XL250R Vastgelopen, wat nu

heb zelf een leuke 4-takt wel een dr350 maar principe blijft hetzelfde ;)

heb de mijn e ook volledig uit elkaar gehad en de distrubutie ketting is inderdaad een kl*te werkje hoor ik zou eerst is kijken of je onsteking op tijd staat en je carb is lekker uitspoelen met van goed riekende thinner :9 dagje in laten liggen en klaar is kees (wel je rubbertjes er uit halen he spul vreet nogal in rubber }) )

en dan kun je aan je distrubutie gaan denken en een werkplaatshandboek kost je niets buiten inloggen en downloaden kijk maar is -->http://www.repairmanualclub.com/
hij staat er tussen ergens beneden als ik me niet vergis

greetz maarten
 
Bij de mijne had ik een kapotte klep (vast in de kop) bougie kapot, kop kapot, en de zuiger gescheurd. dit zou ook kunnen. Ik heb een xl350 1987 20dkm
 
Ik heb de het hele inlaat kanaal nagelopen en schoongemaakt. Ontsteking kon je niks aan verzetten.. Alleen toen gooi ik wat benzine in de kop om hem aan te laten slaan, nu staat dat hele ding vast.. Maja volgende week blok eronderuit en dan gewoon alles nalopen, komen we er wel uit :)
 
Ja kijk, ik weet niet hoevèèl benzine je in de kop hebt gegoten en hoeveel ruimte je boven je zuiger hebt in TDC. Waarschijnlijk sta je in z'n compressieslag en staan je kleppen dus dicht. Benzine is nu eenmaal een vloeistof en dus niet samendrukbaar. Waarschijnlijk is het probleem opgelost als je de bougie er uitdraait. Er is hier op het forum overigens ook de mogelijkheid om aan werkplaatshandboeken op CD te komen dacht ik. Het staat hier ergens in dit gedeelte.
succes verder
 
bougie is er uit, maar alles staat vast, kep ook al met de koppeling geprobeerd maar niks werkt, denk dat de dist. ketting gewoon vastzit
 
OK. Zo te horen heb je nu dus echt een serieus probleem. SHIT!!!!!
Goed, neem een pintje. Neem er twee.
Heb je ze op? Dan kan je morgen verder, drinken en sleutelen gaan niet samen.
Even serieus. Je hebt nu twee mogelijkheden
1e: Je brengt je motor naar een motorzaak en laat hun het uitzoeken.
2e:Je gaat zelf verder. In dat geval zou ik beginnen met de kop te lichten. Maar wel met een werkplaatshandboek erbij zodat je niet voor verrassingen komt te staan en alle afstelgegevens achter de hand hebt. Vraag me niet wat het zou kunnen zijn, ik kan het één zeggen terwijl het iets totaal anders blijkt te zijn. Maar dat de hele boel vast staat, staat me totaal niet aan. Heb zoiets één keer meegemaakt met de fiets van een vriend, daar was de nokkenasketting gebroken (gelukkig niet onder het rijden) en die zette de krukas muurvast. Maar zo heftig zal het wel niet zijn.

Laat het even horen als je meer weet.
suc6 er mee
 
Ik hoop eerlijk gezegd wel dat die het is, dat verklaard een hoop nl. Ik ga het gewoon zelf oplossen, leer ik een hoop van en anders koop ik gewoon een nieuw blok. Iig bedankt voor jullie hulp en jullie horen het wel als er weer wat is :P
 
Yess ik heb weer nieuws.

Vandaag voor de gein ff aan de krukas proberen te draaien, en waarempel hij ging mee! Dit is wel, tot een bepaald punt en dan zittie weer vast. Dan kan ik hem weer terug draaien tot dat zelfde punt. Ik denk dus dat een klep hem blokkeerd oid.

Wat zeggen jullie?
 
Als ik even een domme vraag mag stellen:

Je zegt steeds dat hij weinig compressie heeft. Hoe weinig is weinig compressie? Heb je al geprobeerd de krukas met de hand te verdraaien? Of de bougie eruit en dan met je duim of vinger proberen het bougiegat dicht te houden terwijl je hem voorzichtig ronddraait met de kickstarter?
Die decompressiekabel die je in het andere topic noemt is noodzakelijk om hem te starten. Zonder die kabel moet hij erg slecht door de compressie te duwen zijn, lees bijna niet te starten met de kickstarter. Dat de motor niet naast het teken T wil blijven staan, kan ook door de nokken van de nokkenas komen.

Als het motortje echt te weinig compressie heeft door een kromme klep of verbrandde kleppen, dan kan je trappen tot je een ons weegt.

Mij hebben ze het verhaaltje van de heilige drie-eenheid wijsgemaakt: mengsel, vonk en compressie....

p.s.
(Mijn eigen eenpittertje (Weliswaar 650 cc) is zelfs in zijn vier niet door de compressie te duwen zonder de decompressie te gebruiken.)


Correctie: Dus nu lijkt het op een kromme klep...
 
Laatst bewerkt:
Ik zag ook trouwens dat die automatische decompresseur niet werkt. Er zit zon half rondje dat dan de klep iets naar beneden zou moeten duwen maar die raakt de klep helemaal niet. Mss dat daar het probleem zit dat die klep altijd openstaat. (dat was denkik dus ook dat getik) In zen 1 krijg ik hem niet aangelopen, pas in zen 3 als ik heel veel moeite doe krijg ik hem vooruit, en ik ben niet bepaald een slappe jongen. Dat zit dus wel goed. Als ik me duim op het bougie gat houd dan voel ik wel aardig wat druk, kan hem er ook moeilijk ophouden.

Ik heb verder nog niks van binnen gezien maar kan het zo zijn dat die rechter uitlaatklep ineens naar beneden valt oid, dat die ineens uitvalt en ineens dit alles gaat doen?

Klepspeling was trouwens niks op aan te merken, die had ik goed gesteld.
 
Raar maar waar, hij zit ineens niet meer vast. Vandaag draaide ik hem een heel stuk terug en ging die gewoon rond. Nouja gewoon, bij het stuk waar die eerst vast zat voel je dattie nu lastig gaat, soort haperen (ik draai alleen met de hand) Heeft iemand een verklaring :P
 
Probleem gevonden:

2 kleine scheurtjes in de kop (bij het bougiegat)
Kapot gelopen zuiger (hemd is aan 1 kant eraf geslagen en zuigerveer is eraf gelopen)
Kapotte cilinder, mag een hoon beurtje gebruiken.

Wat nu rest is de carters splitsen, al het gruis weghalen, nieuwe lagers ed erin en spullen vervangen...

Wat een zooi zeg :P
 
Ik weet het niet. Het kost aardig wat om dat blok te reviseren, en dan zou een ander blok goedkoper zijn. Maarrrr je weet niet wat er met dat andere blok gebeurt is, dus wss moeten daar ook nieuwe lagers enzo in. Ik denk dat ik probeer goedkoop wat onderdelen op de kop te tikken en dan langzaam aan het blokje weer levend te maken.

Dus als iemand wat in de aanbieding heeft..
 
Hopelijk hem je hem niet te duur gekocht dan.... als ik alles zo lees heb ik haast het idee dat de eigenaar het wel wist wat er aan de hand was... nja dat nu te laat.

Suc6 met het reviseren, moet lukken!!
 
Ongeveer 200 euro bij de sloop. Maar ik ben zo van: better safe then sorry, en ga dan toch de zuiger en lagers vervangen :P

Edit: nee ik heb hem voor 100 euro gekocht die hele motor :P

En aan de zuiger te zien was het inderdaad niet bop bop bop, maar een dikke KLANG..

zuiger002su1.jpg


Ik denk dat die daarom niet meer loopt :9

Ok nu wat er kapot is:

Cilinderkop, het aloude bekende scheurtje bij het bougie gat (2 zelfs)

Cilinder zitten mooie groeven in, zuiger is dus weinig meer van over.

En die zuiger is denkik mooi het blok binnen gevlogen dus dat wordt een blok revisie.

De krukas is nog helemaal perfect, dat wel. En het rare is ook: er zit helemaal geen naaldlager in.... Gewoon een bus met 0,01mm speling, nog nooit gezien :P

Anyway mijn vraag is:

Wat kost dit alles, en valt die kop nog te repareren of moet er gewoon een andere op?
 
Laatst bewerkt:
Hey, ik heb gister dus toch mijn cil ff uit mekaar getrokken en ben tot de conclusie gekomen:

zuiger002su1.jpg


Ik denk dat die daarom niet meer loopt :9

Ok nu wat er kapot is:

Cilinderkop, het aloude bekende scheurtje bij het bougie gat (2 zelfs)

Cilinder zitten mooie groeven in, zuiger is dus weinig meer van over.

En die zuiger is denkik mooi het blok binnen gevlogen dus dat wordt een blok revisie.

De krukas is nog helemaal perfect, dat wel. En het rare is ook: er zit helemaal geen naaldlager in.... Gewoon een bus met 0,01mm speling, nog nooit gezien :P

Anyway mijn vraag is:

Wat kost dit alles, en valt die kop nog te repareren of moet er gewoon een andere op?
 
Die is goed naar de @#!#@!
Mnn wat alles kost? Ik denk een paar honderd euro?
Pakkingset+ander materiaal+een hele hoop tijd, maar dan heb je wel weer een zo goed als nieuw blok
 
ziet er indd nt fris uit,
motorvermogen zal wel al een tijd nt opperbest geweest zijn, en dan komt er dat van natuurlijk....
 
@ Baksteen: Ok dankje :)

MrUfip, bedankt voor die link. Ik heb hem een emailtje gestuurd, zon kop is best lastig te vinden.

1 ding vraag ik me wel af, dat blok is uit 78 (jaja nog ouder) Als je dat op mijn blok zet, dan heeft die nog minder vermogen, right?

Mss koop ik dat blok zowiezo als donor, of wordt dit mijn donor blok :P Maar die naaldlager, dat die er niet in zit kan kloppen? Ik heb wel es gehoord dat het kan maar vind het zelf geen fijn idee.

Ik zat zelf te denken aan:

Cilinderkop: 200 euro
Cilinder honen: 30 euro
Nieuwe zuiger: 125 euro
Revisieset: 150 euro

Klopt dat een beetje?
 
Terug
Bovenaan Onderaan