Dit is toch een dry-sump motor? Olie zit voor een gedeelte in je frame.
Stel deze vraag even in het XR/XL forum, dir kunnen er vast meer over zeggen
suc6
Ik heb een XR die ik heb heb ik gekocht met een slippende koppeling.
Ik heb bij deze de koppelingsplaten vervangen, maar de oude waren nog goed.
Ik heb gelijk de olie ververst. Motor liep weer als een zonnetje en koppeling werkte goed.
Nu begint hij sinds vorige week weer te slippen. Spul losgehaald en niks te zien. Alleen dat het olieniveau in het carter te laag was. Toen ik de oude koppeling eruit haalde zag ik al dat er weinig olie uit het carter kwam. Ik denk dus dat de koppeling daarom slipt.
Weet iemand de oorzaak van het lage olieniveau in hetcarter ??
Ik heb het probleem waarschijnlijk gevonden.
Tussen de rechter carterdeksel en de oliepomp zit een busje met een o-ring.
Deze mist. Ik heb ook bijna geen oliedruk naar de kop. Gelukkig is er niks kapot gelopen.
Blokken zijn erg sterk
ps. Heb mijn andere revisieproject bijna klaar. Zit nog steeds op de hotcams nokkenas te wachten.
Als er te weinig olie in het carter zit, gaan de koppelingsplaten slippen, dit is algemeen bekend bij natte plaatkoppeingen. Mijn raadsel was alleen het te lage oliepeil in het carter terwijl hij in het frame wel goed staat. Maar dit raadsel is waarschijnlijk opgelost door het missende busje.
Er zat zo weinig olie in het carter dat alles bijna droog stond.
De eigenschap van een natte plaatkoppeling is dat de frictieplaat mede door de olie grip krijgt. Als deze te weinig of geen olie krijg zal het oppervlak hard worden en gaan slippen. Heb gister het carter zelf op peil gezet waar hij hoort te staan en het slippen van de koppeling is opgelost.
Heb gister het carter zelf op peil gezet waar hij hoort te staan en het slippen van de koppeling is opgelost.
Er zat zo weinig olie in het carter dat alles bijna droog stond.
De eigenschap van een natte plaatkoppeling is dat de frictieplaat mede door de olie grip krijgt. Als deze te weinig of geen olie krijg zal het oppervlak hard worden en gaan slippen. Heb gister het carter zelf op peil gezet waar hij hoort te staan en het slippen van de koppeling is opgelost.
Kansloos
Hier staan alle koppelingen beschreven behalve de meervoudige natte plaatkoppeling.
Deze koppeling heeft voldoende olie (en de juiste olie) nodig om de frictieplaten hun werk te laten doen.
jij zegt dus dat de olie geen invloed heeft op de koppeling
De olie heeft invloed op de manier van aangrijpen. Op het moment van gekoppeld zijn heeft het voor de koppeling op zich geen functie meer.
Nog een kleine tip:
stel de koppelingskabel met het deksel er nog af, zodat je zeker weet dat hij helemaal vast kan koppelen als je de koppeling los laat. Het duwertje zal dan zelfs iets ruimte hebben als het goed is. Als hij dan niet 100% meer ontkoppelt, voor zover ik weet is dat bij veel (semi-)crossers normaal.