XT500 oplap project

Ed HondaCB50J

MF veteraan
24 jun 2004
2.793
463
De Lier
Zo, nieuwe project maar weer !

Ruim een jaar geleden kreeg ik een (zwaar) ongeluk op de motor (geen voorrang gehad) , gevolg was een been en een XT500 uit 1987 aan puin -O-
Nu vond ik dat laatste erger, want me been geneest vanzelf wel weer (doet het intussen weer helemaal *O* )

Intussen ook nog druk bezig geweest met een andere motor, namelijk een CB77, hele project is e.v.t. hier terug te bekijken : Messageboard

Maar dat is dus nu klaar, en kunnen we aan de XT500 beginnen. De beste motor ooit !
Wat reed dat ding lekker zeg :]
Hij wordt dus weer mooi rijdend gemaakt, want het gaat me teveel aan het hart om dit ding (althans het frame) op de schoothoop te gooien, dat is te makkenlijk, en bovendien gewoon zonde van zo'n icoon.

Dus, vanmiddag officieel begonnen met de demontage. :)

Zo zag het beestje eruit voordat ik eraan begon :

001-47.jpg


002-34.jpg


003-23.jpg


Goed aan puin dus, frame is krom en ga ik laten richten als ik hem zelf niet wat rechter kan buigen :+
Ja, we zijn nu eenmaal eigenwijs, en volgens betrouwbare bronnen moet het wel te doen zijn, zo verschrikkenlijk nauw schijnt het niet te komen.
We zien dus wel of het uiteindelijk gaat lukken :+
Maar zover zijn we dus nog lang niet, eerst eens demonteren zodat ik het frame echt goed kan bekijken.

Stuurtje kopen ?

009-5.jpg


En zo staat hij er een paar uur later bij, morgen ff kijken of ik de brommert op een bok of iets kan zetten zodat de voorvork eruit kan :)

010-3.jpg
 
Damned, die zit best in mekaar. ;(

Leuk projectje. *O*
Ik snap alleen niet dat je dat oude frame wil gaan richten.
Op mp koop je een ander frame van bouwjaar <`86.
Ofwel, wegenbelastingvrij. :]
 
Heb je hem aan de lader staan.... :?

Ja, accu'tje weer even nieuw leven in blazen :+

Gaat nog wel hoor :)

Het blok is nog 100% goed, heb hem na de crash een aantal keren gestart, ging prima :)
En af en toe het blok ff rond gegooit zodat hij niet vast gaat zitten ofzo.

Blok start alleen nu niet meer omdat hij waarschijnlijk (weet het eigenlijk wel zeker) verzopen is.
Maar ik weet dat hij goed is dus :)

En ja, heb inderdaad ook al zitten denken om gewoon een ander frame te kopen, maar ik zie wel in hoeverre dit nog te redden is, uit elkaar moet hij dan toch...
Ik weet dat het niet helemaal een 'rendabel' project is, maar so what, je moet wat...
Hobby's heb je niet om rijk van te worden.
Ik denk dat ik het redelijk 'neutraal' op kan knappen kwa kosten :)
We gaan het wel zien, een budget heb ik niet ofzo, ik wil gewoon weer dat het een leuk fietsje wordt :)
Ik heb altijd al een XT500 willen hebben (begon met een DT50... vroegah) , ik kocht deze, maar dan zal ik deze verdomme maken ook ! *D

Weet zeker dat het gaat lukken ;)
 
Leuk topic over je CB77!
Ik heb hem nog te koop zien staan, in de zaanstreek nietwaar?

Succes met de XT :}
 
Zo, was een beetje verkouden geworden dus de afgelopen paar dagen niets gedaan.

Vanavond het project weer opgepakt waar ik gebleven was, verder demonteren :)

Achterspatbordje eraf, knippers, en de bovenste kroonplaat (is volgens mij nog recht).

Verder ook nog lopen vervelen om de voorvork eruit te krijgen, maar ik krijg de XT niet goed omhoog, loop te kloten met een steekwagen en een stuk stam van een boom.
Maar het lukt niet, moet hem met de heftruck ff omhoog tillen met een touw.
Kan er alleen op het moment niet bij met de heftruck omdat er een zooi palletsen en een vrachtwagen voor staat.

Morgen nog maar is kijken, was ook vergeten met foto toestel mee te nemen, normaal gesproken maar ik altijd aardig wat foto's voor de leuk. Maar nu dus even geen foto's.

(niet dat er veel te zien was, maar toch, is altijd wel leuk een foto'tje van wat je gedaan hebt)
 
Zo, gisteren en vandaag weer wat 'geoogst' :)

Lekker veel foto's omdat dat nu eenmaal leuk is, vooral voor mij persoonlijk 'voor later'
En zo'n verslagje bijhouden is nu eenmaal leuk voor de medemens, en bovendien voor sommige mensen leerzaam :)

Goed, het ouwe ding dus weer wat verder gedemonteerd.
Eigenlijk niets overwachts tegengekomen.
Makkie an dat ding uit elkaar aan het halen.

Voetsteppie weer een beetje recht weten te maken, helaas geen foto van hoe die was, maar geloof me, dat ding was krom !
Past nu weer goed op de XT :)

016.jpg


Dit stepje heeft zich tijdens het ongeluk ook nog goed in me voet weten te werken, midden-zijkant van me linker voet heeft een gigantisch jaap gehad, stepje is er toen flink diep doorheen geschoten. Op de een of andere manier heeft dat ding zich door mijn kisten weten te wringen :/
Zag er geen vlees resten meer aan zitten :+

Motor met de heftruck iets omhoog getilt, werkt wat prettiger :)

014.jpg


Voorvork eraf

015.jpg


Asje krom :+

018.jpg


Buitenpoot nagekeken, maar ik kan deze beide niet betrappen op kromheid.
Hoe ongeloofwaardig dat misschien ook mag klinken, heb ze ook nog hard in de ronte laten draaien, zodat oneffenheden/kromheid makkenlijker te zien is, maar niets te zien.
99.9% zeker dat deze onderpootjes nog recht zijn.

019.jpg


Het wiel was een ander verhaal (helaas :( )
Filmpje, klik :



Wat klopt hier niet :+

020.jpg

Ga ik netjes laten lassen, kan prima. :Y

En een bakje met onderdelen

017.jpg


De kroonplaten kan ik trouwens ook niet betrappen op kromheid. :)

Zo dat was het weer.

Morgen eens kijken of ik de achterbrug eruit kan krijgen (die is wel krom)
En hopen dat het achterwiel WEL recht is ! :(
( denk het haast wel )
 
Zo, vanavond de achterbrug + wiel eruit gehaalt.

Was me een klusje wel :(

Wielas zit vast, dus morgen even kijken of ik die eruit kan halen.

Was echt een klus.
Voordat ik de achterbrug eruit kon halen (want wiel kwam niet los door de as) moest ik eerst 'even' het voortandwieltje eruit krijgen.

Na een half uur ofzo kloten, kreeg ik ineens deze ingeving.
Hefboom genoeg ? :+

001-49.jpg


Ineens was het 'tak' en hij kwam los, eindelijk....

Achterbrugje kon eruit

002-35.jpg


En dan hou je dit over

003-24.jpg


Ook nog even een snelle zwiep gegeven aan het achterwiel, en op het eerst gezicht lijkt hij mooi recht, geen slag te zien *O*
Dus voor 95% zeker dat het goed is, morgen, wanneer ik hopenlijk de as eruit krijg, kan ik het even goed bekijken :)
 
Asje is eruit *D

Ging gelukkig makkelijker als gedacht, grote hamer en een centerpunt, paar klapjes en de as bewoog met iedere tik een halve cm naar beneden (eruit) :)

Laatstje endje kon ik hem eruit trekken.

Toch is de as volgens mij niet krom, kreeg het idee dat de as klemde op de remtrommel remankerplaat :?

De hele achterbrug ook gedemonteerd, alles wat erop zat dan.
Wat een gore smeerboel was dat zeg ! :(

Echt van dat oude vet dat er ook niet normaal met een doekje vanaf te halen is.

Wordt dus straks een hoop schoonmaak werk voordat ik alles er weer op ga zetten -O-

Maar voordat het zover is natuurlijk eerst het frame fixen.

Ook nog gekeken of het achterwiel nog recht was, en volgens mij wel :)
Zie een heeeelllll klein wiebeltje erin zitten, nauwelijks te zien, aangezien de XT geen duizeling wekkende snelheden haalt denk ik niet dat ik deze afwijking zal merken.
Misschien zat het er al, maar ik heb geen idee hoe nauw zoiets komt ? :? :?
 
Laatst bewerkt:
Nou, even gekeken of ik het frame recht kon maken :+

Over de verticale buis kijken van het frame, naar het balhoofd.
Krom :+

002-36.jpg


Ook het frame zelf is ietsjes krom, eigenlijk precies vanaf het midden van het olie-bijvul-gat.
Staat iets naar rechts.

003-25.jpg


Motor ff optillen *D

004-17.jpg


En in de bankschroef zien te wurmen :+ :+ :+ :+ :+

005-16.jpg


En dan eens kijken met een dikke pijp of het frame recht te buigen is. *O*

Conclusie : -O-

Geen beweging in te krijgen. :/ B|

Het motorblok gaat er dan dus maar onderuit, het hele frame kaal en leeg, en dan maar laten richten :(
Heb eigenlijk helemaal geen zin om de boel helemaal uit elkaar te trekken, maar het zal wel moeten.

En nee, het frame wegdoen, en zomaar even een ander frame scoren is te makkelijk.
Geen optie, niet voor mij, want ik ben eigenwijs :+ :)
 
En met wat meer geweld...?!
Na mijn crash was mijn bok gebogen: 1 balk naar de muur er tegen, 1 balk tegen de stalen balk van de zoldering, en daarna met een koevoet er onder... M.a.w. i.p.v. alleen een stalen buis, kan je niet meer hefboom creeren?
 
Nee, weet zeker dat ik hefboom genoeg had.

Het probleem was meer dat ik het frame niet op (de) een goede manier kan klemmen.

Ben ongeveer een week aan het filosoferen geweest hoe ik het frame het beste kan klemmen.

Simpel gezegt bieden de werkbank en de bankschroef niet genoeg ruimte.

Delen van het frame zitten in de weg.

De boel op de juiste manier zien te klemmen is het hele ei van columbus om een frame weer recht (of recht genoeg :+ ) te krijgen.
In een bankschroef gaat dat eigenlijk niet, zo heb ik vanmiddag ondervonden.
Was er eigenlijk al een beetje bang voor, maarja, je probeert wat en je leert wat... :)

Ik wou ook echt dat het makkelijker ging, maar helaas... zulke dingen vallen in de regel eigenlijk altijd net weer effe tegen.
De grootste ergernis vindt ik dat ik nu het blok eronderuit moet halen en het hele frame kaal moet maken van alle spullen die er nog opzitten, zit daar echt niet op te wachten, maar ik zie geen andere mogenlijkheid meer. :(

Uiteindelijk zal het wel goedkomen met de XT, daar ben ik niet bang voor, maar het is weer zo'n werk..... pfff... stomme hobby, die motoren ! :(

:+ :+ :P
 
Nee, weet zeker dat ik hefboom genoeg had.

Het probleem was meer dat ik het frame niet op (de) een goede manier kan klemmen.

Ben ongeveer een week aan het filosoferen geweest hoe ik het frame het beste kan klemmen.

Simpel gezegt bieden de werkbank en de bankschroef niet genoeg ruimte.

Delen van het frame zitten in de weg.

De boel op de juiste manier zien te klemmen is het hele ei van columbus om een frame weer recht (of recht genoeg :+ ) te krijgen.
In een bankschroef gaat dat eigenlijk niet, zo heb ik vanmiddag ondervonden.
Was er eigenlijk al een beetje bang voor, maarja, je probeert wat en je leert wat... :)

Wat te denken van die heftruck...
 
Nee, die had ik nodig om het frame in de lucht te houden...

Geloof me, de heftruck was het eerst waar ik aan dacht.

Gaat hem gewoon niet worden, nogmaals, de hele kloe is dat ik de motor niet goed kan klemmen.. :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan