BMW F800GS Projectje

Ok, die rubbers kunnen er in dat geval al af!
Helaas zit de vaste glijpen te diep op ze los te schroeven. De losse glijpen heb ik na stevig opwarmen wel los gekregen. Ik krijg ze er niet uit maar er komt toch al een beetje beweging in. Kan het een paar graden roteren.
Bekijk bijlage 1501832
Bekijk bijlage 1501836

Bekijk bijlage 1501837

Axiaal zit er helaas geen beweging in. Zelfs met een bijtel ertussen geeft dat ding niet mee.. Ok even laten soaken en morgen verder. Anders maak ik iets kapot.|(
Drager warm maken en dan met kunststof hamer losmeppen in de bankschroef

En anders veel succes 😇
 
B56FE230-7971-4848-8E3C-7942C7A51DA9.jpeg


*O**O**O*
 
Iemand een idee in welke richting de spacerbus in het achterwiel moet?
Weet niet of het veel uitmaakt, maar flens zit niet in het middel zoals bij het voorwiel?

C6056C45-B970-45B9-ABA7-CF1602FCF9B8.jpeg
 
Diameter was links en rechts identiek (gemeten met mn ongecalibreerde ogen). Heb de flens onderin gedaan, zo bleef het beter op zijn plaats bij het inslaan van de lager.

Achterste remklauw is eveneens een drama. Glijpen zit muur vast. Krijg er zelfs amper rotatie in. Veel geduld, wd40 anti roest spray, föhn, kunststof hamer, etc..
Pff komt geen einde aan!
C7986CDF-7309-4192-8988-90E8376C530E.jpeg
 
Zo alles in huis om de motor eindelijk af te werken. Wat kleine prul van de BMW dealer. Denk dat ze van puur goud zijn! :+
Reparatie setjes voor de glijpennen van de remklauw rechts-voor en achter, alu spacer busjes voor voor en achter as. Deze waren volledig ingesleten, dus dat dichtte nooit goed af! En nieuwe rubbers voor in de kettingwieldrager, als ik dan toch bezig ben.
D44B171E-6AB4-42DF-95AA-57D6B20FB361.jpeg


Als nu die achterste remklauw los wilt komen, zijn dit de laatste kosten geweest. Behoorlijk wat uitgegeven aan onderhouds onderdelen. Maar als ik alles optel, was het steeds een heel goede koop. (Uurloon wel niet meetellen hé, ben ik ook mee gestopt bij te houden! _O-)
 
Laatst bewerkt:
Lager in de kettingwieldrager geperst en achterwiel samen gebouwd.
4D76F993-FB1A-4E48-9AE9-6BFFA405D853.jpeg

D2C1D450-55B4-4916-A59B-AB805AF4F528.jpeg


De volledige voorkant afgebouwd. Nieuwe rubber kousjes in de remklauwen, vorkpoten uitgelijnd en balhoofd lager ingesteld. Alles op moment getrokken en bouten afgeverft.

738C1F52-A1ED-41ED-9AB0-F08B4D08A315.jpeg

Tussendoor met de achterste remklauw bezig geweest: wd40, opwarmen, meppen, draaien, repeat. Zonder veel succes.

Heb nu een nieuwe mep-setup opgesteld:
4E58EBFC-C2E9-421D-A09F-631882A407A0.jpeg

Hopelijk dit weekend aan het rijden? :z
 
Ein-de-lijk! Remklauw achter is ook los! Even alles roest-vrij maken en samen bouwen!
2E3D5837-4AE9-438A-8804-4E26CFAC0025.jpeg

Drager heeft wel wat geleden. Ga ik allemaal terug glad vijlen. Geen structurele schade.
8C44D1AE-AB49-44B6-83F1-90BCBE277F40.jpeg

58C29776-D0EC-4108-9FB7-23B255F14BF0.jpeg

4FBA47C9-57AD-4A47-AC08-2F5D94509B44.jpeg

Licht beschadigde schroefdraad even fixen. En glijpennen met locktite monteren.
D515B6D4-6BC7-486C-9EED-5C4EEB32A836.jpeg
 
A3DEFC0B-4F09-4B9C-8420-F0B95248C345.jpeg

72FEE62A-BACC-4F8E-8B23-A4C16470AD78.jpeg

*O*

Zo, alles in elkaar gezet en snel nog even gereden.
Motor rijdt super. Remt goed. Stuurt voorspelbaar, geen haperingen rond het center. Initieel insturen natuurlijk niet zo snel als de cbr, maar hij valt wel lekker in de bocht. Wílt echt hellingshoek maken. Die Rally STR’s voelen alsof ze een sportieve contour hebben. De noppen geven wel een beetje een buzz bij lage snelheid, maar niet storend. Grip nog niet echt getest, maar voelde prima. Voorvork heeft duidelijk meer demping. Laat ook wel een stuk meer trillingen door. Zit ook iets dikkere olie in als voorheen. Maar verder voelt alles super strak, echt een transformatie!

Genoeg geluld hier, ik ga rijden met die GS!!
En hopelijk wat goede ervaringen opdoen op het onverhard.
:W:]
 
Heb je hele topic even gelezen en de foto’s gekeken. Niet normaal hoe mooi je hem hebt gekregen! Veel plezier met rijden erop en nog een tip voor de kappen, die zou ik zo laten,vergeet je niet hoe hij was toen je hem kreeg😉
 
Dit weekend de eerste tourtocht in de Ardennen gepland. Helaas op de heenweg een ongeval gehad. In een bocht naar links kwam een andere motor van de tegengestelde richting die zijn bocht gemist had. Kwam frontaal op mij af, op mijn baanvak.. Beiden vol in de ankers maar een aanrijding was niet meer te voorkomen. Gelukkig enkel wat blauwe plekken. Als ik een auto had geweest dan had het er voor de tegenpartij minder goed uitgezien..|(
Motor heeft behoorlijk wat schade aan beide kanten en voorvork opgelopen.
Ben benieuwd naar de expertise, gezien er hier en daar al een krasje en lakschade was. GS staat terug op stal.-O-
F6EFC6CB-6627-49FC-90DB-180B47BA74E7.png

B21EB7D1-BF5F-42CB-B999-F598175E0842.jpeg
 
Zo, the saga continues!
Had vorige week de motor goed gewassen, alle schade door het ongeval gemarkeerd met tape en motor afgezet bij mijn BMW garage.
Daar hebben ze eerst een complete oplijsting gemaakt van alle te vervangen delen, spuitwerk en werk uren.
Elk onderdeel dat nog maar het kleinste krasje opgelopen had, werd voor vervanging opgelijst. (Ondanks dat vele delen al eerder opgelopen schade hadden)

Ik heb de expertise bijgewoond en dat ging heel vlot, alles werd opgenomen en de dagwaarde werd besproken. Dit zou toch nog +-5500€ zijn maar gezien de ellen lange lijst van onderdelen zou het kantje-boord worden. De expert begreep dat ik total verlies liever niet wouw gezien men werk van de voorbije maanden, en ging zijn best doen. (Had van de verkregen dagwaarwaarde wel een nieuwe kunnen kopen, maar dan begint het weer hé..)

Deze week bericht gekregen dat alles vergoed wordt, geen total loss! Direct met de BMW werkplaats afgesproken wat er allemaal vervangen en hersteld moest worden en ook besloten dat ALLE kuipdelen gespoten zouden worden + nieuwe stickers. Dus de motor gaat er gewoon tip top uitzien! *O*

Foto's volgen nog als hij klaar is!
 
Sinds de herstelling al meer dan 4000km gereden met de 800GS, en alles is tip top! :t
Ben net terug van een motorreis naar Luxemburg en de Vogezen en op geen enkel moment de CBR gemist!
Een echte alles-kunner; beladen, onbeladen, sportief rijden, touren, autostrade etc.
Verder heb ik nog men Garmin Zumo houder, hoger Ralley zadel, Heed crash-bars en de originele uitlaat demper gemonteerd omdat deze iets stiller was dan de Remus Hexacone.
Ik ben van plan om deze winter de originele uitlaat collector (met kat) in combinatie met de Hexacone demper te monteren, gezien ik in regel wil zijn voor volgend jaar in Duitsland en Oostenrijk te rijden. Er zit nu een Remus collector met grotere diameter en de-kat in. Dus wel een stukje luider dan de originele, ook met originele uitlaatdemper.
Nu heb ik vorige week met een vriend zijn F800gs van 2016 gereden (met kat) en mijn gs heeft duidelijk meer pit: lineaire vermogensopbouw, snellere gas respons en gewoon meer vermogen. Vermoed dat die uitlaat er toch iets mee te maken heeft..

Hersteld1.jpg

Hersteld2.jpg

Hersteld3a.jpg
 
Sinds de herstelling al meer dan 4000km gereden met de 800GS, en alles is tip top! :t
Ben net terug van een motorreis naar Luxemburg en de Vogezen en op geen enkel moment de CBR gemist!
Een echte alles-kunner; beladen, onbeladen, sportief rijden, touren, autostrade etc.
Verder heb ik nog men Garmin Zumo houder, hoger Ralley zadel, Heed crash-bars en de originele uitlaat demper gemonteerd omdat deze iets stiller was dan de Remus Hexacone.
Ik ben van plan om deze winter de originele uitlaat collector (met kat) in combinatie met de Hexacone demper te monteren, gezien ik in regel wil zijn voor volgend jaar in Duitsland en Oostenrijk te rijden. Er zit nu een Remus collector met grotere diameter en de-kat in. Dus wel een stukje luider dan de originele, ook met originele uitlaatdemper.
Nu heb ik vorige week met een vriend zijn F800gs van 2016 gereden (met kat) en mijn gs heeft duidelijk meer pit: lineaire vermogensopbouw, snellere gas respons en gewoon meer vermogen. Vermoed dat die uitlaat er toch iets mee te maken heeft..

Bekijk bijlage 1545992
Bekijk bijlage 1545993
Bekijk bijlage 1545994
Ondanks het stoere uiterlijk leidt deze motor toch tot gezichtsverlies.:+
 
Hey Meetvan,
Ik heb dit eerst goed gewassen en ontvet, en dan handmatig gepolijst met Meguiars M105 en daarna laagje wax: Meg's NXT 2,0.
Nadien heb ik gezien dat het ook wel wat makkelijker kan: dun laagje Polytrol geeft ook een mooi effect. Maar tis is natuurlijk wel tijdelijk. Handmatig de fijne krassen eruit polijsten is permanent!
 
halo 800 rijders
heeft hier iemand ervaring met een laag zadel ?
heb nu een comfort en is te hoog maar bevalt mij ook niet
ik ben dus zoekende hij is van 2015
 
Het dikkere en hogere Ralley zadel deed het niet veel beter kwa comfort voor mij.
Heb momenteel het standaard zadel en als je bijna 2,5u per dag op de motor zit, wen je aan alles denk ik. :+
Vroeger last van mn achterwerk, nu perfect aan gewend. Het meest comfortabele zadel dat ik ooit gevoeld heb op een 800GS is er 1 van Corbin. (dure krengen wel!)
 
  • Leuk
Waarderingen: luwe
Terug
Bovenaan Onderaan