XR 250 / NX 250

130kg :?
Ding weegt niets en stuurt behoorlijk lekker...

Daarom juist.

25 KW regeling is er om ervoor te zorgen dat jonge mensen niet gelijk op een 'race-monster' kunnen beginnen.

Daarom is er een vermogensgrens van 25 KW. Buiten dat moet de motor minimaal een bepaald gewicht hebben. Het is vastgesteld op 0.16KW/KG. Voor elke kilo dat de motor weegt, mag hij maar 0.16 KW hebben.

Een motor die dus 130 kilo weegt, mag dus maar ( 130 * 0.16 = ) 20.8 KW hebben. En daar zit 'ie boven.
 
domme regel die 25kw regel..
doe dat dan ook met auto's
knaapjes van 18 mogen nu met rijbewijs B in een dikke maserati rondrijden...
Sowieso een kutregel, maar dat is een uitgemolken onderwerp.

Zet een 18 jarige op een 25KW, en dan duurt het 2 seconden langer voor hij op 160 per uur zit. Dan rijd hij zich zelf nog tegen een boom. En dat moet helpen???

Bullshit verhalen, en dan nog een totaal gebrek aan dubbele goedkeuringen op de markt voor motoren, dus kun je maar beperkt kiezen (officieel)....
 
Zet een 18 jarige op een 25KW, en dan duurt het 2 seconden langer voor hij op 160 per uur zit. Dan rijd hij zich zelf nog tegen een boom. En dat moet helpen???

En dat is een kutargument.

Feit is wel dat de bedoeling goed is, de uitvoering wat minder. 25kw is te weinig, 35 ofzo is beter, heb je ook genoeg motorkeuze zonder terugvoeren. 2 jaar is redelijk veel, en de grens van 21 jaar is te abrubt, doe dan één jaar voor alle beginners ofzo.
Maar Gieliovd, Kawa is ook kut dat ze KLE niet 25kw-able met terugwerkende kracht hebben gemaakt. Anders weet ik wel waar ik nu op rondree. Maargoed, NX komt ook vooruit, lol zat.
 
En dat is een kutargument.

Feit is wel dat de bedoeling goed is, de uitvoering wat minder. 25kw is te weinig, 35 ofzo is beter, heb je ook genoeg motorkeuze zonder terugvoeren. 2 jaar is redelijk veel, en de grens van 21 jaar is te abrubt, doe dan één jaar voor alle beginners ofzo.
Maar Gieliovd, Kawa is ook kut dat ze KLE niet 25kw-able met terugwerkende kracht hebben gemaakt. Anders weet ik wel waar ik nu op rondree. Maargoed, NX komt ook vooruit, lol zat.
Fijn dat je het zo kritisch neerzet. Had het wat milder gebracht.

Ik heb wel degelijk het gevoel dat het weinig zin heeft om een motor te begrenzen op 25 kw, omdat de veiligheid van het voertuig hier echt niet hoger door wordt. Hier is het het verhaal van de rotte appelen uit de emmer weer. Er zijn altijd wel beginners die meteen op een Hayabusa stappen en lopen scheuren met 300 "look at me, me is die vent van die DVD".

Stel je hebt een motor die loopt standaard 180, dan voer je hem af naar 25 KW omdat dit moet vanwege die regel. Dan loopt het evengoed nog 160, alleen duurt het even langer. Waar is de stap van onveilig naar veilig nu?

Dan jouw argument om het naar 35 KW op te schroeven, tja hoe zie jij het voordeel dan werkelijk van deze regel? De bedoeling is zeker goed! Geef de beginnende motorrijders een verplichte leerperiode aan de broek, en voorkom zo veel ongelukken!

Maar de uitvoering en praktijk is gewoon knudde vind ik! Het denken dat het opeens veilig is, dat vind ik niet reëel.

Met betrekking tot de jaren die je als beginner moet rijden heb je wel gelijk, als er toch zo een regel moet zijn, trek dit dan gelijk voor iedere starter. Alsof je als 21 jarige beter kunt rijden als een 20 jarige. Ik weet, potentiele meest risicovolle leeftijd bla bla...

Tegenhanger is dan weer, je WILT rijden dus koopt een motor die aan de regel voldoet. Vervolgens ben je een jaar verder, en kan zwaar rijden. Zit je met een lichte motorfiets die je weer moet verkopen. Tijd, moeite, zonder motor zitten voor een tijdje, kans op slechte aankoop van andere motor...... Je zal hem maar niet kunnen missen.
Hier wordt de rijder dus opgezadeld met allemaal geneuzel die naar mijn mening niet echt nodig zijn.

Kijk, men heeft gelijk. In de leeftijd 18 tot X zitten de meeste mensen die in de categorie "stoere ventjes" vallen gek doen met zon ding. Maar dat zijn ze niet allemaal. Hier zitten ook de drugsgebruikers en de drinkers in. Eerder gehoord argument: 18 jarige mag wél in een Ferrari...

Maar goed, mijn punt is duidelijk. Wat denk je er nu werkelijk mee te realiseren met die 25 of 35 KW limiet?

Don't get me wrong, op een 25 KW fiets heb je ook zat lol. Daar ligt het niet aan.
 
Staar je niet zo blind op de topsnelheid. Denk dat met de meeste zware rijstmachines het probleem is dat ze je keihard in je kont bijten als jeje gashandje en millimeter teveel beweegt (lichtelijk overdreven hier en daar).
Argument over 18 jaar en Ferrari: betaal jij het? Motoren zijn voor een duizendje ofwat al te krijgen die makkelijk 200+ doen en 4 seconden het klokje rond richting de 100. Het is sneu dat sommige mensen tegen zichzelf beschermd moeten worden, maar mijn mening is dat de regelgeving zeker zinvol is, enkel de uitvoering is niet echt (echt niet) doordacht. Leuk voorbeeldje is dat een medelesser van mij, die had gewacht tot zijn 21e tijdens zijn tweede rit met z'n nieuwe aanwinst (Vuurblad) al de sloot op had gezocht, iets teveel gas in de bocht, zwabber-zwabber-past-boem. Motor TL, hij had enkel wat schrammen. Niemand verder betrokken gelukkig. Maar het blijft een eeuwige discussie, ik zeur er verder niet over en koop over 1,5 jaar een XRV of XTZ. Mocht m'n NX niets meer opbrengen (heeft ook bijna niets gekost) dan word het óf slopen, óf noppen eronder en lomp afberen.
 
Daar zijn we het wel eens!

Ach het draait natuurlijk om het rijden. Hoeft van mij allemaal niet zo ultra hard. Als ik lekker mijn rondje kan toeren en eens het gas kan opendoen heb ik mijn lol wel te pakken.

Zolang het je allemaal niet zo erg uitmaakt kun je in de 25 KW klasse best slagen, alleen is het zo dat je soms tegen problemen oploopt als je wat minder te besteden hebt. Ik is student bijvoorbeeld.

Alles heeft zijn voor en na's! Dat blijft. Have fun met de motor.
 
Het ziet er naar uit dat ik toch een NX ga kopen. 'K heb geen zin meer om mijn ZXR nog op te bouwen, dus hij wordt binnenkort opgehaald door een vriend van me die er een 'houwtje-touwtje-brommert' van gaat maken '(

[EDIT] Iemand nog aankoop-tips?

Dus buiten de 'normale' tips om, speciaal voor de NX?
 
Laatst bewerkt:
nou effe zonder al die bla bla

De NX is dus een door ontwikkelde/opvolger van het xr blok.
Deze heeft dus geen tuimelaars meer maar directe klop bediening.
Hier heb je niet alleen een kippegaas filter, maar ook een papieren fijn filter voor de olie.
Hij heeft en aluminium cylinder met nicasiel wand waardoor er geen overmaatse maten bestaan (ook geen HRC kits) want die heb je niet nodig.
Mede door de waterkoeling loopt hij stiller.

Dat van die 60 KM wegen, stop ze dat maar in hun hol stoppen.
Tiepisch van die uitspraken van mensen die het gebrek aan rijvaardigheid compenseren met veel vermogen wat ze toch niet benutten.
Bij mij licht het blok van een NX250J uit 1988 in een rijwielgedeelte van een cagiva mito. Hierdoor stuurd hij lekker scherp, en kan ik op de dijk die jongens met die grote monden makkelijk volgen.
Okee op de snelweg die ik door het hoge toerental uit gezondheids overwegingen het bij 135 voor gezien te houden, maar hij loopt de 140 voorbij.

Alles zo hard mogelijk dan verbruikt hij 1 op 25
Olie verbruikt hij geen.
betrouwbaar?
Ik heb het oude blok van 4X2 als rexzerve blok los in de schuur staan, en met 100.00km op de klok loop hij nog...

Oftewel maak een proefrit en dan weet je of het wat is.
Er staan er zat bij dealers.
Ik heb ook een honda hornet, maar het lekker gassen en gekdoen op zo'n kleine vind ik persoonlijk nog het leukste..
 
nou effe zonder al die bla bla

De NX is dus een door ontwikkelde/opvolger van het xr blok.
Deze heeft dus geen tuimelaars meer maar directe klop bediening.
Hier heb je niet alleen een kippegaas filter, maar ook een papieren fijn filter voor de olie.
Hij heeft en aluminium cylinder met nicasiel wand waardoor er geen overmaatse maten bestaan (ook geen HRC kits) want die heb je niet nodig.
Mede door de waterkoeling loopt hij stiller.

Dat van die 60 KM wegen, stop ze dat maar in hun hol stoppen.
Tiepisch van die uitspraken van mensen die het gebrek aan rijvaardigheid compenseren met veel vermogen wat ze toch niet benutten.
Bij mij licht het blok van een NX250J uit 1988 in een rijwielgedeelte van een cagiva mito. Hierdoor stuurd hij lekker scherp, en kan ik op de dijk die jongens met die grote monden makkelijk volgen.
Okee op de snelweg die ik door het hoge toerental uit gezondheids overwegingen het bij 135 voor gezien te houden, maar hij loopt de 140 voorbij.

Alles zo hard mogelijk dan verbruikt hij 1 op 25
Olie verbruikt hij geen.
betrouwbaar?
Ik heb het oude blok van 4X2 als rexzerve blok los in de schuur staan, en met 100.00km op de klok loop hij nog...

Oftewel maak een proefrit en dan weet je of het wat is.
Er staan er zat bij dealers.
Ik heb ook een honda hornet, maar het lekker gassen en gekdoen op zo'n kleine vind ik persoonlijk nog het leukste..

Klinkt wel goed, maar heb al op een NX250 gelest, dus weet wel hoe het is :9 (voor hoever je dat kunt bepalen tijdens het lessen) maar die motor was helemaal gaat en had moeite met 115 te halen B|

Vandaar mijn vragen... maar ik ga over 2 weken eens even op zoek *O* eerst maar eens op vakantie :9
 
nx is inderdaad wel leuk, maar ik ben mss bevooroordeeld ;)
en met geen probleem zit je op de 135.
en op t achterwiel gaat ie ook snel! alleen over de vering ben ik niet tevreden,
die is heel zwak. je gaat er op zitte en hij is al meer dan de helft ingetrokken

maar plezier heb je zeker!
 
Terug
Bovenaan Onderaan