XJR. Zie dat een handleiding van Haynes er niet is van de XJR uit 2011. Gaat maar tot de 2006 versie.
de Jiffy is de zijstandaard en de kabel wat ie bedoelt is van het schakelaartje wat er bij zit gemonteerd, deze zorgt ervoor dat je motor uitvalt zodra je 'm in een versnelling zet terwijl je zijstandaard nog uit staat... bij montage van het filterhuis kan dit kabeltje er tussen geraken met lekkage als gevolg...
 
@Vol Dór en @Roadrad: dank beiden!
Is helder en ga er op letten. Hoewel het niet een erg ingewikkelde motor is, blijkt toch wel dat je een motor moet kennen om hem goed zelf te kunnen fixen of onderhouden. Maar merk dat ik het wel tof vind om (langzaam) te leren.
 
@Vol Dór en @Roadrad: dank beiden!
Is helder en ga er op letten. Hoewel het niet een erg ingewikkelde motor is, blijkt toch wel dat je een motor moet kennen om hem goed zelf te kunnen fixen of onderhouden. Maar merk dat ik het wel tof vind om (langzaam) te leren.
Het valt allemaal reuze mee... met gezond verstand en een beetje technisch inzicht kom je al een heel eind... de meeste zaken kun je eenvoudig zelf doen aan de XJR... zaken als kleppen stellen doen sommige ook zelf maar daar heb ik 'm altijd voor weggebracht.
 
@Vol D'or @Roadrad :
Nou.. f ik alle stappen rustig aan wilde doen.. meeste goed gegaan, behalve het vast draaien van de aftapschroef van het oliefilter.. ondanks het goed instellen van 7Nm op de momentsleutel is ie nu doorgedraaid. En wat ik vermoedde kwam uit, na vullen olie en motor starten ging het al snel druppelen bij het schroefje. :N
Toch maar ff een prof gebeld en hij gaf aan dat ie het morgen of overmorgen wel ff kan fixen. Ga ik met het oliefilterdeksel ff langs bij 'm. Wat ik m niet meer heb gevraagd: als ik dat deksel losmaak komt dan alleen de kleine hoeveelheid olie in het filterdeel er uit, of moet ik echt alle nieuwe olie er eerst uit laten lopen?
 
Draai t dolle schroefje er weer uit , dan lekt t huis nagenoeg leeg..😋
De overige olie blijft in het carter

Er zal altijd nog wat achterblijven dat er wel uitloopt als je t filterhuis demonteert.
 
Draai t dolle schroefje er weer uit , dan lekt t huis nagenoeg leeg..😋
De overige olie blijft in het carter

Er zal altijd nog wat achterblijven dat er wel uitloopt als je t filterhuis demonteert.
Thanks! Baal er echt van.. maar ws het gevolg van een goedkope (hoewel €50) momentsleutel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan