BMW F800GS Projectje

Ok na het probleem een maand genegeerd te hebben, is het toch eens tijd voor actie.
Met de auto naar het werk is maar niets, en ondertussen komt de vorkolie al op mijn voorband..
Heb nog een seal en vorkolie over, dus nog eens een poging wagen.

Poot er weer uit:
1646210730077.png


Was er kwasi zeker van dat het gat van de dichting niet meer rond zou zijn, maar zowel de buiten- als de binnenzijde waren perfect rond.
1646210847083.png


De regel eens (op verschillende plaatsen) naast de chromen vorkpoot gehouden, en ook die was recht.

1646210903538.png

1646211001249.png


Alu behuizing even over de grond gerold, en geen slag zichtbaar.

1646210966111.png


Verder zagen de glijbussen er nog goed uit, geen spelig voelbaar. Nieuwe seal gemonteerd en voelt allemaal prima.
Ben dus echt clueless!
Nu nog terug vullen met verse olie en het dan bekijken.
Als ze dan na een paar duizend terug begin te lekken steek ik de motor in brand!
(of ga langs bij de vering specialist.. :+ )
 
Goed bezig weer. Ik ben erg benieuwd. Heb je trouwens elke keer hetzelfde merk keerringen? Misschien eens een ander merk proberen.
 
Dit was een setje olie en stof seals van All Balls Racing. Heb overigens enkel goede ervaringen met dit merk mbt wiel- en balhoofdlagers.
Denk zelfs dat dit gewoon ge re-brand SKF spul is.
 
Oke. Ik heb daar ook goede ervaringen mee, maar sommige zweren bij SKF ofzo. Ik ben daar niet zo gevoelig voor, maar als ik je probleem zo zie misschien een keer het proberen waard.
 
Vorkpoot terug samen gebouwd en uitgelijnd.
Tijd voor de kettingset. Hoog tijd want na het aanspannen, was de ketting na 150km alweer los.
@RoyalClub : Heb er toch nog 30k uitgeperst gekregen! ;)
1646732792213.png


1646732487028.png

Kettingwiel had z'n beste tijd wel gehad.
1646732545341.png

1646732571478.png

Potentieel 500g weight reduction!
1646732603531.png

Ook even geinvesteerd in een kettingpons, specifiek voor DID kettingen. Koste 59€ maar dan heb je ook wat. Werkt fijn geen haakse slijper meer nodig voor de ketting te splitsen. En en aan goedkope ebay setjes heb ik al wat leergeld verbrast.
1646732668337.png

Klodders vet snel met de schroevendraaier van het blok gepeuterd en even met WD40 gepoetst.
Niet perfect schoon maar goed genoeg.
1646732732496.png
 
Voor de vorkkering, er kan altijd iets mis gaan bij montage...
Onorthodoxe fix voor lekkende kering is soms de veer op de dichtingslip wat inkorten, dan spant ze harder.
Die veertjes zitten eigenlijk als schroefdraad kop-staart in mekaar gedraaid, je kan ze loswinden, stukje inkorten aan de vrouwelijke zijde en terug samenschroeven. Dan hebben ze een iets kleinere diameter en spannen ze harder.
 
Misschien is er idd iets mis gegaan bij de montage. Heb dan ook geen echte driver gebruikt om ze op hun plaats te krijgen, maar tape.
1647250531623.png

Ook redelijk had erop aan het frotten geweest. Deze keer iets voorzichtiger gedaan.
Ivm de veertjes; goeie tip, klinkt ook logisch.
Maar als de poot nu terug begint te lekken, dan gaat hij toch naar de vering specialist.
 
Dit weekend ook nog even de kettingset afgewerkt.
Het klinken ging vlot met de tool van Craft Meyer. Kostte slechts de helft van de officiele DID tool.
Schakel uitgedrukt tot 5.8mm zoals voorgeschreven.
1647250777920.png

Groot verschil die nieuwe kettingset! Geen vibraties en geluiden meer van die stroeve schakels!
De voorkant voelde ook goed, en na 200km geen lekkage te zien. Hopelijk blijft het zo!
 
Tegenwoordig kan ik vaker van thuis uit werken, dus de 800gs doet wat minder kilometers!
Desondanks zijn we weer 10k verder, en tijd voor het 60k onderhoud.
Olie & filter:
1659439296026.png

1659439315084.png

Luchtfilter was eig nog best ok, toch maar meegepakt, zat er 30k in:

1659439395389.png


Kleppen stellen ga ik uitbesteden, ik heb er de tijd niet voor..
 
Ook eindelijk eens die kapotte handvatverwarming bekeken.
Connectoren zuiver maken gaf geen verschil.
1659440519392.png

Verwarmingselement doorgemeten, ergens zat een breuk. Met het voorgrootglas enkele breukjes gevonden.
Deze met een stanleymes bloot gelegd:
1659440647401.png

Vervolgens druppeltje soldeersel erop, tot het geheel weer geleidde. (Solderen kan ik niet goed, ook de soldeerdraad was aan de dikke kant..)
1659440693279.png

Maar als het werkt dan is het goed!
1659440756402.png

Nieuwe rubberen greepjes en klaar!
1659440792764.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan